Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

seizoen voor macrolens...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: seizoen voor macrolens...

LucD,

Dat de tubus bij maximaal inzoemen uit de lens komt, kan inderdaad storend werken. Maar dat is nu juist de aanleiding waarom ik een converter heb gekocht. Ik kan dan net zo ver van mijn onderwerp blijven zoals b.v. bij een 150 mm.
    AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Misschien, maar hier heb je wél een aanzienlijk lichtverlies. Namelijk 2 stops en dat is véél als je met natuurlijk licht wilt werken. Om dezelfde diafragma en sluitertijd te gebruiken als zonder converter moet je je ISO 2 stops verhogen. Ik werk al meestal op ISO 400 met m'n Sigma 180 f/3.5. Jij zou, voor dezelfde opname, dan op ISO 1250 of zo moeten werken.
      Dat maakt bij een macrolens toch niet zoveel uit? Daar ga je toch zelf al het diafragma dichtknijpen om meer dieptescherpte te krijgen? Of trek je altijd op F/3.5 met je sigma? Volgens mij is dit enkel relevant voor de snelheid van het focussen en de klaarheid van het beeld dat je in je zoeker krijgt.
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rept Bekijk bericht
        Dat maakt bij een macrolens toch niet zoveel uit? Daar ga je toch zelf al het diafragma dichtknijpen om meer dieptescherpte te krijgen? Of trek je altijd op F/3.5 met je sigma? Volgens mij is dit enkel relevant voor de snelheid van het focussen en de klaarheid van het beeld dat je in je zoeker krijgt.
        De klassieke misvatting.

Een 2x extender geeft 2 stops lichtverlies ZONDER er iets in ruil voor te krijgen. 't Is niet omdat je op f/10 of f/16 werkt dat de hoeveelheid licht die je binnenkrijgt plotseling onbelangrijk is. Juist integendeel, omdat je al je diafragma zoveel dichtknijpt heb je juist alle licht die er is nodig. Met die extender "smijt" je 2 stops licht weg.

Doe de test : Fotografeer met je 100mm op f/16 & ISO 400 en noteer je sluitersnelheid. Doe nu hetzelfde met je 100mm plus 2x extender op f/16 & ISO 400 ...
        Last edited by hvr_oosterzele; 26 september 2006, 12:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rept Bekijk bericht
          ... Volgens mij is dit enkel relevant voor de snelheid van het focussen en de klaarheid van het beeld dat je in je zoeker krijgt.
          Imo. zijn dit reeds voldoende redenen om de f2.8 te waarderen.
          Zoals hierboven reeds vermeld zijn er idd. nog andere...

Comment

Ik zou hij de HSM objectieven toch wel eerder de Sigma EX converter 1,4x adviseren dan de Tamron.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Ik zou hij de HSM objectieven toch wel eerder de Sigma EX converter 1,4x adviseren dan de Tamron.
              Volgens wat ik vernomen heb, zou de Kenko Pro 1.4 enigszins universeler inzetbaar zijn dan de eigen Sigma EX...?
              Met de Sigma TC is, bij de 50-500 bvb., slechts het bereik 100-500 beschikbaar.
              Wellicht zijn er forumleden die hierover uit praktijkervaring kunnen rapporteren?
              Werkt de AF al dan niet met de Kenko Pro 1.4 bij de Sigma 150mm en 50-500mm?
              Met de Sigma is het zeker altijd MF (volgens hun site).

Comment

Man man man...een beetje unanimiteit zou welkom zijn

Ik weet het niet meer, ik ga nog veel lezen en rondsnuffelen (moet toch nog leren werken met m'n sb-800 ondertussen)
                "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
                Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

Comment

Ik zou zeggen... ga voor de Tamron 180mm Macro
                  Duidelijk ondergewaardeerd op dit forum om ik weet niet welke reden. Hij is idd iets duurder.

