Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor discotheek ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke lens voor discotheek ??

Mij lijken ook de sigma 18-50 of tamron 17-50 (beide f2.8) leuke lensjes voor dit doel. Met primes is het in die omgeving toch flink sukkelen denk ik...
    En je bent er niet door geruïneerd hé... Als geld geen probleem is, heb je er bij Canon nog een IS bij...
    Misschien ook leuk is een statief(je) voor dynamisch bewegende mensjes/lichtjes op een stilstaande achtergrond...

groetjes,

Herzie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Missy
      Dussssss eerst was mij aangeraden een Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Canon EOS te kopen vanwege de groothoek en de grote lichtsterkte en dan nu raden jullie me aan f3.5 ?? Is da nog sterk genoeg? Er wordt mij zelf aangeraden een sigma met f1.8 te kopen. Nu ben ik weer helemaal in de war.

Die fotos van atmozz daar(Atmozphere), welke lens is dat? exacte naam.

en dat in de war brengen met TE GOED materiaal gebeurt nogal es snel hier

die lenzen die men opnoemden zijn betere lenzen dan die ik je voorgesteld heb maar :

ze geven je niet meer groothoek dan je kitlens(18-55mm) dus je zal niet meer in beeld krijgen,ze zijn allen lichtsterker en zulle dus minder licht nodig hebben en sneller focussen...

voor concerten, avond en binnensituaties zijn ze beter geschikt...
      maar in een club/feest zit je tusse de menigte en heb je nood aan zoveel mogelijk groothoek zodat je meer op je foto krijgt...

jij wou zoveel mogelijk breedtte en dan ben je niks met die 18-50 want buiten dat ze heel scherp en lichtsterk is heb je der geen echt voordeel aan...

als je pas begint met zo'n club fotografie ga gek worden van je toestel dat sneller focust dan jij kan volgen en gebruiken (trouwens voor sfeerfoto's gebruik ik quasi altijd MF omda hij zelfs bij 9puntsfocus te snel blijft en je meer missers krijgt doordat hij ofwel te kort of te ver gaat focussen )

met die 15-30mm win je 3mm X de 1.6 crop van je camera en dan zit je op 24mm zodat je toch al leuke foto's van een hele zaak kan nemen en toch portretten en foto's van dansers en zo kan maken......

ze is maar een halve stop minder lichtsterk dan zo'n 2.8 lens en dat compenseer je zo door je iso van bijv 800 naar 1000 te zetten...

wil je toch echt een 2.8 lens ga dan voor die sigma 17-35 die ik je voorstelde, heb je toch 2.8 op groothoek,F4 bij zoom maar dan flits je toch dus maakt 't niet uit... en win je 1mm ( 17*1.6 crop = 27.2mm tov de 28.8mm van je 18mm)

ik raad je dus persoonlijk die 15-30mm aan

zoals eerder gezegd 90% van die foto's (wss ook die van jou) worden gebruikt om op het internet te tonen in lichte 640*480 formaten of zelfs kleiner zoals onderstaande 2 en de eerdere 3 gebannerde foto's die ik postte.
      dan komt 't niet zo nauw op superscherpe lenzen en wat meer ruis door een hogere iso doordat je geen 2.8 lens gebruikt... je merkt dat toch niet op dat formaat.

deze kome btw van een geleende sigma 15-30 op mijn 1D (heeft wel 1.3 x crop)
      iso800 / +- 1/15 sec & F5.6 ( wat dichtgezet wegens overbelichting)
      Last edited by Atmozphere; 16 augustus 2006, 14:44.

Comment

Nu begin ik wel erg te twijfelen tussen die sigma 15-30 of canon 17-55!
        www.VIMO.be - Flickr

Comment

Deze lens( Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Canon EOS) staat op digicamshop nochtans onder groothoeklenzen.
          Wat heeft een 15-30mm dan meer? Ik ben nog niet zo goed weg met die cijfers.
          Deze was mij ook aangeraden Canon EF 50mm f/1.8 II. Ik kan mijn keuze niet maken. De Canon EF 50mm f/1.8 II zou ik mss zozizo nemen , tzal niet op €100 komen en die is vré lichtsterk, toch? Nu als groothoek. welke te nemen ???

De Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Canon EOS of die andere die atmozphere zegt (wat is de precieze naam van uw lens trouwens, kan ik wa previews lezen)
          De Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Canon staat nochtans onder groothoeklenzen , das dan geen waar ofzo??

Nogmaals
          * CANON 5D
          * www.rockshots.be

Comment

-Sigma 20 mm f1.8 EX DG ASF RF
            Dit 20 mm super groothoek objectief heeft een beeldhoek van 94,5 graden en een hoge lichtsterkte van F l,8.

