Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte van de foto (MB's)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grootte van de foto (MB's)

Een vraagje:

Stel je hebt de Canon 100-400 L Lens.
    Je maakt een foto op 100, deze komt uit de camera als 4,5 MB.
    Je veranderd qua instellingen niets, alleen je zoomt verder in naar 400, is dan de grootte ook 4,5 MB, of wordt de grootte kleiner ?

Alvast bedankt

Re: Grootte van de foto (MB's)

Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
    Een vraagje:

Stel je hebt de Canon 100-400 L Lens.
    Je maakt een foto op 100, deze komt uit de camera als 4,5 MB.
    Je veranderd qua instellingen niets, alleen je zoomt verder in naar 400, is dan de grootte ook 4,5 MB, of wordt de grootte kleiner ?

Alvast bedankt
    Hey Orca45,
    de grootte van je foto heeft niks mer je lens te maken of de instelling ervan, wel met de inhoud van het beeld en de methode van opslag. Bvb bij compressie van een jpg of een compressed raw formaat zal afhankelijk van de inhoud de bestandsgrootte variëren. Zoek voor meer info maar eens naar (lossless) compressie hoe die zaak in elkaar zit.

Greetz
    BtV
    A good snapshot stops a moment from running away...
    [D70 + some stuff...]

Comment

De focal lengte heeft geen invloed op de bestandsgrootte. Het is een optische vergroting, geen digitale.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

En zelfs al it het een digitale (zoom) vergroting, blijft nog het aantal geregistreerde pixels even groot, maw er veranderd niets.

Wat wél impact heeft op de grootte van het geregistreerde bestand is:
        - het aantal megapixels van je camera
        - het gekozen bestandsformaat (RAW is veel groter dan JPG, omdat deze alle kleurinformatie registreert in vgl met JPG)
        - de gekozen resolutie (lees: afbeeldingsgrootte)

Waarschijnlijk zijn er nog een paar parameters die invloed zullen hebben, maar de genoemde zijn doorslaggevend...

T.
        Nikon stuff rocks :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tbotten
          Waarschijnlijk zijn er nog een paar parameters die invloed zullen hebben, maar de genoemde zijn doorslaggevend...
          De TS geeft aan dat hij verder geen instellingen verandert dus deze zaken zijn dan zeker niet doorslaggevend.

Het gaat zoals BtV al aangeeft om de inhoud van het beeld. Zo bevat een strak blauwe lucht veel minder informatie dan een bos met bladeren aan de bomen. Het hangt dus af van je ingezoomde beeld of de foto groter dan wel kleiner wordt.

Comment

Als je in JPG fotografeerd zal de bestandsgrootte waarschijnlijk kleiner worden, doordat de egale vlakken groter worden door het inzoomen alsook kan de DOF kleiner worden wat resulteerd in meer kompresbare data, dus meestal kleinere bestanden.
            Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
              Als je in JPG fotografeerd zal de bestandsgrootte waarschijnlijk kleiner worden, doordat de egale vlakken groter worden door het inzoomen alsook kan de DOF kleiner worden wat resulteerd in meer kompresbare data, dus meestal kleinere bestanden.
              hrm, waarschijnlijk kleiner?
              en als je op 100mm dan driekwart lucht had staan op je foto...

Zal ook allemaal niet zo gigantisch veel verschillen as je op de beste kwaliteit trekt,
              en dat hopen we dan maar

Greetz
              BtV
              [D70 + some stuff...]

Comment

Ik vraag me af waarom je, na wat er hier boven staat, nou toch nog met deze uitspraak komt.

Als voorbeeld van het tegenovergestelde: deze foto zal na inzoomen op de vogel meer detail bevatten omdat de vogel beeldvullend(er) wordt en de hoeveelheid relatief detailloze lucht afneemt. Dus zal de foto groter (in MB) zijn. Dus nogmaals: het hangt van je beeld (onderwerp) af.

EDIT: dat krijg je er van als de telefoon gaat terwijl je aan het posten bent: BtV is me inmiddels voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  EDIT: dat krijg je er van als de telefoon gaat terwijl je aan het posten bent: BtV is me inmiddels voor.
                  prioriteiten stellen hee
                  [D70 + some stuff...]

Comment

Ik fotografeer nooit geen vogels in de lucht, maar misschien wel veel kastelen met bomen rond
                    In mijn antwoord staat toch dat grote egale vlakken kleinere bestanden geeft, het hangt dus alleen maar van het onderwerp af.
                    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

In mijn antwoord staat toch dat grote egale vlakken kleinere bestanden geeft, het hangt dus alleen maar van het onderwerp af.
                      Lees je eerdere antwoord nog maar eens goed. Nietemin ben ik blij dat we het nu eens zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Lees je eerdere antwoord nog maar eens goed. Nietemin ben ik blij dat we het nu eens zijn.
                        en zou da nu bij Nikon hetzelfde geven ???

Greetz
                        BtV
                        [D70 + some stuff...]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BtV
                          en zou da nu bij Nikon hetzelfde geven ???
                          Geen idee, heb ik geen evaring mee.

Comment

In JPG zit een bepaalde compressietechniek, elke foto is anders en zal dus ook een ander bestandsformaat hebben, omdat er al dan niet iets meer kan worden gecomprimeerd. Maar dat heeft niets te maken met of je nu op 10mm of 600mm zit te fotograferen..
                            Canon R | Leica Q
                            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                            [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                              In JPG zit een bepaalde compressietechniek, elke foto is anders en zal dus ook een ander bestandsformaat hebben, omdat er al dan niet iets meer kan worden gecomprimeerd. Maar dat heeft niets te maken met of je nu op 10mm of 600mm zit te fotograferen..
                              Toch wel, want als je alle instellingen hetzelfde houdt en de stand / richting is ook hetzelfde dan is het zoomen er juist de oorzaak van dat je een andere foto krijgt. Trouwens, vreemd genoeg veranderen uncompressed RAW-bestanden ook van groote bij het inzoomen, waar ik niet direct een verklaring voor heb.

Comment

Working...
                              X