Ik bezit ook de SB800 maar flitsen en macro gaan bij mij zelden samen. behalve bij paddenstoelen natuurlijk.
                  Tot voor kort werkte ik met de Nikkor 60mm Micro 2.8. En ik moet eerlijk zeggen dat het verschil inzake lichtsterkte met de Tamron (die is 3.5) mij nog niet gestoord heeft.

En mijn converters zet ik nooit in samen met de macrolenzen. Dit o.w.v het lichtverlies dat Hans hierboven al omschreven heeft.
                  Meer foto's op mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    De klassieke misvatting.

Een 2x extender geeft 2 stops lichtverlies ZONDER er iets in ruil voor te krijgen. 't Is niet omdat je op f/10 of f/16 werkt dat de hoeveelheid licht die je binnenkrijgt plotseling onbelangrijk is. Juist integendeel, omdat je al je diafragma zoveel dichtknijpt heb je juist alle licht die er is nodig. Met die extender "smijt" je 2 stops licht weg.

Doe de test : Fotografeer met je 100mm op f/16 & ISO 400 en noteer je sluitersnelheid. Doe nu hetzelfde met je 100mm plus 2x extender op f/16 & ISO 400 ...
                    Ik heb het zojuist proefondervindelijk ondervonden! En je hebt volkomen gelijk. Nu heb ik ineens ook een absoluut juist antwoord op mijn vraag: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=60748 (waar jij ook op gereageerd had, maar ik had het nog niet volledig door).

Een convertor neemt dan eigenlijk enorm veel licht! Je verliest bij een 2x eigenlijk 4 stops dan! Wanneer ik met mijn 70 - 200 op 2.8 een sluiter heb van 1/400 en ik wil een 2X convertor gebruiken wordt dit op 5.6 een sluiter van 1/50ste!
                    Last edited by rept; 27 september 2006, 00:22. Reden: Fout in berekening
                    Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
                      Heb je met de Sigma 150 + Kenko 1.4 een reproductie-ratio van groter dan 1:1??
                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Ja, vermits de minimum focusafstand niet veranderd.

...en voor de 180mm met 1.4 TC geldt hetzelfde
                      Vreemd dat niemand hier over valt. De reproductie-ratio blijft toch exact hetzelfde mét of zonder convertor. Enkel de afstand tot het onderwerp wordt groter bij dezelfde vergrotingsmaatstaf.

Waarom zou je trouwens op een 150mm per sé een 1.4TC willen plaatsen? Je verliest aan kwaliteit en licht, enkel om een paar centimeter verder van het onderwerp te blijven. Der zullen heel weinig insecten zijn die net die extra centimeter nodig hebben om te kunnen fotograferen. De meeste blijven zitten, en de andere schuwe insecten zullen ook bij 180 mm gaan vliegen.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Vreemd dat niemand hier over valt. De reproductie-ratio blijft toch exact hetzelfde mét of zonder convertor. Enkel de afstand tot het onderwerp wordt groter bij dezelfde vergrotingsmaatstaf.

Waarom zou je trouwens op een 150mm per sé een 1.4TC willen plaatsen? Je verliest aan kwaliteit en licht, enkel om een paar centimeter verder van het onderwerp te blijven. Der zullen heel weinig insecten zijn die net die extra centimeter nodig hebben om te kunnen fotograferen. De meeste blijven zitten, en de andere schuwe insecten zullen ook bij 180 mm gaan vliegen.
                        De vergroting neemt wel toe omdat de minimale afstand tot het onderwerp gelijk kan blijven. Anders zou het inderdaad zinloos zijn.
                        Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
                          De vergroting neemt wel toe omdat de minimale afstand tot het onderwerp gelijk kan blijven. Anders zou het inderdaad zinloos zijn.
                          jep inderdaad, trek maar eens een foto van iets met de 150mm en dan bv met de 2xTC erop op de minimale focusafstand. De vergroting is echt toegenomen zenne
                          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Working...
                          X