Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens moet ik aankopen om volgende foto's te kunnen nemen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens moet ik aankopen om volgende foto's te kunnen nemen ?

Geachte,

'k heb een Canon Eos 350 D aangekocht met de gewone 18-55 kitlens.
    Nu ben ik op zoek naar een zoomlens, maar welke moet ik nemen ?
    Die van Canon of zijn die van Tamron ook OK.
    Kan iemand mij vertellen welke lens ik nodig heb om foto's te kunnen nemen zoals je ziet op http://users.telenet.be/togoto/bd/vbfoto.htm
    Deze foto's zijn genomen met m'n oude Konica Minolta Z3.

Kan iemand mij tips geven omtrent de soort lens en de prijs (+/-) van zo'n lens ?

Ik weet al dat IS staat voor beeldstabilisatie, maar wat bedoelt men met USM ?

Bestaan er ook goede budgetvriendelijke lenzen die zowel groothoek als tele aankunnen ?

Vriendelijke groet,
    Eva D.
    Last edited by Eva D; 6 september 2006, 20:32.

Re: Welke lens moet ik aankopen om volgende foto's te kunnen nemen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Eva D Bekijk bericht
    Geachte,

'k heb een Canon Eos 350 D aangekocht met de gewone 18-55 kitlens.
    Nu ben ik op zoek naar een zoomlens, maar welke moet ik nemen ?
    Die van Canon of zijn die van Tamron ook OK.
    Kan iemand mij vertellen welke lens ik nodig heb om foto's te kunnen nemen zoals je ziet op http://users.telenet.be/togoto/bd/vbfoto.htm
    Deze foto's zijn genomen met m'n oude Konica Minolta Z3.

Kan iemand mij tips geven omtrent de soort lens en de prijs (+/-) van zo'n lens ?

Ik weet al dat IS staat voor beeldstabilisatie, maar wat bedoelt men met USM ?

Bestaan er ook goede budgetvriendelijke lenzen die zowel groothoek als tele aankunnen ?

Vriendelijke groet,
    Eva D.
    Vergeet een budgetvriendelijke lens die zowel groothoek als tele aankan, zo'n eierleggenwollmilchschwein is nooit echt goed.

Voor wat je wil doen met de camera is één van de 70-300 de goedkoopste optie. Is optisch geen wonder, maar voldoende. Je vind zo'n lens voor ongeveer 200-250 EUR

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Als ik zo zie naar de foto's van de Z3, dan is het je vooral om portretjes te doen.

De Canon-lenzen ken ik niet, maar een kwalitatief goede portretlens is de Tamron 28-75/2.8. De f2.8 laat een mooie DOF toe terwijl meteen ook werken zonder flits bij minder licht mogelijk wordt.

Je hebt er beperkte tele en beperkte breedhoek mee, maar aan jouw voorbeeldfoto's te zien, zou dit moeten volstaan volgens mij.

Of je kan verder richting breedhoek verschuiven en naar een Sigma 18-50/2.8 of Tamron 17-50/2.8 gaan.
      Je moet zelf maar een keer zien aan welk bereik je het meeste belang hecht.

Succes met de keuze !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

USM staat voor Ultrasone motor, een door Canon ontwikkelde technologie voor razendsnel scherpstellen met een superieur koppel.
        Deze lenzen zijn niet voor alle Canon toestellen geschikt, maar wel voor de 350D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Respect Bekijk bericht
          USM staat voor Ultrasone motor, een door Canon ontwikkelde technologie voor razendsnel scherpstellen met een superieur koppel.
          Deze lenzen zijn niet voor alle Canon toestellen geschikt, maar wel voor de 350D.
          Waarom zouden die niet voor alle toestellen geschikt zijn ?????
          Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
          Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Een erg mooie en betaalbare portretlens voor Canon is de Canon 85mm f/1.8.
            Ik vind hem in ieder geval super, erg snelle en stille motor en heerlijke bokeh (dat is hoe de achtergrond eruit ziet).
            Enkele voorbeeldjes:

Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
            EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Ik zou hier ook denken aan een prime 85mm. Lekker compact en niet bedreigend voor het model.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign Bekijk bericht
                Een erg mooie en betaalbare portretlens voor Canon is de Canon 85mm f/1.8.
                Aangezien Eva D zegt op zoek te zijn naar een goeie zoom, dacht ik dat het niet veel zin zou hebben een prime voor te stellen .
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Respect Bekijk bericht

da's de beste uitleg die ik in jaren heb gehoord

eerste deel klopt wel maar dat 2de verwar je met EF-S lenzen

Comment

Ik zie aan je foto's dat je vooral houdt van spontane portretfotografie bij bestaand licht. Ga dan idd voor een prime, en waarom niet tweedehands, kijk eens op eBay

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                      Ik zie aan je foto's dat je vooral houdt van spontane portretfotografie bij bestaand licht.
                      Eva, dit doe ik ook het liefste van al. Ik heb hiervoor een 50mm 1.8 prime als ik in eeder controleerbare omstandigheden mag werken (laat het ons studio-omstandigheden noemen - veel ruimte, veel mgl om compo in het oog te houden) en de Tamron 28-75 2.8 voor de andere gevallen (je wordt wat flexibeler in je posities). De tamron lens is snel genoeg voor portretten, niet te groot/zwaar en geeft mooie scherpe beelden. (zeker voor zijn prijs )

En mocht ik er een vinden aan betaalbare prijs zou ik daar idd. nog de 85 1.8 bijnemen.

om je een prijsindicatie te geven - de 50mm gaat je ca.80 eur kosten, de tamron vind je voor 250.
                      Een goeie 85mm kost ca. 320 eur, dacht ik. (tweedehandsprijzen he)

Als je eens wil komen testen, welkom!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        Ik zie aan je foto's dat je vooral houdt van spontane portretfotografie bij bestaand licht. Ga dan idd voor een prime, en waarom niet tweedehands, kijk eens op eBay
                        *Spontane* portretten (bvb van spelende kinderen) zijn toch handiger te maken met een zoomlens hoor. Vind ik toch. Anders moet je telkens je benen gebruiken om in/uit te zoomen en tegen dan is het "moment" meestal al verdwenen.

Comment

Als je voldoende licht hebt, kan je al aardig wat dingen fotograferen met de kitlens 18-55, zelfs portretjes zijn mogelijk. Met je Konica Minolta Z3 had je natuurlijk een aardig groot telebereik, mijn oude Z2 had dat ook. Daarom stel ik me de vraag, heb je behoefte aan meer telebereik of wil je gewoon een betere lens in het bereik van de kitlens of wil je een lens met een groot zoombereik bijv. 18-200 ?
                          Voor de portretjes die je hier geeft in het voorbeeld, zou ik zelf gaan voor de Tamron 28-75. Goed lenske voor zijn prijs, spijtig genoeg geen groothoek. Ik heb wel geen Canon dus de Tamron daarmee vergelijken kan ik niet, maar ik denk alleszins dat de Tamron een stuk betaalbaarder zal zijn (tussen 325€ en 350€ moet je die nieuw kunnen vinden).

Comment

Als het goed is zit er een zog. exif informatie bij je foto's van de Z3. Hierin vind je o.a. de brandpuntsafstand en het 35 mm. equivalent. Aangezien je DSLR een cropfactor heeft van 1,5 moet je van de gevonden getallen 67% nemen.
                            Een voorbeeld: als er in je exif 75 mm staat als 35 mm equivalent, is dat voor je cnon 50 mm.
                            Als je de twee uiterste waardes neemt, heb je een aardig idee van het benodigde zoombereik.
                            Bovenin is een verschil van 10-20 mm niet zo spannend. Je kan dat met croppen wel oplossen. Onderin lukt dat niet.
                            Een lichtsterke lens geeft bovendien de mogelijkheid om de achtergrond waziger te krijgen (scherptediepte). Ben benieuwd waar je op uit komt!
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Bedankt voor alle nuttige info !!

Comment

Working...
                              X