Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

seizoen voor macrolens...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• seizoen voor macrolens...

Hoi,

m'n vraag is gericht aan de mensen die vooral fauna en flora fotograferen met de macrolens:

Ik heb het geld om de Sigma AF-S 180mm te kopen. Ik wil die dan ook dolgraag. Aan de andere kant moet ik ook nog een flitser (meer voor universeel gebruik, dus geen ringflits).

Is de herfst en winter een periode waar je veel met de macrolens op stap kan? Of kan ik gewoon wachten tot de lente zich voorzichtjes in het land waagt?

Groetjes,

Bart

(PS SB-600 aan 215 euro of SB-800 voor 350 euro...wat zou ik doen...of toch maar een ringflitser...)
    "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
    Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

Re: seizoen voor macrolens...

Ikzelf zou kiezen voor de 150mm macro + de kenko1.4.
    Voor de flits de SB800.
    Elk seizoen leent zich voor macro's,weldra de paddestoelen,er zijn er nu ook al maar door het warme weer niet zo mooi meer.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Waarom de 150mm? Omdat je met die converter dan "2 lenzen" hebt? een 150mm en een (150 x 1.4)mm?

Ikzelf heb een 55-200 lens al...
      "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Ikzelf zou kiezen voor de 150mm macro + de kenko1.4.
        Voor de flits de SB800.
        Elk seizoen leent zich voor macro's,weldra de paddestoelen,er zijn er nu ook al maar door het warme weer niet zo mooi meer.
        100% akkoord!

Comment

Enkel 's winters trek ik er wat minder op uit met mijn Sigma 180 maar alle andere seizoenen is die de lens zo een beetje vastgegroeid aan mijn camera. Momenteel staan paddestoelen en het occasionele resterende vlindertje op het programma. Ik heb al meer plezier van de macrolens dan van mijn flits gehad, maar dat hangt denkelijk van persoon tot persoon af.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Heb je met de Sigma 150 + Kenko 1.4 een reproductie-ratio van groter dan 1:1??
            One day, I would like to make nice pictures :-)
            www.lucaskoijen.nl

Comment

Ja, vermits de minimum focusafstand niet veranderd.

...en voor de 180mm met 1.4 TC geldt hetzelfde
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                ... Ik heb al meer plezier van de macrolens dan van mijn flits gehad, maar dat hangt denkelijk van persoon tot persoon af.
                Ik kan je nochtans verzekeren dat de combinatie van beiden nieuwe horizonten opent!
                De Sigma 150mm F2.8 Macro en de Nikon SB-800 zijn intussen haast onafscheidelijk geworden voor de meeste van mijn macro-shoots!...
                Blij dat ik de SB-800 gekozen heb!
                Volgende aankoop is een Kenko Pro 1.4 TC ...

Comment

Ik heb dus de SB-800 besteld...Volgende is dus mijn macrolens. Blijkbaar raden de meesten toch de 150mm met de kenko 1.4 aan ipv de 180mm (al dan niet met 1.4)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
                    Ik heb dus de SB-800 besteld...Volgende is dus mijn macrolens. Blijkbaar raden de meesten toch de 150mm met de kenko 1.4 aan ipv de 180mm (al dan niet met 1.4)
                    ik zou zelf eigenlijk graag weten waarom iedereen de 150 aanraadt ipv de 180...
                    Daar is toch niet zoveel verschil in of mis ik hier iets
                    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                      Nieuwe mesjes snijden beter .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                        Ik denk dat je volkomen gelijk hebt!
                        Elk heeft zowat zijn specifieke (relatieve) "voordelen"... er is reeds zoveel over gepost...
                        Mensen die de 180 hebben, rapporteren graag over zijn kwaliteiten en idem dito voor bezitters van de 150. Een échte vergelijking tussen beiden heb ik nog niet gezien. Bovendien hangt e.e.a. af van wàt men persoonlijk precies als prioritair beschouwt: lichtsterkte of brandpuntsafstand... alhoewel de verschillen idd. vrij gering zijn.

Ik heb nu (toevallig) de 150, maar ik zal nooit beweren dat die beter is dan de 180!...

De "macro-range" van Sigma is niet bepaald "logisch" opgebouwd, wat eens te meer wordt bewezen door hun nieuwe 70mm, waarvan het nut mij trouwens volledig ontgaat, gelet op het reeds bestaande aanbod...

Comment

Ik wil er nog wel een schepje (twijfel) bovenop doen.
                          Ik heb een Sigma 105 mm 2.8 Macro. Daarbij gebruik ik steeds de teleconverter van Tamron 2x N-Af.
                          Wat ik niet verwacht had, maar werkelijkheid is, is het feit dat bij het gebruik van de converter ik geen ENKEL kwaliteitsverschil zie met foto's zonder converter.
                          Wat de Sigma 105 mm 2.8 zelf betreft: Uit de testen blijkt dat hij kwalitatief, op alle fronten, niet onder doet voor de Sigma 150- en 180 mm.
                          Bij een 150 en 180 mm kun je een grotere afstand van het onderwerp nemen dan met de 105 mm. De extender lost dit bij mij op en maakt er nu een ruim 200mm van.
                          Als je de aanschafprijs vergelijkt tussen mijn setje en een set met de 150- en 180 mm, inclusief extender, dan zou je het daarvoor alleen al doen.
                          AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
                            Ik heb een Sigma 105 mm 2.8 Macro. Daarbij gebruik ik steeds de teleconverter van Tamron 2x N-Af.
                            Wat ik niet verwacht had, maar werkelijkheid is, is het feit dat bij het gebruik van de converter ik geen ENKEL kwaliteitsverschil zie met foto's zonder converter.
                            Wat de Sigma 105 mm 2.8 zelf betreft: Uit de testen blijkt dat hij kwalitatief, op alle fronten, niet onder doet voor de Sigma 150- en 180 mm.
                            Bij een 150 en 180 mm kun je een grotere afstand van het onderwerp nemen dan met de 105 mm. De extender lost dit bij mij op en maakt er nu een ruim 200mm van.
                            Als je de aanschafprijs vergelijkt tussen mijn setje en een set met de 150- en 180 mm, inclusief extender, dan zou je het daarvoor alleen al doen.
                            Ik volg je redenering, maar...
                            De Sigma 50, 70 en 105mm Macro hebben imo. een nadeel tov. de 150 en de 180 in dat ze niet intern focussen, m.a.w. de tubus wordt langer naarmate je dichterbij scherpstelt. D.i. mss. geen probleem voor statische onderwerpen, maar voor levende insecten bvb. kan dit (ver)storend werken.
                            Bovendien hebben de 150 en de 180 een HSM en is de afwerkingskwaliteit m.i. toch een stuk hoger, ook al zijn het allemaal EX objectieven.

Deze punten doen evenwel niets af aan de afbeeldingskwaliteit van deze lenzen, maar ze verklaren wél het prijsverschil.

Er is i.i.g. keus genoeg in het Sigma Macro assortiment!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
                              Misschien, maar hier heb je wél een aanzienlijk lichtverlies. Namelijk 2 stops en dat is véél als je met natuurlijk licht wilt werken. Om dezelfde diafragma en sluitertijd te gebruiken als zonder converter moet je je ISO 2 stops verhogen. Ik werk al meestal op ISO 400 met m'n Sigma 180 f/3.5. Jij zou, voor dezelfde opname, dan op ISO 1250 of zo moeten werken.

Comment

Working...
                              X