Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF 50/1.4 of 1.8D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon AF 50/1.4 of 1.8D

Ik zou voor een 1.4 gaan. Deze is gewoon scherper bij grotere diafragmaopeningen. En dat is toch waarom je zo'n lensje koopt.
    Komt bij dat je zoiets toch aanschaft om de rest van je leven te gebruiken,
    en dan is het prijsverschil toch ook weer niet echt gigantisch.
    Ik vind 2/3 stop verschil ook niet te verwaarlozen.
    Bij ander soort lenzen betaal je voor deze winst heel wat meer (verhoudingsgewijs niet natuurlijk).
    Maar ja, hier kun je uren over discussiëren, het blijft een persoonlijke keuze.
    Van alles...

Comment

Ik ben niet zo op de hoogte van Nikon-gear, maar bij Canon zijn er gelijkaardige lenzen (50 F1.8 (80euro) & 50 F1.4 (330euro)). Eerst en vooral, normaal gesproken zijn prime's ALTIJD sneller, scherper, .. optisch superieur tov zoom-lenzen.

Allebei die lenzen zijn optisch uitstekend, (scherp, snel, helder, ..), er is weinig verschil tussen de twee lenzen. Het verschil zit hem vooral in de bouwkwaliteit en stevigheid van de lenzen.

Ik vermoed dat dit verhaal ook wat toepasbaar is bij de Nikon varianten van deze lenzen.

Over de 18-200 VR:
      Elke lens is een compromis tussen alle aspecten (snelheid, bereik, scherpte, bouwkwaliteit, optische kwaliteit, prijs, etc..). Deze lens heeft maar liefst 11x zoom, het is dan ook logisch dat deze op andere vlakken zwaar moet inboeten.

De veronderstelling: "Je kan alles met één lens, je moet niet verwisselen, etc.." is tegenstrijdig met de voordelen van een dSLR camera. Als je alles in één stuk wilt, dan moet je kijken naar een bridge camera (één vaste lens met een groot bereik).

Bovendien zal je maar zelden het 18-50/70 en het 70-200 bereik in één shoot tegelijk gebruiken. Er zijn dan ook heel veel lenzen met één van deze twee bereiken.

Enfin, gewoon mijn mening. Een superzoom zoals deze is ongetwijfeld wel handig in bepaalde omstandigheden, beter om de foto te maken en dat deze optisch wat minder is, dan de foto te moeten missen omdat je net dat bereik niet mee hebt of je je lens aan het wisselen was.

Veel succes,
      Michiel
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

Ik bezit de D80 met 18-200sigma en 50mm prime nikor 1.8.
        De prime doet zijn werk prima, superscherpe fotos en zeer tevreden qua prijs/kwaliteit kan het niet beter.
        De 18-200 komt nog niet in de buurt qua scherpte, het is zoals reeds gezegd een all round lens, handig voor overal zowa, maar probeer er geen scherpe fotos mee te maken want dan schiet je tekort.
        Dit kan misschien wel met een zoom lens die vertrekt op 70mm of tot 70mm gaat en die 2-4x zo duur is dan die sigma 18-200.
        Maar budget beperkt soms nogal

-M-
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Als je absoluut een 18-200 mm lens 5.6 als enige lens wilt met als reden "glaswinkel", "moeten wisselen", "te zwaar" en dergelijke meer...koop dan een goeie bridge camera. Wat moet je dan in godsnaam met een DSLR
          Ga ik niet mee akkoord : ikzelf heb de gewoonte slechts 1 lens tegelijk mee te zeulen (tegenwoordig het liefst van al een prime) en niettegenstaande dit zou ik mijn DSLR voor geen geld willen missen.
          Beperkingen qua assortiment kunnen zelfs tot een zekere meerwaarde leiden (het verplicht je tot meer creativiteit)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Ga ik niet mee akkoord : ikzelf heb de gewoonte slechts 1 lens tegelijk mee te zeulen (tegenwoordig het liefst van al een prime) en niettegenstaande dit zou ik mijn DSLR voor geen geld willen missen.
            Beperkingen qua assortiment kunnen zelfs tot een zekere meerwaarde leiden (het verplicht je tot meer creativiteit)
            Bij mij net hetzelfde : ik neem slechts één lens per keer mee, maar dan volledig afgestemd op wat ik die dag wil doen(en een 50mm lensje in mijn zak voor het geval dat). Punt dat ik stel is dat er nog al wat mensen helemaal niet van lenzen willen wisselen, ook niet thuis in goeie omstandigheden, en dan zie ik het nut van een DSLR toch wel wat verloren gaan. 't IS meer een reactie op verschillende uitlatingen die ik al gelezen heb in de zin van : ik koop eeen DSLR met een 18-200 en dan heb ik maar één lens nodig.
            fotosite

Comment

Working...
            X