Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste vervanging voor canon 18-55mm kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste vervanging voor canon 18-55mm kitlens

Hoi,
    Momenteel beschik ik over de Canon 300D met kitlenzen 18-55mm & 55-200mm.
    Nu ben ik op zoek naar een "upgrade" zeg maar, een all round lens die mij toelaat om minder snel te moeten wisselen van lens + die scherpere foto's opleverd. Ik gebruik het meeste mijn 18-55mm dus ik zou het liefst niet te veel wide-angle willen inleveren...

Ik had al gedacht aan de 17-85 IS maar daar lees ik zoveel negatieve reviews van... Alle ideen zijn welkom.

Groetjes
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Re: Beste vervanging voor canon 18-55mm kitlens

Tja beste vervanging is de 17-55 f2.8 IS. Maar dat is geen goedkope.

De negatieve reviews van de 17-85 komen in hoofdzaak omwille van 2 zaken.

De lens is niet top tussen 17-20mm. Daar zou ie zeker scherper mogen zijn. Maar het is zeker ook niets dramatisch alleen focussen velen daarop en vergeten dan dat tussen 20 en 85 deze lens gewoon uitstekend is.
    Het tweede punt is dat ie wat veel distortion heeft ook weer vooral bij groothoek. Daarme wil ik zeggen dat indien je een rechte lijn fotografeert aan de buitenkant van je frame dat deze wat bol gaat staan ipv recht. Zowat alle lenzen hebben hier last van de 17-85 wat meer dan gemiddeld.

Voor de rest is dit een superlens die eigenlijk geen concurrentie heeft. Want snelle USM, IS en een mooi bereik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Tja beste vervanging is de 17-55 f2.8 IS. Maar dat is geen goedkope.

De negatieve reviews van de 17-85 komen in hoofdzaak omwille van 2 zaken.

De lens is niet top tussen 17-20mm. Daar zou ie zeker scherper mogen zijn. Maar het is zeker ook niets dramatisch alleen focussen velen daarop en vergeten dan dat tussen 20 en 85 deze lens gewoon uitstekend is.
      Het tweede punt is dat ie wat veel distortion heeft ook weer vooral bij groothoek. Daarme wil ik zeggen dat indien je een rechte lijn fotografeert aan de buitenkant van je frame dat deze wat bol gaat staan ipv recht. Zowat alle lenzen hebben hier last van de 17-85 wat meer dan gemiddeld.

Voor de rest is dit een superlens die eigenlijk geen concurrentie heeft. Want snelle USM, IS en een mooi bereik.
      Is de lens op groothoek 17mm minder scherp dan de kitlens 18-55 ??
      Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
        Is de lens op groothoek 17mm minder scherp dan de kitlens 18-55 ??
        Nee ze is iets beter. Allebei bij F4, Bij F8 nog steeds maar het verschil is daar totaal verwaarloosbaar.

Comment

Al eens gedacht aan de 17-40L f4 ? Dit is wel geen f2.8 lens, maar deze lens is wel zeer scherp of als het wat meer mag kosten de 16-35L f2.8
          Dit is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel voor mij de beste breedhoeklenzen van Canon.

greets,
          Geert
          www.photopower.be

Comment

Je kan ook de recente Tamron 17-50/2.8 of Sigma 17-70 /2.8-4.5 overwegen.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hello,

er is al zoveel geschreven over de vervanging van de kitlens, en voor mij zijn er maar twee mogelijkheden, ofwel de 17-85 IS (die goed is) ofwel de 17-55 2.8 IS (dit héél goed is).

Vergeet niet dat deze lenzen alletwee over IS beschikken, wat je toelaat om met belachelijke sluitertijden nog altijd scherpe foto's te hebben zonder naar statieven of monopods te moeten uitwijken !

Misschien is de 17-85 IS iets minder geschikt voor bewegende objecten (zoals de kids), maar de 17-55 is een 2.8 lens ... en dan nog eens IS ook.

Ik heb mijn kitlens door de 17-85 IS vervangen, en er geen moment spijt van gehad, goede lens met een schitterend bereik ... en IS.

Heb deze nu door de 17-55 2.8 IS vervangen omdat ik die 2.8 nodig heb om indoor foto's te maken met weinig of geen verlichting zonder alles 'plat' te flitsen, en omdat ik ze voor een redelijke prijs kon aankopen, anders had ik de 17-85 nooit weggedaan !

Al die 3rd party lenzen zijn goed, maar een Canon lens blijft een Canon lens, met een restwaarde die redelijk stabiel blijft, als je ooit zou besluiten om de duurdere L-lenzen aan te schaffen krijg je nog een mooie prijs voor je Canon lens (hoop ik toch ).

Johan

Comment

Ik wens alvast iedereen te bedanken voor de goede raad, ik heb alle modellen genoteerd en ga nu eens de prijzen checken.
                Het liefst zou ik natuurlijk onmiddelijk voor de beste (en tevens duurste) lens gaan, maar het blijft natuurlijk een hobby, en zo goed ben ik er ook (nog) niet in...
                De 3th party lenzen zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan Canon, maar ik heb er een beetje schrik van...

Als ik bij Canon moet blijven, dan twijfel ik momenteel uit
                17-40 L
                17-85 IS
                17-55 IS (deze begint toch al duur te worden)

Qua prijs/kwaliteit lijkt die 17-85 mij een prima keuze, alleen ben ik bang dat ik bij groothoek minder scherpe beelden ga hebben en veel meer vervorming dan met mijn kitlens, als ik al die negatieve kritiek lees (her en der op het internet)...

