Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM Macro de moeite of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM Macro de moeite of niet?

Als je echt interesse hebt in macrofotografie zou ik niet twijfelen. Ik heb zelf onlangs een 90mm macro gekocht, en was verschoten van het verschil in scherpte met mijn gewone zoomlenzen.
    Zoals hierboven reeds vermeld, is het even oefenen als je super scherpe foto's wilt uit losse hand, als je nl een halve cm voor of acteruit helt is de foto weer helemaal onscherp, maar laat je vooral daardoor niet afschrikken.
    Greetz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt
      Ik heb een 2.0x converter van een of ander onbekend merk, ik kan zelfs niet op de naam komen van het merk voor 't moment.
      De autofocus van mijn Sigma 70-200/f2.8 EX zou ook niet werken met de Sigma 2.0x EX convertor, maar met mijn convertor blijft de autofocus perfect werken
      Raar maar waar.
      De autofocus van de 70-200 2.8 blijft volgens mij gewoon werken bij gebruik van een Sigma 2.0 converter. Waar maar niet raar
      Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut
        De autofocus van de 70-200 2.8 blijft volgens mij gewoon werken bij gebruik van een Sigma 2.0 converter. Waar maar niet raar
        Het is misschien nog wat ver vooruit, maar zo een TC zou wel mijn volgende doel kunnen zijn.
        Wat doet zo een ding precies, omdat het bij de één niet werkt en bij de andere wel? wat zorgt daarvoor?

Comment

Ik zou hem voor macro niet gebruiken. Het kan uiteraard wel maar je verliest wat scherpte. En dat is iets wat je absoluut niet wil bij macro. (bij welke vorm van fotografie wel )
          Het vergroot wel dus in dat opzicht heeft het wel nut. Alleen als dat ten koste gaat van de scherpte dan is het dus de vraag of je dat wil.
          Ik zou eerst maar gewoon zonder converter gaan werken. Je zal nog genoeg moeten oefenen om die macrolens zonder converter onder controle te krijgen

In combinatie met een 70-200 2.8 lens is het natuurlijk een ander geval. Dan is het een goedkope manier om je brandpuntafstand te verlengen. Gaat ook wel ten koste van de scherpte maar hier krijg je natuurlijk ook wel veel voor terug. Vooral een 1.4 converter geeft prima resultaten.
          Last edited by Psychonaut; 18 augustus 2006, 10:18.
          Van alles...

Comment

ik gebruik de laatste tijd dikwijls de 1.4 op mijn 150mm (voorbeelden hier en hier)

Dat heeft het voordeel dat je grotere close-ups kan nemen (je vergroot de brandspuntafstand, maar de min. scherpstelafstand blijft dezelfde)
            Zo kan je dus leuke details en dergelijke er mooi uithalen. Het is natuurlijk nog moeilijker om een scherpe foto te maken en je hebt dikwijls MF, maar dat neem ik er maar bij
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Ik gebruik soms een Tamron 2.0 converter op mijn Sigma 105 macro en ik kan daar echt niet over klagen http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123512
              Op 210 mm wordt het wel comfortabel werken
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                Ik gebruik soms een Tamron 2.0 converter op mijn Sigma 105 macro en ik kan daar echt niet over klagen http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123512
                Die foto's zien er inderdaad prima uit Elsan
                Ik ga als het weer het toelaat ook maar weer eens experimenteren met mijn converters (1.4 en 2.0). Ik was er nooit zo tevreden over maar misschien lag het gewoon aan mij
                Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  Helaas staat de sigma 105mm macro niet bij de lijst van lenzen die compatibel zouden zijn met de sigma 2x extender.

Maar waarom de AF het niet zou doen met de 150mm en 2x extender, je zit toch nog altijd op f5.6... dat snap ik totaal niet, is ook niet logisch, tenzij het iets te maken zou hebben met de scherpstel afstand ?

Comment

Het valt mij op dat op de Sigma BNL-site wél gesproken wordt over de combinatie van beide Sigma APO EX TC's met de 180mm f3.5 Macro, maar niet met de 50, 105 en 150, die stuk voor stuk lichtsterker zijn...

Bij de 150 staat wél het ikoontje "CONV" aangegeven, maar verder wordt er met geen woord over gerept!...

Comment

Littlewan.
                      Als je de volgende topic uit hebt weet je weer een stuk meer.

http://forum.belgiumdigital.com/show...=sigma+150+180

Gr kees
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik gebruik bijna altijd een 1,4x in combinatie met de Sigma 150mm om wat meer werkafstand te houden ten opzichte van de vlinders en libellen. Met die 1,4x gebeurt het wel eens dat de AF hapert, en dan moet ik zelf handmatig scherpstellen. Dat is vooral als er wat minder licht is, of als ik heel dichtbij wil scherpstellen, maar dan wel in omstandigheden (wat de lichtsterkte betreft) waarbij de meeste andere lenzen nog probleemloos scherpstellen.