Is dit niet alles wat ik zoek ?? prijs valt ook goed mee. wat denken jullie hiervan?? Dit lijkt me wel iets goed. Ik kan me natuurlijk vergissen , maar de groothoek is er en zeer groot zelf en de lichtsterkte is ook zeer groot.
            Doe ik hiermee een miskoop ?? Advies advies advies ....
            * CANON 5D
            * www.rockshots.be

Comment

missy,

je hebt (bij canon toch) 3 verschillende formaten in camera's,die waarde die overal bijstaat moet je altijd vermenigvuldigen met de aantal mm die je zoom heeft...

a)de full frame(1ds/5d)
              b)de 1.3x crop (1d)
              c)de 1.6x crop ( 300d,350d,30d,20d,10d...)

als je een 20mm lens neemt zal die op a) 20mm zoom geven, op b) 26mm zoom en op c) 32mm zoom geven

als jij belang hecht aan veel groothoek zodat je toch minstens foto's met beeldvulling kan maken zoals de eerste reeks die ik postte zal je dus een zo laag mogelijke zoomwaarde moeten kiezen...

aangezien je waarschijnlijk al de 18-55 mm kitlens hebt is het stom om alleen voor de lichtsterkte bijv deze te nemen : Sigma EX 18-50 f/2,8 DC,je kan 'r niet meer beeldvulling mee krijgen dan je nu hebt?alleen zal je minder licht nodig hebben en dus makkelijk betere foto's kunnen maken dan met de lens die je nu hebt...

je hebt namelijk 18mm (omgerekend 28.8mm), nu nog iets of wat goeie groothoek maar je (kit)lens is niet lichtsterk en snel genoeg...

als je nu bijv die 15-30 ( deze lens is het dus,mij maakt 't niet uit wat jij kiest,ik kan je alleen maar hopelijk goeie raad geven... : http://www.dpreview.com/news/0107/01...igma1530mm.asp ) zal gebruiken ga je :

-meer beeldvulling krijgen doordat ze 15mm groothoek heeft(24mm omgerekend) en da's 4.8mm verschil met je kitlens en echt al wel een heel verschil op die afstand.
              je gaat gewoon veel meer op je foto krijgen en da's wat je wou...
              dat gat dus niet met die 18-50 alhoewel ze technisch een betere lens is maar niet voor jou situatie...

- ze is even lichtsterk als je kitlens met ook 3.5 ,
              maar naar die 2.8 van de 18-50 is maar een halve stop die je zo compenseert(allemaal al eerder gezegd maar soit) met je iso waarde ietsjes hoger te zetten...

qua focussnelheid(en ze heeft geen hsm motor thans) vond ik ze meer dan goed en de persoon van wie ik ze leende heeft 'r geen klagen over op zijn 30D.

die 20mm 1.8 is weer een vaste 20mm,net als je 50mm die je zei, je kan 't best voor clubwerk op 1 lens houden ivm kans op vallen,vuil,stof en andere risicos + dat ze iedere keer weer aan je schouder staan voor een portret als je je groothoek op hebt...

je had een budget van 600€ en als je een beetje goed uitkijkt en zo'n lensje aanschaft en een goedkope degelijke flitser (zoals die sigma EF500DG) of ergens een tweedehands canon 420EX exemplaar of zo heb je daar leuke spullen voor die je veel plezier gaan leveren en waar je zeker je ding mee zal kunne doen...

hoop dat je nu wel genoeg info hebt want ik zou nie weten op welke andere manier ik't nog moet uitlegge

als beginner in de slr fotografie heb je 't niet makkelijk maar iedereen heeft 'r ooit zijn eerste stappen in gezet...

suc6 met je keuze...

Comment

@ Atmozphere
                Heb je al eens voor mij gekeken voor het verschil tussen die sigma 15-30 en die canon 17-55
                Last edited by Movider; 17 augustus 2006, 13:26.
                www.VIMO.be - Flickr

Comment

van zodra hij zijn lensje heeft ... (is besteld geloof ik)

die met zen 350d eh

die waar ik de 15-30 eens van heb geleend heeft een 30D(zonder kitlens)

Comment

Ik heb momenteel een Sigma 18-50 /f2.8 EX en neem ik heeeeel veel foto's van evenementen en optredens 's avonds. Dat wil dus zeggen dat ik een vrij lichtsterke lens nodig heb. Je kan zeker een prime gebruiken (vaste brandpunt), maar ik opteer deze meer voor portret gebruik (ieder zijn smaak, niet?). Waarom een zoom? Wel af en toe moet ik toch nog inzoomen. Nu ja, voor een discotheek... mss zoals eerder gezegd 2 lenzen. Dan heb je meer keus en speling. De Sigma heeft wel wat problemen met CA, maar voor een discotheek denk ik niet dat je zoveel problemen zal hebben.

