Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor discotheek ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor discotheek ??

Ik zou een lens willen aanschaffen voor in discotheek (donkere omgeving,spots,lights)Een lens die veel licht opvangt dus,waar ik mooie fotos mee kan maken. + Ik zou willen een groothoek hebben erop. Dus dat ik bijv gans de zaal kan fotograferen van heel dichtbij.
    Wie kan mij wat info geven. Prijsklasse max €600 (op www.digicamshop.be)

Ik heb een paar gevonden die mss wel wat zijn:
    - Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 USM
    - Canon EF 24mm f/2,8
    - Canon EF USM 20mm f/2,8
    - Canon EF USM 3,5-4,5/20-35
    - Canon EF 24-85mm f/3,5-4,5 USM

Iemand ?

Thx missy
    * CANON 5D
    * www.rockshots.be

Re: Welke lens voor discotheek ??

ik zou starten met een vaste lichtsterke lens bv een 50mm 1:18 (rond de 100€)
    die kosten niet veel en leveren mooie foto's op bij weinig licht

daarbij mss een sigmalens 18-50 1:2.8

of een 28-75mm tamron 1:2.8 AF 28-75/2.8 XR DI LD een heel goede lens zeker voor zijn prijs
    te vinden tussen de 390 en de 400€
    ps kijk ook een bij www.geheugenkaart.be ivm lensen
    die is zo te zien iets goedkoper dan digicamshop
    de omstandigheden die jij omschrijft,daarvoor moet je inderdaad een lichtsterke lens hebben
    em met dat budget dat jij vooropstelt heb je geen zoomlens van Canon in de range 1:2.8
    deze range is wel aan te bevelen voor dat soort fotografie
    Last edited by Gert1971; 11 augustus 2006, 15:48.

Comment

Zijn dit ook groothoeklenzen ? Of kan ik de twee niet combineren?
      Is het ofwel groothoek ofwel lichtsterkte ?
      * CANON 5D
      * www.rockshots.be

Comment

18-50 is vrij groothoek
        deze komt overeen met een 28-75 bij een analoog 35mm toestel
        je kan ook op ebay eens kijken naar een fisheyelens van zenitar 16mm 1:2.8
        deze zijn te koop voor rond de 120€
        dit is wel een manuele lens maar dat valt wel mee om ermee te werken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Missy
          Zijn dit ook groothoeklenzen ? Of kan ik de twee niet combineren?
          Is het ofwel groothoek ofwel lichtsterkte ?
          je kan die twee combineren maar dan zul je moet rekenen op een lens van rond de 1500€ voor een canon lens (EF 16-35mmf/2.8L USM)

Comment

Dus als ik bijv een groothoeklens koop, waar zie ik dan de lichtsterkte. Welk cijfer in de lens geeft dat aan? (pas begonnen met reflex,ben amateur dat gebied )

Bijv bij deze lens Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 USM. wat is lichtsterkte en hoebveel lichtsterkte is nodig voor in discotheek of andere donkere omgevingen?
            * CANON 5D
            * www.rockshots.be

Comment

Je kan ook eens kijken bij http://www.cornevaniperen.nl/ die heeft ook zeer sterke prijzen en goede service.
              Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Missy
                Dus als ik bijv een groothoeklens koop, waar zie ik dan de lichtsterkte. Welk cijfer in de lens geeft dat aan? (pas begonnen met reflex,ben amateur dat gebied )

Bijv bij deze lens Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 USM. wat is lichtsterkte en hoebveel lichtsterkte is nodig voor in discotheek of andere donkere omgevingen?
                Het diafragma duid de lichtsterkte aan f/3,5-4,5
                Het minimum wat je nodig hebt is f/2.8
                Nikon materiaal

Comment

Aah ok , ik snap het. Dus hoe groter die f-waarde, hoe beter ?
                  En dan voor de groothoek. Hoe groter die getallen hoe meer omgeving op de foto ? Werkt dat zo?

