Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie zoekt ideale lens voor rallysport

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Newbie zoekt ideale lens voor rallysport

Hi,
    Ben nieuw op dit forum en heb al veel bijgeleerd van jullie 'de experts' , heb dan ook een vraag voor jullie. Ter vervanging van mijn Sony Cybershot ben ik de weg ingeslaan van de digitale reflex en heb mijn dan ook een Canon 350D aangeschaft. Nu zoek ik een een ideale lens om rallysport in beeld te brengen. Ik heb nu de kitlens (17-85) maar die is beperkt. Mijn vraag is nu wat ik het beste kan aanschaffen? Ben bang als ik een te grote zoomlens neem dat ik ze niet meer kan hanteren zonder statief, voorwaarden zijn dus: zoomlens ( ik sta ongeveer tss 20 en 50m van bewegend object ), te gebruiken zonder statief en budget vriendelijk.

Alvast bedankt!

Re: Newbie zoekt ideale lens voor rallysport

Ik weet niet wat jouw krachten (om het gewicht te torsen) en wat jouw budget is, maar...

als je een voldoende groot budget hebt (+-€1000 of meer) kan je eens kijken naar de Sigma 50-500 (al gaan ze soms tweedehands 800-900 euro) of de Canon 100-400. Sigma is beterkoop, heb je een groter bereik, maar tragere AF. Canon is duurder, minder bereik, maar wel beeldstabilisatie en snelle AF. Canon zal wel iets sneller zijn in focussen, dit zal dus ook wel een rol spelen.

als je budget kleiner is (laten we zeggen 500 euro), kan je eens kijken naar de Canon 70-300 IS ook wel een leuk lensje denk ik.

als je een beperkt budget hebt (200 à 300 euro), dan moet je eens kijken naar de Sigma 75-300 APO. Een zeer goed lensje naar het schijnt voor zijn beperkte prijs.

Natuurlijk is er nog steeds de tweedehandsmarkt, waarmee je toch ook wat euro's kan uitsparen. Praktijkervaring heb ik met geen enkel van de opgesomde lenzen, maar als je kijkt op fredmiranda.com en zoek via de search op het forum, kan je al heel wat gebruikerservaringen vinden.

Hopende je van dienst te zijn geweest...
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

Comment

Suggestie: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG HSM

Comment

Je zoekt een ideale lens voor een beperkt budget? Ideaal is in ieder geval NIET budgetvriendelijk

Geef eens aan wat je dacht aan zo'n lens te spenderen

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik gebruik voor rally een canon 70-200,2.8 of een 300 IS,4.
          In provinciale rally op sprints kun je meestal tamelijk dicht komen (20m),maar in internationaal,bv Ieper,houden ze je wel ver weg.Of je moet ergens in een verboden zone staan,wat natuurlijk niet veilig is en niet aan te raden.
          Persoonlijk gebruik ik m'n 400,5.6 bijna nooit voor rally

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
            Je zoekt een ideale lens voor een beperkt budget? Ideaal is in ieder geval NIET budgetvriendelijk

Geef eens aan wat je dacht aan zo'n lens te spenderen

sugar
            Hallo Sugar,
            Laten we zeggen tss 500 en 1000 euro, da zal wel lukken zeker om de meest ideale lens te vinden?
            Grt

Comment

De 70-200 F4 of Sigma 2.8 variant lijken mij de beste keuzen. Dat bereik gebruik ik zelf ook en dat werkt prima.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                De 70-200 F4 of Sigma 2.8 variant lijken mij de beste keuzen. Dat bereik gebruik ik zelf ook en dat werkt prima.
                Het grote voordeel bij de meeste 70-200 lenzen is ook dat ze intern zoomen. Ze blijven dus even lang aan de buitenkant en daardoor zal er niet zo gemakkelijk stof binnengezogen worden. En dat kan voor rallysport ook een voordeel zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                  Dan zou ik voor de Canon 70-200 f4 gaan en een flits ofwel 430 of 580 dan overschreidt je nog steeds je budget van max 1000 niet.
                  een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TaxiGilbert
                    Hallo Sugar,
                    Laten we zeggen tss 500 en 1000 euro, da zal wel lukken zeker om de meest ideale lens te vinden?
                    Grt
                    Neen, maar dat laat je wel toe een héél goede lens te vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar de sigma 70-200 mm/2.8 of een tweedehands 70-200/2.8 Canon. Laat de 70-200/4.0 voor wat ze is, de extra lichtsterkte van de 70-200/2.8 laat snellere en nauwkeurigere AF toe

sugar

Comment

Hi,

Bedankt alvast voor jullie inbreng!
                      Ik heb een aanbod voor een Canon EF 70-200 2.8L USM voor 850 euro gekregen, na jullie raadgevingen over beeldstabilisatie, snelle AF en het intern zoomen, is dit een interessant bod? Want er zit geen IS op, hoe belangrijk is beeldstabilisatie? Ik heb (nog) geen Parkinson...

