Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene info over lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Algemene info over lenzen

Ik zoek naar een goeie combinatie voor een eerste DSLR, maar zit met enkele vragen.

Bij zoomlenzen staan waarden vermeld waarvan ik vermoed dat het te maken heeft met de lichtgevoeligheid? Hoe lichtgevoeliger, hoe beter de lens?

Aangezien je bij de Nikon D50 een 18-55 kitlens, bij de D70s een 18-70 kitlens en bij de D80 een 18-135 kitlens krijgt, vroeg ik me af of het niet verstandiger is om misschien zelf een lens er bij te kiezen. Hoe meer zoom, des te beter, maar je betaalt er natuurlijk voor. Daar bovenop las ik ergens dat de 18-135 kitlens bij de D80 minder goed is dan de 18-70 kitlens bij de D70s (afgezien van het grotere bereik dan). Is dit juist?

Kan iemand meer uitleg geven over hoe die lichtgevoeligheid precies in elkaar zit, en op welk vlak je de lenzen kunt vergelijken met elkaar?
    Dit zijn de lenzen:
    Nikkor AF-S 18-55MM/3.3-5.6G DX (€ 161,67)
    Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED (€ 293,86)
    Nikkor AF-S 18-135MM/3.5-5.6G DX (€ 476,88)

(Hopelijk is dit geen veelgestelde vraag)
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Algemene info over lenzen

Kijk hier eens
    http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_general.htm

Comment

Bij zoomlenzen staan waarden vermeld waarvan ik vermoed dat het te maken heeft met de lichtgevoeligheid? Hoe lichtgevoeliger, hoe beter de lens?
      Lees dit eens.

Aangezien je bij de Nikon D50 een 18-55 kitlens, bij de D70s een 18-70 kitlens en bij de D80 een 18-135 kitlens krijgt, vroeg ik me af of het niet verstandiger is om misschien zelf een lens er bij te kiezen. Hoe meer zoom, des te beter, maar je betaalt er natuurlijk voor. Daar bovenop las ik ergens dat de 18-135 kitlens bij de D80 minder goed is dan de 18-70 kitlens bij de D70s (afgezien van het grotere bereik dan). Is dit juist?
      Een lens met een groot bereik, bijvoorbeeld 17-300, zijn vaak slechter van kwaliteit. Er moeten meer concessies gedaan worden om dat bereik te bereiken. Hier een goeie uitleg over die brandpunten met wat foto's erbij wat de verschillende brandpunten aan foto's opleveren.

Een grote factor dat de prijs bepaald is de lichtsterkte (f-stop). Voor uitleg lees echt eens dat artikel. Maar je snapt wel dat als je meer lichtopbrengst wilt hebben duurdere lensen gebruikt moeten worden.
      Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf, Canon EF 50/1.8 II

Comment

Ik heb de artikels doorgenomen maar niet erg veel bijgeleerd. Nu weet ik nog altijd niet hoe het in elkaar zit met de f/stops voor zoomlenzen.

Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED

Als je deze lens neemt, betekent dat dan dat de lens bij 18mm een maximum f/stop heeft van 3.5 en bij 70mm maximum 4.5 ?

Dus de 18-70mm lens is bij 55mm dan ook veel lichtgevoeliger dan de 18-55mm lens op 55mm ??

Comment

Ik heb de artikels doorgenomen maar niet erg veel bijgeleerd. Nu weet ik nog altijd niet hoe het in elkaar zit met de f/stops voor zoomlenzen.
          Dan heb je niet het gehele f-stop artikel gelezen. Daar staat precies wat f-stops zijn en hoe ze werken

Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED

Als je deze lens neemt, betekent dat dan dat de lens bij 18mm een maximum f/stop heeft van 3.5 en bij 70mm maximum 4.5 ?
          Juist

Dus de 18-70mm lens is bij 55mm dan ook veel lichtgevoeliger dan de 18-55mm lens op 55mm ??
          In jouw geval wel. Er zijn natuurlijk andere 18-55 die lichtgevoeliger zijn. Mijn volgende aankoop zal ook een 17-55/2.8 zijn. Een lens die over het gehele bereik een f-stop heeft van 2.8.
          Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf, Canon EF 50/1.8 II

Comment

Oké da's duidelijk, bedankt.

Comment

Working...
            X