Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM Macro de moeite of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM Macro de moeite of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Ik verkocht mijn Sigmalens van de week aan een andere BD-er.
    Hij belde mij vanavond op en dacht dat er iets niet goed was.
    Als hij op ong 5 meter of verder weg wil scherpstellen dan moet hij even aan de ring draaien voor hij uit zichzelf scherpsteld.
    Ik zei dat ik de vraag hier even zou voorleggen of dat normaal is.
    Zelf gebruikte ik hem alleen voor macro vandaar dat het me nooit opgevallen is.
    Ik denk zelf dat het normaal is bij deze lens omdat het een macrolens is.
    Wat denken jullie?

Gr kees
    Ik ben zeker dat dit niet normaal is!...

De AF van deze macro lens werkt beslist ook op grotere afstanden.

De 150 f2.8 doet het bovendien uitstekend én snel (mijn ervaring op Nikon bodies).

Enige wat mss. probleem kan vormen is dat de AF-limiter knop op korte afstand staat ingesteld?...
    Om over het volledige bereik te kunnen "AF-en", moet dit knopje natuurlijk op FULL (range) staan... Check!...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
      Ik ben zeker dat dit niet normaal is!...

De AF van deze macro lens werkt beslist ook op grotere afstanden.

De 150 f2.8 doet het bovendien uitstekend én snel (mijn ervaring op Nikon bodies).

Enige wat mss. probleem kan vormen is dat de AF-limiter knop op korte afstand staat ingesteld?...
      Om over het volledige bereik te kunnen "AF-en", moet dit knopje natuurlijk op FULL (range) staan... Check!...
      Met dat knopje het hij ook gewerkt daar lag het niet aan.
      De lens is zo goed als nieuw, ik denk zelf dat het niet aan de lens ligt.
      Dan zal ik het zelf wel eens willen testen.
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik heb konijnenberg gebeld vandaag en liet me amper uitspreken omdat het een bekend verschijnsel is bij deze lenzen.
        Hij zei, als ik met de lens terug zou komen en daar een nieuwe zou testen dat het niet anders zou zijn.
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Mijn Sigma 150mm heeft ook af en toe "geen zin" om scherp te stellen, en dan moet ik ook even aan de focusring draaien om de AF weer te laten werken.

Met de 1,4x extender heb ik er nog wat meer last van...

Het zal dus wel "normaal" zijn, verder is het wel een heel goede macrolens.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Mijn Sigma 150mm heeft ook af en toe "geen zin" om scherp te stellen, en dan moet ik ook even aan de focusring draaien om de AF weer te laten werken.

Bedankt voor je antwoord.

Gr kees

Comment

Idem dito hier
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Dan heeft LucD een uitzondering op de regel denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                  Dan heeft LucD een uitzondering op de regel denk ik.
                  Maak er dan maar 2 van. Ik heb toch nog niet geweten dat ik eerst aan de focusring moet draaien om de AF in gang te laten schieten.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hier ook nog nooit AF problemen gehad met deze lens.

Groetjes.
                    lucv.be - instagram - facebook

Comment

ik ook niet.
                      uiteraard wel als ik de 1.4TC ertussen zet, maar dan gaat hij ook niet scherpstellen als ik even aan de focusring draai
                      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Ik gebruik bijna altijd een 1,4x in combinatie met de Sigma 150mm om wat meer werkafstand te houden ten opzichte van de vlinders en libellen. Met die 1,4x gebeurt het wel eens dat de AF hapert, en dan moet ik zelf handmatig scherpstellen. Dat is vooral als er wat minder licht is, of als ik heel dichtbij wil scherpstellen, maar dan wel in omstandigheden (wat de lichtsterkte betreft) waarbij de meeste andere lenzen nog probleemloos scherpstellen.

De laatste tijd stel ik meer handmatig scherp bij de macro's, dan kan ik beter kiezen wat er scherp is.

Ik heb ook een 2x extender getest in combinatie met de 150mm, maar dan kan je de AF helemaal vergeten. De scherpte valt dan ook wat tegen, dat is dus niet aan te raden.
                        Het AF scherpstellen kan bij macro gaan haperen of pendelen als je volledig op 1:1 zit dus wanneer de frontlens niet verder naar voren kan. In de praktijk bij mij gaat de AF-scherpstelling goed wanneer er iets meer ruimte zit tussen camera en onderwerp, dan pendeld hij niet geheel terug naar oneindig.
                        Volledig op 1:1 fotograferen doe je het beste handmatig en met de camera naar voren of naar achter schuiven. (en op statief met een macrorail).

Comment

Working...
                        X