Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring gevraagd, groothoeklens en cir. pol. filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ervaring gevraagd, groothoeklens en cir. pol. filter

Ik ben van plan om een groothoeklens aan te schaffen.
    Onder andere voor landschap fotografie.
    Daarbij wil ik natuurlijk mooie blauwe lucht.

Nu lees ik dat de Tokina 12-24 lens uit zichzelf al deels aan deze eigenschap voldoet. Is het plaatsen van een cir. polarisatie filter op dit objectief dan te veel van het goede?

Over de Sigma 10-20 lens lees ik dit verhaal niet.

Heeft iemand ervaring met groothoeklenzen en het gebruik van een cir. polarisatie filter?
    Is het wel of niet aan te raden?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: ervaring gevraagd, groothoeklens en cir. pol. filter

Ik heb de sigma 10-20, maar zonder polarizer. Ik ben al verschillende malen verbaasd geweest over de mooie kleuren van de lucht. Natuurlijk zal het met een polarizer nog wel beter zijn, maar ik heb er zeker niet te klagen over.
    Zou het kunnen dat bij deze supergroothoeken een polariserende coating is gebruikt om dit te bekomen?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Een polarisatiefilter heeft twee eigenschappen, weghalen van reflecties en het verstevigen van kleuren. Maar beide eigenschappen zijn afhankelijk van de hoek van inval van het licht. Met een extreme groothoek is die hoek zo breed, dat een blauwe lucht zal verlopen van licht tot donker blauw. Eigenlijk zie je dus een donker blauwe vlek.

Een andere eigenschap van de lucht is dat het blauw blauwer wordt naarmate je je camera meer omhoog richt. Probeer dat maar eens uit. Maak enkele opnamen, eerst recht voor uit en dan steeds meer de camera omhoog.
      Met een groothoek komt veelal ook meer lucht op en dat wordt dan ook blauwer, en zelfs zonder pola.

Als je mooie blauwe luchten wilt heb je een grijs verloopfilter of beeldbewerkings software.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Dat sommige lenzen (bv. die Tokina) een mooiere blauwe lucht zouden geven dan andere lenzen (bv. de Sigma) is volgens mij een fabeltje, door één persoon gelanceerd, dat hardnekkig lijkt te overleven. Ik zou zeggen, niks van geloven tot het moment dat je een deftige verklaring krijgt...
        Ik heb zelf een Tokina 12-24 en een hoop andere lenzen en heb nooit iets dergelijks gemerkt. Een pola-filter is zowiezo nuttig om te hebben, maar op de breedste stand (12mm) is het opletten voor vignetering (ook met de B&W slimline) en voor rare artefacten (cf. Hans Braakhuis' post).
        Kris

Comment

Ik heb de canon EF-S 10-22 en ik wou daar in het begin ook een pol filter op, maar aangezien ik die nog altijd niet heb en nog niet gemist heb (altijd mooie blauwe lucht) ga ik die ook niet meer kopen.

Ik heb al dikwijls witte lucht gehad met andere lenzen, maar met de 10-22 nog nooit een witte lucht gezien.

Ben trouwens zeer tevreden gebruiker van de Canon EF-S 10-22
          Canon EOS 5D met 3KG glas
          https://reisforum.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fred.
            Ik heb al dikwijls witte lucht gehad met andere lenzen, maar met de 10-22 nog nooit een witte lucht gezien.
            Schitterend, vanaf nu pak ik er altijd één mee - altijd schoon weer .
            Serieus, volgens mij ligt dat (zoals Hans al aangaf) gewoon aan de lichtmeting en niet aan de lens. Met dezelfde logica kan je zeggen dat een (extreem) breedhoek het landschap steeds onderbelicht want aan het verschil in intensiteit tussen lucht en land kan een lens zonder enige filter niks aan veranderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
              Een polarisatiefilter heeft twee eigenschappen, weghalen van reflecties en het verstevigen van kleuren. Maar beide eigenschappen zijn afhankelijk van de hoek van inval van het licht. Met een extreme groothoek is die hoek zo breed, dat een blauwe lucht zal verlopen van licht tot donker blauw. Eigenlijk zie je dus een donker blauwe vlek.

Een andere eigenschap van de lucht is dat het blauw blauwer wordt naarmate je je camera meer omhoog richt. Probeer dat maar eens uit. Maak enkele opnamen, eerst recht voor uit en dan steeds meer de camera omhoog.
              Met een groothoek komt veelal ook meer lucht op en dat wordt dan ook blauwer, en zelfs zonder pola.

Als je mooie blauwe luchten wilt heb je een grijs verloopfilter of beeldbewerkings software.
              geheel mee eens, gebruik daarom nooit een filter op mijn 17-40mmL en waar ze zijn, zijn de luchten prachtig(lees natuurlijker)
              blauw.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
              X