Wat betreft flitsers... euh... ik gebruik helaas genoeg nog steeds mijn flitser van het toestel zelf (EOS 350D), maar al spelend lukt het mij toch om korte afstand foto's niet overbelicht te nemen. Ik heb zelf het aanraden gekregen om als flitser de 430 van canon te gebruiken. die is zeker sterk genoeg. Van de Sigma flitsen heb ik nog niet veel gelezen.
                    C'est moi le maître de la forêt noire
                    Canon 350D - Sigma 18-50/f2.8 EX DC - Sigma 70-200/f2.8 EX HSM - Canon Speedlight 580 EX II

Comment

en die Sigma 10-20 mm F4 - 5.6 EX DC HSM ? goed slecht ?
                      * CANON 5D
                      * www.rockshots.be

Comment

lees eerst commentaar op de site van sigma (http://www.sigma-benelux.nl/home/index.php) en dan van deze link http://www.photozone.de/8Reviews/len..._456/index.htm

ikzelf heb deze nog niet getest. ik ga voor iets helemaal anders, nl de 70-200 /f2.8 van sigma. maar das dus niet voor een discotheek
                        C'est moi le maître de la forêt noire
                        Canon 350D - Sigma 18-50/f2.8 EX DC - Sigma 70-200/f2.8 EX HSM - Canon Speedlight 580 EX II

Comment

optredens/concerten en een echte disco zijn toch nog een stapje verwijderd...

maitre zoals ik al aangaf , dingen als vignettering en zo zijn niet van belang voor zulke foto's , het valt gewoon niet op

missy die 10-20 is wat te wijd en kort :-)

dan ga je zoom tekort komen denk ik

je gaat wel een mega disco maken van iedere kleinere club :-)

ps je hebt PB back..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maitre Lolo
                            Ik heb momenteel een Sigma 18-50 /f2.8 EX en neem ik heeeeel veel foto's van evenementen en optredens 's avonds.

Wat betreft flitsers... euh... ik gebruik helaas genoeg nog steeds mijn flitser van het toestel zelf (EOS 350D), maar al spelend lukt het mij toch om korte afstand foto's niet overbelicht te nemen. Ik heb zelf het aanraden gekregen om als flitser de 430 van canon te gebruiken. die is zeker sterk genoeg. Van de Sigma flitsen heb ik nog niet veel gelezen.
                            1 je hebt daar wat meer zoom nodig omdat je niet zo dicht zit eh

voor acts zit ik zelf persoonlijk rond de 35mm meestal(zoomrange)

eigelijk is mijn 16-35L de ideale lens voor mijn doel..
                            de 24-70 is ook goed,beter eigelijk zeker voor podiums maar dan moet ik af en toe toch wissele voor sfeershots..

2 die flitser is een heel goede keuze... als je niet om budget verlegen zit en een goeie snelle accurate flitser wil hebbe die niet teveel overvloedige instellinge heeft en meer kan dan je 350D zoals een 580EX zit je daar heel goed mee...
                            ivm dichtbij flitsen bedoel ik een afstand als onderstaand voorbeeld kunne inflitsen... vanaf dat je met een externe werkt lukt je dat supersnel en met veel beter voor en achtergrondbelichting (op een andere datum de vergelijking gedaan met maat zijn 350D met en zonder 420EX erop)

de sigma 500DG flitsers zijn (ik heb 'r geen) even goed, alleen wat beter geprijsd... en herladen naar gelijke van de 580EX (de super toch meende ik)

Comment

ik zit een beetje in dezelfde situatie. stellen deze lenzen iets voor en is de prijs goed?
                              http://cgi.benl.ebay.be/Tamron-11-18...QQcmdZViewItem
                              http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...MEWA%3AIT&rd=1
                              Last edited by virjinz; 19 augustus 2006, 13:40.

Comment

net zoals ik miss aanraadde zou ik voor lens nr 2 ( die sigma 15-30 ) gaan virjinz...

die tamron heeft een leuke range(11mm is breed!),zeker voor sfeer maar ze is totaal niet lichtsterk...
                                en portretten zulle dan van heel dichtbij moeten genomen worden... wat niet altijd handig is...

ge ga wel een hoop vollek tegelijk op de foto krijgen met beide lenzen.... nooit meer zegge beetje meer na binne gij en gij..

Comment

Working...
                                X