Comment

Vreemd dat de opmerking van dleemans over de 17-70 geen reactie krijgt. Dit is nl. naar mijn idee de beste betaalbare vervanging van de kitlens. Reviews zijn er veelal lovend over (prijs/kwaliteit is gewoon erg goed).
                  Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeteTheChop Bekijk bericht
                    Vreemd dat de opmerking van dleemans over de 17-70 geen reactie krijgt. Dit is nl. naar mijn idee de beste betaalbare vervanging van de kitlens. Reviews zijn er veelal lovend over (prijs/kwaliteit is gewoon erg goed).
                    Hello,

Sigma 17-70 is goed, maar ... geen USM en geen IS, als je iets gaat fotograferen wat snel beweegt kom je er met de Sigma niet, ik heb ze getest, en vond ze te traag en vooral te luidruchtig.

De 17-40 vond ik een te klein bereik, terwijl de 17-85 IS een schitterend bereik heeft, alleen jammer dat ze maar op f4 begint, maar meestal is dit geen enkel probleem omdat er IS opzit, heb er zelf in een sporthal met normale belichting en zonder flits foto's mee genomen van het feestje van mijn kinderen, prima foto's die zeker niet onderbelicht waren of wazig.

Johan

Comment

Tekst uit een test van de sigma 17-70 bij photozone.de:
                      "Even better than that it delivers a performance which matches and sometimes even exceeds more expensive lenses. This includes the in-house competition (AF 18-50mm f/2.8 EX) as well as genuine brand lenses (such as the Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS)"
                      Uit de test van ephotozine:
                      "Autofocussing is fairly quiet for a conventional motor and quick enough to cope with most uses, especially those that this type of lens will be put to."

Ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn dat de Sigma in een aantal omstandigheden het aflegt tegen de genoemde Canon lenzen, maar daar betaal je wel een forse meerprijs voor. De genoemde canon lenzen zijn zijn steevast bijna tot meer dan 2 maal de prijs van de genoemde sigma. Ik kan niet in de portemonnaie van SallyBelgium kijken, maar vind dat PeterTheChop wel een punt heeft met zijn opmerking over betaalbaar alternatief en prijs/kwaliteitverhouding.
                      SallyBelgium is de enige die de afweging kan maken of de genoemde voordelen opwegen tegen de meerprijs.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Met veel interesse lees ik jullie pro's en contra's, en ben alvast heel blij dat er zoveel reacties binnenkomen.
                        De prijs tussen Sigma 17-70 en Canon 17-85 is in elk geval groot, dat is zeker zo!
                        Ikzelf heb gekeken in www.geheugenkaart.be omdat dit de goedkoopste winkel is die ik persoonlijk ken (als jullie andere kennen, laat het mij zeker weten) en daar kost de Sigma 300€ en de Canon 649€.
                        Dat is in elk geval een supergroot verschil.
                        De recenties van Sigma die aangehaald worden zijn indrukwekkend, maar wat me dan weer in verwarring brengt is het feit dat in het artikel gesproken word over een heel stille motor, en dat de persoon die de lens heeft getest spreekt over een heel luidruchtige trage motor....

Ga alvast gerust door met pro's en contra's te spuien, want ik leer hier (en aan het aantal lezingen van deze post te zien, ik niet alleen) weer enorm veel bij!!

Belgiumdigital RULEZ !!

Comment

Hier nog een leuke samenvatting die ik op een ander forum vond (dus dit zijn NIET mijn woorden hé)
                          ----------------
                          17-40L, mooi, maar vehroudingsgewijs weinig bereik en erg duur
                          17-55 IS, nog duurder, kunnen we meer in de pro hoek zetten
                          17-85 IS, duur en veel vervorming
                          18-55 kit, bouwkwaliteit en beeld kan soms beter, met name de hoeken
                          18-50 sigma is goedkoop, maar levert ook geen scherpe foto op als ik de verhalen zo mag geloven
                          18-125 sigma, mooi, maar kwalitatief gezien niets beter dan de kit, behalve het bereik.
                          17-50 van tamron, hoor ik bijna niets over, zal dus wel niet zo super zijn, anders had ik hem wel vaker langs zien komen Smile
                          en
                          17-70, verhoudingsgewijs de middenmoot, zowel in prijs, als in kwaliteit, deze zit onder de 17-55, 17-85 op scherpte (centerpoint op 50mm), maar in prijs kost hij de helf of nog minder.
                          --------------------

Klopt deze stelling een beetje volgens jullie?

Comment

Je onderschat de 17-50 van Tamron een beetje denk ik. Die heeft op een aantal plaatsen erg goede recensies gekregen. Alleen, het is een vrij nieuwe lens, en dus nog niet zoveel in gebruik. En onbekend maakt, zeker op dit forum, onbemind. Google maar eens op Tamron 17-50mm en bekijk de verschillende links.
                            Sigma heeft twee verschillende types op 18-50 mm. Het model met F2.8 over het hele bereik is eveneens een stuk beter dan de kitlenzen.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                              18-50 sigma is goedkoop, maar levert ook geen scherpe foto op als ik de
                              Klopt deze stelling een beetje volgens jullie?
                              Ik heb deze 2de hands gekocht en verschiet er nog steeds van hoe scherp de lens op 2.8 is. Toen ik vroeg aan de eigenaar om enkele pics door te sturen op 2.8 genomen geloofde ik er helemaal niets meer van. Bij aankoop lang en duidelijk mogen testen en nog geen moment spijt van. Heb voor de sigma gekozen ivm de nogal hoge prijs van de canon 2.8 IS ... en vooral de nogal lage stand van mijn bankrekeningske
                              ooit ... .

Comment

Working...
                              X