De laatste tijd stel ik meer handmatig scherp bij de macro's, dan kan ik beter kiezen wat er scherp is.

Ik heb ook een 2x extender getest in combinatie met de 150mm, maar dan kan je de AF helemaal vergeten. De scherpte valt dan ook wat tegen, dat is dus niet aan te raden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                          Littlewan.
                          Als je de volgende topic uit hebt weet je weer een stuk meer.

http://forum.belgiumdigital.com/show...=sigma+150+180

Gr kees
                          Door dat topic heb ik het in mijn kopke gestoken om misschien die lens aan te schaffen

Comment

Op de volgende link zijn 4495 fotos te bekijken die met de 150mm gemaakt zijn

http://www.pbase.com/cameras/sigma/1...x_dg_macro_hsm

Gr Kees
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                              Ik gebruik bijna altijd een 1,4x in combinatie met de Sigma 150mm om wat meer werkafstand te houden ten opzichte van de vlinders en libellen. Met die 1,4x gebeurt het wel eens dat de AF hapert, en dan moet ik zelf handmatig scherpstellen. Dat is vooral als er wat minder licht is, of als ik heel dichtbij wil scherpstellen, maar dan wel in omstandigheden (wat de lichtsterkte betreft) waarbij de meeste andere lenzen nog probleemloos scherpstellen.

De laatste tijd stel ik meer handmatig scherp bij de macro's, dan kan ik beter kiezen wat er scherp is.

Ik heb ook een 2x extender getest in combinatie met de 150mm, maar dan kan je de AF helemaal vergeten. De scherpte valt dan ook wat tegen, dat is dus niet aan te raden.
                              Naar aanleiding van deze topic heb ik ook wat zitten experimenteren met de 150 macro + Kenko 1.4 Pro300DG converter. Dit is wat ik opmerkte: AF werkt maar de kortste scherpstel afstand wordt verplaatst van 0.38 naar ongeveer 0.48. opgelet: manueel kan je wel nog naar 0.38 scherpstellen maar als je dan toch terug overschakeld naar het AF gebied van 0.48m naar oneindig dan kan het soms zijn dat de AF helemaal niet meer werkt (raar vond ik dat; heb dit dan kunnen oplossen (en de eerst keer dat ik dat tegen kwam heeft dat toch een tijdje geduurd) door enkele keren de lens van AF naar Manueel te schakelen + de scherpstelring op een plaats tss 0.5 en oneindig te draaien). Verder bemerkte ik ook dat de combinatie (lens + converter) plots een f32 lens wordt ( is wel handig maar heb daar geen enkele verklaring voor; dacht tot nu toe dat het kleinste diafragma van een lens een puur mechanische zaak was; waarom hebben ze er bij sigma dan niet meteen een f32 van gemaakt als het diagfragma ook effectief kan dichtgedraaid worden tot f32???

Graag zou ik van andere mensen met dezelfde combinatie eens vermomen hebben of mijn bevindingen standaard zijn voor deze combi of dat ik hier met een speciaal geval zit.
                              Alles is getest op een 1D mkII maar ik denk nu niet dat de body hier veel mee te maken heeft.
                              ook heb ik de instelafstanden nagemeten met een meter en deze komen overeen met wat er op de lensring aangegeven word (gemeten van onderwerp naar ongeveer de sensorlijn (zo hoort het toch hé...?)

Van minder goed focussen in slechte licht omstandigheden heb ik weinig last gehad. Volgens mij doet hij dat met of zonder converter even goed (wel kan het zijn als er iets te weinig contrast zit op het onderwerp dat hij begint te "hunten": maar niet meer als zonder de converter

graag dus jullie bevindingen. Heb dit alles getest op een statief omdat me dit voor zo iets toch wel het handigst lijkt. Anders weet je al helemaal niet meer wat er juist gebeurd.

Comment

Ik verkocht mijn Sigmalens van de week aan een andere BD-er.
                                Hij belde mij vanavond op en dacht dat er iets niet goed was.
                                Als hij op ong 5 meter of verder weg wil scherpstellen dan moet hij even aan de ring draaien voor hij uit zichzelf scherpsteld.
                                Ik zei dat ik de vraag hier even zou voorleggen of dat normaal is.
                                Zelf gebruikte ik hem alleen voor macro vandaar dat het me nooit opgevallen is.
                                Ik denk zelf dat het normaal is bij deze lens omdat het een macrolens is.
                                Wat denken jullie?

Gr kees

Comment

Working...
                                X