Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV Filter Lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV Filter Lens

Wie kan mij een advies geven ten aanzien van het gebruik van een UV filter,
    ik ben in bezit van een lens 300/2,8 is het zinvol om een UV filter toe te passen en wat is het effect op de fotos en het overige.

PS. Kan dit ook invloed hebben op de scherpte van de foto s?

Bij voorbaat dank.

Re: UV Filter Lens

je kan een iets rozige schijn op je foto's hebben bij slechtere filters

ook kunne ze wat softer worden(minder scherpte dus)

en 't ergste geval minder licht doorlaten ma dan moet je al een stuk rommel hebbe gekocht

maar bij zo'n dure lens zou ik 'r toch een filter op schroeven,zeker omdat je wss veel buiten gaat fotograferen...

b&w of hoya hebbe goeie slim type filters (dun) , wel wa prijziger

Comment

Hello,

is het eigenlijk nuttig om zo'n 30 euro meer te geven voor een B&W slim filter als je die op een 70-200 lens zet ? Ik dacht dat alleen lenzen zoals 17-XX een slim filter nodig hadden om zwarte hoeken te vermijden ?

Kan natuurlijk verkeerd zijn, maar ik dacht dat je op een tele een gewone B&W kon schroeven.

Johan

Comment

Ja het filter bij deze lens zit achter in de lens (een houder)bij de camera aansluiting,er valt dus geen filter aan de voorzijde op te schroeven.

Comment

UV filters gebruik je op digitaal hoofdzakelijk ter bescherming op de voorzijde.
          Gewoon je zonnekap gebruiken tegen stoten en verder niks.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

er bestaan wel degelijk filters om op de voorkant van zware teles te schroeven. (op mijn oude 300 2.8 kreeg ik die zelfs niet meer af,(gedeukt))
            weet wel nog dat die enorm veel geld kosten

Comment

het voorste element van een (canon) 300 2.8 is reeds een filter...

Comment

Het enige zinvolle van zo'n filter is bescherming tegen spatten/zeewater
                Gebruik in alle andere gevallen liever een zonnekap
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

zou kunnen bij canon.
                  was nog uit mn nikon periode 300 2.8 ai

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                    het voorste element van een (canon) 300 2.8 is reeds een filter...
                    Maar een filter om die filter te beschermen is toch nuttig hé? Gelijk 2 condooms aandoen .

Comment

In het boekje van mijn 17-40 staat dat je voor het stof best een uv filter opzet, wat is ervan waar?
                      Het is nu wel zo dat die zoom "zoomt" in een buis, en mischien dat daartussen stof gezogen kan worden, dat afgesloten wordt door de filter....
                      Last edited by Reservoir_Dog; 10 september 2006, 16:09.
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                        In het boekje van mijn 17-40 staat dat je voor het stof best een uv filter opzet, wat is ervan waar?
                        Het is nu wel zo dat die zoom "zoomt" in een buis, en mischien dat daartussen stof gezogen kan worden, dat afgesloten wordt door de filter....
                        Dit komt omdat de 17-40L F4 volledig spatwaterdicht is, behalve aan de voorkant, waar het lenselement lichtjes naar voren en achteren schuift tijdens het zoomen (zoals jij reeds zelf aanhaalt).

Wil je je lens werkelijk volledig spatwaterdicht hebben (ook aan de voorkant), moet je er in principe een filter opschroeven (vraag is natuurlijk of je nog met een "natte" filter deftige foto's kan nemen en of dit zin heeft met geen 1-serie toestel)

In alle andere gevallen kan je het filter beter weglaten en je zonnekap er laten opstaan (mijn voorkeur).
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Working...
                        X