Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Kitlens 18-55mm van Nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met Kitlens 18-55mm van Nikon D50

Ik heb een probleem met mijn lens (18-55mm) die bij mijn Nikon D50 was bijgeleverd. Deze was namelijk geblokkeerd op 18mm en mij autofocus zat helemaal los en de lens rammelde (ik heb er nochthans steeds goed zorg voor gedragen, gekuis, hij had geen schrammetje...). Toen ik ermee (meer dan een maand geleden) naar mijn fotowinkel ging hebben ze de lens onmiddelijk naar Nikon opgestuurd, dit alles onder garantie (toestel en lens waren 2 maanden oud) en nu heb ik vernomen van de winkel dat mijn lens hersteld is onder garantie en hij enkel nog moet worden opgestuurd...
    Ondertussen gebruikte ik mijn 28-80mm lens, ook een Nikon, die bij mijn analoge F65 was bijgeleverd, een tijdje terug... Na 1000tal fototjes met deze lens genomen te hebben, lap, hetzelfde probleem. Doe ik iets verkeerd of ligt het aan mijn lenzen, dat die van slechte kwaliteit zijn (ze zien er alleszinds maar plastiek-achig uit )?

Zou iemand me kunnen helpen, ik geraak er echt niet meer aan ui! ?

Dank bij voorbaat!!!

Re: Probleem met Kitlens 18-55mm van Nikon D50

Oorspronkelijk geplaatst door Antoine E
    Ik heb een probleem met mijn lens (18-55mm) die bij mijn Nikon D50 was bijgeleverd. Deze was namelijk geblokkeerd op 18mm en mij autofocus zat helemaal los en de lens rammelde (ik heb er nochthans steeds goed zorg voor gedragen, gekuis, hij had geen schrammetje...). Doe ik iets verkeerd of ligt het aan mijn lenzen, dat die van slechte kwaliteit zijn (ze zien er alleszinds maar plastiek-achig uit )?
    De kitlenzen zien er inderdaad wat plastiekerig uit, zijn ook niet gebouwd zoals een duurdere lens. Maar ik heb die kitlens van de D50 zelf ook, en indien je er goed zorg voor draagt, zoals je zegt, denk ik toch niet dat die na 2 maanden zo maar stuk zou mogen gaan. Het is best mogelijk dat je een lens had met een fabricagefout, dat kan wel voorkomen, met alle apparaten en toestellen trouwens, maar tweemaal op korte tijd is wel vreemd.
    Het lijkt bijna alsof je lens gevallen is of ergens tegenaan gestoten is. Zitten je toestel en lenzen goed opgeborgen onderweg, in een stevige tas? Ik vermoed van wel, dit hoort immers onder "goed zorg voor dragen", maar een andere verklaring weet ik niet direct te vinden (mogelijk is er wel een andere verklaring).

Groeten, Wim

Comment

Als de 28-80 altijd goed op de F65 gewerkt heeft, zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat er iets met de camera fout is.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76
        De kitlenzen zien er inderdaad wat plastiekerig uit, zijn ook niet gebouwd zoals een duurdere lens. Maar ik heb die kitlens van de D50 zelf ook, en indien je er goed zorg voor draagt, zoals je zegt, denk ik toch niet dat die na 2 maanden zo maar stuk zou mogen gaan. Het is best mogelijk dat je een lens had met een fabricagefout, dat kan wel voorkomen, met alle apparaten en toestellen trouwens, maar tweemaal op korte tijd is wel vreemd.
        Het lijkt bijna alsof je lens gevallen is of ergens tegenaan gestoten is. Zitten je toestel en lenzen goed opgeborgen onderweg, in een stevige tas? Ik vermoed van wel, dit hoort immers onder "goed zorg voor dragen", maar een andere verklaring weet ik niet direct te vinden (mogelijk is er wel een andere verklaring).

Groeten, Wim
        Ja hoor, toen ik mijn D50 heb gekocht heb ik er een speciale draagtas voor body en lens bij gekocht. Ik moet wel zeggen dat ik tamelijk veel fotos maak en met die lens dat bij mij D50 was bijgeleverd (18-55mm) al een 8000tal foto's ( ) mee gemaakt heb. Kan het hieraan liggen?

Wat is de gemiddelde levensduur van een lens eigenlijk?

Comment

De 18-55 is een afs lensje en werkt met een eigen focusmotortje, terwijl de 28-80 een lens is dat via de AF motor van de camera werkt. Compleet verschillende manier van werken dus.
          Opmerkingen als 'de autofocus zat helemaal los' e.d. zijn dus moeilijk te plaatsen.
          Wissel je vaak van optiek en/of heb je met andere lenzen dit probleem niet?
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
            De 18-55 is een afs lensje en werkt met een eigen focusmotortje, terwijl de 28-80 een lens is dat via de AF motor van de camera werkt. Compleet verschillende manier van werken dus.
            Opmerkingen als 'de autofocus zat helemaal los' e.d. zijn dus moeilijk te plaatsen.
            Wissel je vaak van optiek en/of heb je met andere lenzen dit probleem niet?
            Ik wissel haast nooit van lens, omdat ik er maar 2 verschillende heb. Het omschreven probleem ontstaat pas na een ruim aantal fotos genomen te hebben met de lens.
            Wat ik bedoel met 'de autofocus zat gans los' is dat ik het voorste gedeelte van de lens vrij kan bewegen (normaal gaan jullie zeggen) MAAR dat die helemaal niet meer scherp stelt en binnen in de lens hoor je dan een vreemd geluid. Ook kan je het voorste gedeelte er half uithalen!...

Comment

Heb je de schakelaars AF/MF altijd correct gebruikt?
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                Heb je de schakelaars AF/MF altijd correct gebruikt?
                Ja hoor, altijd met AF gewerkt.
                Ik en de mensen van mij fotowinkel begrijpen er ook niets van!...

Comment

Working...
                X