Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF 50/1.4 of 1.8D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon AF 50/1.4 of 1.8D

Aangezien je lang moet wachten op de is18-200vr, die toch mijn voorkeur wegdraagt, had ik gedacht om als starterskit een D80 te kopen met een AF50/1.8D lens te kopen. (evtl 1.4). Is dit een zinnige keuze of is dit weg gesmeten geld. Voornamelijk portretfot en familie.

Heb ook een beetje schrik gekregen van 18-200vr. Is de lens niet te donker?

Graag advies

Re: Nikon AF 50/1.4 of 1.8D

Oorspronkelijk geplaatst door jaglover Bekijk bericht
    Aangezien je lang moet wachten op de is18-200vr, die toch mijn voorkeur wegdraagt, had ik gedacht om als starterskit een D80 te kopen met een AF50/1.8D lens te kopen. (evtl 1.4). Is dit een zinnige keuze of is dit weg gesmeten geld. Voornamelijk portretfot en familie.

Heb ook een beetje schrik gekregen van 18-200vr. Is de lens niet te donker?

Graag advies
    De 50 f1.8 is zeker een goede keus (en voor weinig geld! ). Doen!
    De meerwaarde van de 1.4 is twijfelachtig (zie posts elders)

De 18-200vr zit idd. reeds snel op 5.6
    Er zijn lichtsterkere alternatieven om dit bereik te coveren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
      De 50 f1.8 is zeker een goede keus (en voor weinig geld! ). Doen!
      De meerwaarde van de 1.4 is twijfelachtig (zie posts elders)

De 18-200vr zit idd. reeds snel op 5.6
      Er zijn lichtsterkere alternatieven om dit bereik te coveren.
      Wat zijn de alternatieven?

Comment

35mm 2.0 ?
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Dat hangt ook van uw budget af. En wat wil je ? Prime of zoom?...
          Zoek eerst eens wat op dit en andere fora.
          Dan kan je nadien gerichtere vragen stellen...
          Ook niet vergeten de sites van de fabrikanten zelf te analyseren.
          Je leert véél door zélf ook wat te zoeken!...

Comment

Anderzijds is een 18-200 een prachtige all-round lens, die toelaat zonder een ganse glaswinkel mee te sjouwen, in vele diverse omstandigheden goede fotos te nemen.
            't iS maar wat je voorkeur is: met minimale balast/investering in zoveel mogelijk situaties een prentje kunnen nemen versus voor elke situatie apart de theoretisch beste lens gebruiken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
              Dat hangt ook van uw budget af. En wat wil je ? Prime of zoom?...
              Zoek eerst eens wat op dit en andere fora.
              Dan kan je nadien gerichtere vragen stellen...
              Ook niet vergeten de sites van de fabrikanten zelf te analyseren.
              Je leert véél door zélf ook wat te zoeken!...
              Ik zoek eigenlijk een betaalbare heldere zoomlens. Ik weet dat hier heel wat tegenstrijdigheid inzit. Maar wat zijn hier mlooie alternatieven.

Comment

Ik zoek eigenlijk een betaalbare heldere zoomlens. Ik weet dat hier heel wat tegenstrijdigheid inzit. Maar wat zijn hier mlooie alternatieven.
                Wat noem jij "betaalbaar"?...

Bvb. de Sigma EX 70-200 DG HSM f2.8, event. aangevuld met 1.4 TC.
                Of de Nikkor 70-200 VR F2.8.
                Voor het gebied ts. 18-70 zijn er tal van opties...

Comment

Ik heb zowel de 18-200 VR als de 50/1.4
                  De 18-200 is een fantastische, vrij snelle all-round lens die meestal volstaat. En wanneer het een beetje donkerder wordt krijg je hulp van het VR-systeem.
                  En het grootste voordeel is dat je niet steeds moet wisselen van objectief (stof). Natuurlijk het blijft een 11x zoom.
                  De 50/1.4 (of 1.8) gebruik je in andere omstandigheden, wanneer je er met een "gewone" lens niet meer komt. Het is zeker geen weggegooid geld zo'n 50 mm, en mijn 18-200 VR zal als all-round niet snel vervangen worden.

Comment

VR helpt helemaal niets tegen bewegen van het onderwerp. Een Sigma 70-200 kost ongeveer hetzelfde (2e hand iets minder, nieuw iets meer), maar heeft 2.8 en een nog iets snelle AF.
                    In het korte bereik (18-70) is een kitlens even goed en in dat bereik mis je de VR ook niet gauw.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Hoi,

Naar mijn bescheiden mening heb je een goede keuze gemaakt. Ik koop mezelf namelijk ook binnenkort een D80, en schaf mezelf daarbij twee lenzen aan: de 50mm/1.8 en de 18-200 VR.

Ik zat ook in het achterhoofd met de 50mm als starter, omdat ik vreesde dat ik maanden en maanden ging moeten wachten op mijn 18-200, maar ik ben toevallig op eentje gestoten in voorraad bij Digame in Leuven, over een uurtje ga ik hem halen.

Maar de 50mm is in mijn ogen geen weggesmeten geld, want een veel lichtsterkere lens dan de 18-200 (zelfs met zijn VR), en vooral ook een veel compactere, dus ideaal voor een doodgewoon uitstapje.

Succes met je aankoop, ik heb er ook maanden over gedaan om mijn beslissingen te nemen
                      [Nikon D80 | Nikkor 18-200 VR | Nikkor 50 f/1.8 | SB-600] [Nikon Coolpix 4500]
                      flickr | Blog

Comment

Inderdaad, maar het hangt af waarvoor je uiteindelijk de lens gaat gebruiken.
                        Indien je langere tijd moet rondwandelen met je fototoestel is een 70-200 niet echt een voordeel, en bij donkerdere omstandigheden heeft het VR-systeem zijn werk tot hiertoe altijd goed gedaan, je wint er ook een paar stops mee (reizen ed.). Maar ik gebruik deze lens ook niet voor binnensporten of zo.
                        En met het prijsverschil tussen de 18-200 VR (gekocht bij de lokale fotoboer) en een 70-200 2.8 heb ik mijn 50 1.4 kunnen aanschaffen.
                        En een 50-150 2.8 of een 70-200 2.8 staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje, maar ik denk niet dat ik ze ooit zal ruilen voor mijn 18-200.

Comment

Ik denk ook voor de twee te gaan. Is er een groot verschil tussen 1,4 en 1,8. Er is immers wel een groot prijsverschil.

Comment

Ik zou voor de 1.8 gaan. Het is echt een prachtlensje. Ik heb hem al zo'n goeie twee weken... echt super!
                            [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

FotoBlog

Comment

De 50mm 1.8 is nooit weggegooid geld. De meerwaarde van de 1.4 als je geen echte portretfotograaf bent is in mijn ogen minimiem. En wat betreft die 18-200
                              is hier idd al genoeg volgepend. Als je absoluut een 18-200 mm lens 5.6 als enige lens wilt met als reden "glaswinkel", "moeten wisselen", "te zwaar" en dergelijke meer...koop dan een goeie bridge camera. Wat moet je dan in godsnaam met een DSLR
                              fotosite

Comment

Working...
                              X