Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie filter en draaiende front ring?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatie filter en draaiende front ring?

Ik kan het niet dadelijk terug vinden met de zoek functie dus daarom snel even dit topic...

Bij mijn tamron lens draait de voorste ring mee bij het focussen, mag er dan een polarisatiefilter op of niet?

Thx!
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

Re: Polarisatie filter en draaiende front ring?

Ja dat mag ... alleen moet je na het scherpstellen nog eens opnieuw aan je polarisatiefilter draaien voor het gewenste effect.

Groetjes,
    WDW

Comment

Huh? Nu kan ik niet meer volgen...

Kan je even wat meer uitleg geven?
      ...Canon EOS D...

Comment

Dat mag uiteraard, ik had vroeger een sigma 28-70 2.8 met meedraaiend front en gebruikte af en toe een polarisatiefilter. Eerst scherpstellen dus en dan voorzichtig hoek van polarisatiefilter aanpassen...

Smt.
        Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Maar waarom moet je dan nog eens aan die polafilter draaien?
          ...Canon EOS D...

Comment

Omdat een polar filter uit twee delen bestaat. Je draait aan het buitenste deel om het gewenste effect te krijgen.

Als je het polar effect bepaald na het focussen moet je natuurlijk maar 1 keer draaien
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

in't kort komt het hier op neer : het effect van een pola is afhankelijk van de hoek die de pola maakt t.o.v. lichtbron, en de reflecterende voorwerpen .... die hoek verander je door aan het filter te draaiën. Door je zoeker zie je de lucht dieper blauw worden, of reflecties op vitrienes verdwijnen. Ga je dan achteraf nog scherpstellen, dan draait dus dat filter mee, en verander je de hoek weer ==> dus moet je weer corrigeren.

Hetzelfde krijg je als je een verloop filter gaat gebruiken ... daar is het wel nog duidelijker. Stel je gebruikt een filter die geleidelijk verloopt van blauw naar gewoon doorschijnend. Die positioneer je dan zo dat de lucht mooi blauw wordt ingekleurd. Als je daarna met het scherpstellen het front van je lens 180° draait wordt het blauwe deel naar onderen gedraaid, en moet je opnieuw je filter juist instellen.

HTH
              ---
              darix
              afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
              D70s

Comment

Bedankt voor de reacties en in het bijzonder aan JePe ( )

Vraag is beantwoord en gebruik van polar filter is duidelijk
                ...Canon EOS D...

Comment

Ik vraag me altijd af na zo'n soort discussie waarom iemand een pola heeft gekocht...
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het doel van dit forum is nog altijd ervaringen delen en van elkaar iets bijleren. Het kan zijn dat jij met een enorme bagage aan kennis en ervaring geboren zijt geworden, helaas was dit bij mij niet het geval. Ik ben nog niet lang met fotografie bezig, dus er zijn nog dingen die ik niet weet. Probeer dan ook wat begrip op te brengen voor de iets minder met kennis getooide (op het gebied van fotografie) mens.

Ik weet dat ik vandaag weer iets bij heb geleerd en dat was niet door die post van jou!
                    ...Canon EOS D...

Comment

MitChill kan wel een beetje verontwaardigd doen, maar ook ik vind dat het forum er niet is voor mensen die te lui zijn om zelf even iets uit te zoeken.
                      Je wordt niet met kennis geboren, maar als er veel dingen zijn die je niet weet kun je ook veel dingen uitgebreid op internet vinden als je even zoekt. Ik vind de opmerking van H Jansen heel terecht, net zo goed als dat het 1e antwoord van WDW aan duidelijkheid NIETS te wensen overliet, er tenminste van uitgaande dat je wist wat je had gekocht!
                      En proefondervindelijk leren kan ook: gewoon aan de filter draaien en kijken wat het effect is, gewoon voor je blote oog.
                      Last edited by Spanjaart; 15 augustus 2006, 20:11.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Daar heb je gelijk mee Spanjaart. Maar het was niet een kwestie van lui zijn. Als dit hier niet ter sprake was gekomen, had ik er eerlijk gezegd niet bij nagedacht. En ipv van er achter te zoeken, vroeg ik het onmiddelijk. Ieder zijn ding natuurlijk, maar krijg het van die bitsige opmerkingen.
                        ...Canon EOS D...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                          Ik vind de opmerking van H Jansen heel terecht, net zo goed als dat het 1e antwoord van WDW aan duidelijkheid NIETS te wensen overliet, er tenminste van uitgaande dat je wist wat je had gekocht!
                          En proefondervindelijk leren kan ook: gewoon aan de filter draaien en kijken wat het effect is, gewoon voor je blote oog.
                          Mannen... ruuuuuustig, kappe nou!

Wie zegt trouwens dat mitChill zo'n ding al gekocht heeft?

Comment

Mitchill is nog niet zo lang met fotografie bezig naar zijn eigen zeggen, maar na enkele maanden schiet zijn 350 reeds tekort en moet upgraden naar een 30D en heeft reeds een resem aan dure en minder dure lenzen gekocht/verkocht of van plan te kopen, ik bedoel hiermee niks agressiefs/negatiefs ofzo maar ik denk dat je voor jezelf dan toch even goed moet de vraag stellen of je daadwerkelijk goed bezig bent of niet...Toen ik een dikke 10 jaar terug begon met fotografie kon ik me niet voorstellen dat ik na zo'n korte periode al zo'n materiaal nodig had om het beste er uit te halen , zeker als je dan zo'n vragen zoals hier komt te stellen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat je soms jezelf wijs maakt betere foto's te gaan maken omdat je duurder materiaal gaat aanschaffen...
                            Nogmaals, dit is zeker niet aanvallend bedoelt maar ik heb hier gewoon vragen bij en waarschijnlijk ben ik niet de enige
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

De discussie over dadelijk dure lenzen kopen of niet is al meerdere malen gevoerd. Ik heb geen zin om om telkens een iets duurdere lens te kopen, die dan weer iets beter is om dan later weer te verkopen en er weer wat verlies op te maken. Dan koop ik liever meteen een goede lens waar ik jaren mee voort kan. En ik zou niet weten wat er zo extravagant is aan mijn combinatie. Maar misschien is het niet toegelaten voor een beginneling of valt hij uit gratie als hij in goede basislenzen investeert en zijn ze verplicht om met kitlenzen te werken.

Opmerkelijk dan toch wel dat de meeste er als de eerste bij zijn om te zeggen dat men de kitlenzen beter links laat liggen en men beter investeert in goed glas. Spreken sommigen zich hierzelf nu niet tegen?

Maar soit, dit is een eeuwig durende discussie...
                              Last edited by mitChill; 16 augustus 2006, 13:12.
                              ...Canon EOS D...

Comment

Working...
                              X