Canon EF USM 3,5-4,5/20-35 € 406,-
                  Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 USM € 436,-

Wat is dan het verschil tussen deze 2 lenzen?
                  * CANON 5D
                  * www.rockshots.be

Comment

hoe lager dar cijfer hoe lichtsterker het objectief
                    bv een 50mm 1:1.8 is tweemaal zo lichtsterk als een 28-75mm 1:2.8
                    en een 28-75 1:2.8 is tweemaal zo lichtsterk als je vooropgestelde Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 bij 20mm en zelfs 4maal zo lichtsterk op 35mm
                    de lichtsterkte wordt niet linear weergeven maar ik dacht kwadratische verhouding (die kwadratisch kan ik mis mee zijn)

Comment

Klein beetje uitleg over diafragma

Het diafragma bestaat meestal uit een aantal metalen plaatjes (lamellen) die samen een (quasi)cirkelvormige opening vormen. De grootte van de opening kunnen we dan met behulp van een instelring veranderen. Het diafragama vinden we meestal terug in het objectief. Het heeft als doel de lichthoeveelheid die naar de film gaat te regelen. We kunnen het een beetje vergelijken met het iris van een oog, als er veel licht is dan gaat het iris zich sluiten, omdat we anders verblind worden, is er echter te weinig licht, dan zet het iris zich maximum open om toch nog zoveel mogelijk licht op het netvlies te krijgen.
                      Om de grootte van de opening te bepalen spreken we van f-opening (diafragma-opening) Zo hebben we een reeks gestandaardiseerde diafragma getallen:

- 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 -
                      Deze getallen zijn de diafragma-stops, iedere stap hoger laat de helft minder licht door. f=1 is de maximum diafragma opening, f=1.4 laat de helft van het aantal licht door als f=1 (1 stop minder)

Van waar komen deze getallen nu?
                      Als we per diafragma stap een halvering van licht wensen te hebben, dan moeten we de oppervlakte van de opening halveren. Aangezien de formule voor de oppervlakte van een cirkel:

S = phi x r2
                      kunnen we stellen dat we de diameter van het diafragma met een factor 1.4 (vierkantswortel van 2) moeten verkleinen om de helft van het oppervlak te bekomen.
                      Eigenlijk zijn de diafragmawaarden breukgetallen, 1/1 - 1/1.4 - 1/2 - 1/2.8 etc. maar wegens plaatsbesparing wordt enkel de noemer op het objectief geplaatst.
                      Op de meeste objectieven zijn de diafragma waarden beperkt van 2.8 tot 22 of iets dergelijks. Oorspronkelijk had het diafragma als enige bedoeling om de lichthoeveelheid naar de film te kunnen regelen. Echter het regelen van het diafragma brengt een creatief item met zich mee, de scherptediepte. Hoe meer we diafragmeren (diafragma sluiten), hoe groter de scherptediepte, of hoe groter de diafragma-opening, hoe kleiner de scherptediepte...
                      Nikon materiaal

Comment

Wooow efkes niet meer mee nu (amateurzijnde enzo )
                        Geef me dus es een vb van de Beste eos canon lens die ik kan kopen , met de grootste lichtsterkte en de grootste groothoek. Als u wilt
                        prijsklasse liefst onder 500 op digicamshop. 600 mag als het een zééééér goeie is.
                        * CANON 5D
                        * www.rockshots.be

Comment

Dus hoe lager de f hoe beter ? voor meer licht
                          En hoe groter de mm hoe beter ? voor groter oppervlak?
                          ja? dus welke lens raden jullie me dan aan ?
                          * CANON 5D
                          * www.rockshots.be

Comment

moet dat een lens van canon zelf zijn of mag het een sigma of tamron lens ook zijn?

Comment

Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Canon EOS € 385
                              http://www.digicamshop.be/product/27293

Canon EF USM 20mm f/2,8 497€
                              http://www.digicamshop.be/product/20709

Dit zijn de lichtsterke objectieven in jou prijsklasse

Mijn voorkeur gaat uit naar de 20mm omwille van zijn vast brandpunt
                              Nikon materiaal

Comment

Working...
                              X