Comment

IS??
                        Bij rally ga je je onderwerp volgen met de anticiperende autofocus,snelle sluitertijd en vnl horizontale beweging,die vrij snel is.Hierdoor gaan eventuele verticale bewegingen van toestel bijna niet of niet ontstaan,en is een IS mijn inziens minder belangrijk.Ik heb een 300 f4 IS en een 70-200 2.8.Als je mij vraagt te kiezen tussen f 4 IS en f 2.8 zonder IS,kies ik voor 2.8 zonder IS.
                        Toch voor rally.Voor bewegende onderwerpen heb je beter een meer lichtsterk objectief,met een wat kortere sluiterijd,dan een minder lichtsterk
                        objectief dat met IS een langere sluitertijd toelaat.Je achtergrond gaat erwel goed opstaan,maar de auto zal wel niet zo scherp zijn,tenzij je een meester bent in panning.
                        Kun je natuurlijk een 2.8 IS op de kop tikken voor een prijsje,dan is dat natuurlijk wel beter,maar gaat geen verschil uitmaken voor rallyfoto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TaxiGilbert
                          Hi,

Bedankt alvast voor jullie inbreng!
                          Ik heb een aanbod voor een Canon EF 70-200 2.8L USM voor 850 euro gekregen, na jullie raadgevingen over beeldstabilisatie, snelle AF en het intern zoomen, is dit een interessant bod? Want er zit geen IS op, hoe belangrijk is beeldstabilisatie? Ik heb (nog) geen Parkinson...
                          Hoewel ik helemaal geen expert ben, lijkt me dat een interessante lens met een interessante prijs. L lensen staan altijd garant voor kwaliteit. Een vaste f-stop van 2.8 is heel goed voor dit bereik.

IS is tegen camera/body shake, het helpt niet voor bewegende objecten. IS is vooral bedoeld voor als er weinig licht is en je wilt een iets langere sluitertijd gaan gebruiken.

Als ik jouw was zou ik die lens ergens proberen en inzoomen op een auto die 50meter verder staat en op een die 15-20 meter verder staat. Zo kun je voelen of het bereik voldoet aan je eisen.

Veel succes.
                          Michiel
                          Canon R | Leica Q
                          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                          [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro
                            IS??
                            Bij rally ga je je onderwerp volgen met de anticiperende autofocus,snelle sluitertijd en vnl horizontale beweging,die vrij snel is.Hierdoor gaan eventuele verticale bewegingen van toestel bijna niet of niet ontstaan,en is een IS mijn inziens minder belangrijk.Ik heb een 300 f4 IS en een 70-200 2.8.Als je mij vraagt te kiezen tussen f 4 IS en f 2.8 zonder IS,kies ik voor 2.8 zonder IS.
                            Toch voor rally.Voor bewegende onderwerpen heb je beter een meer lichtsterk objectief,met een wat kortere sluiterijd,dan een minder lichtsterk
                            objectief dat met IS een langere sluitertijd toelaat.Je achtergrond gaat erwel goed opstaan,maar de auto zal wel niet zo scherp zijn,tenzij je een meester bent in panning.
                            Kun je natuurlijk een 2.8 IS op de kop tikken voor een prijsje,dan is dat natuurlijk wel beter,maar gaat geen verschil uitmaken voor rallyfoto's.
                            Ik vind dat IS juist wel belangrijk is bij autosport, voor een geslaagde panning zijn hoge sluitertijden uit te sluiten, ik fotografeer van 1/80 tot een 1/160 mijn autosportfoto's; zonder IS zou ik niet veel geslaagde foto's hebben.
                            Mijn advies is toch een lens met IS te nemen indien het budget het natuurlijk toelaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mseg
                              Ik vind dat IS juist wel belangrijk is bij autosport, voor een geslaagde panning zijn hoge sluitertijden uit te sluiten, ik fotografeer van 1/80 tot een 1/160 mijn autosportfoto's; zonder IS zou ik niet veel geslaagde foto's hebben.
                              Mijn advies is toch een lens met IS te nemen indien het budget het natuurlijk toelaat.
                              100% akkoord, zolang je natuurlijk een lens hebt met panning-mode IS

sugar

Comment

Working...
                              X