Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bigma 50-500 en Nikkor 300 f/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bigma 50-500 en Nikkor 300 f/2.8

Een wereld van verschil, maar tenslotte is het toch het eindresultaat dat telt, niet?

Hier zijn 2 foto's, gemaakt met de Bigma en met de Nikkor 300 mm f/2.8
    Welke foto van welke lens ik zeg ik er niet bij, en ik wil ook geen discussie starten . . . dit gezegd zijn kan ik toch wel zeggen dat de Bigma toch wel heel goed meevalt . . . Misschien toch even zeggen dat de foto met de Nikkor op statief genomen is, die met de Bigma uit de hand met steun op een muurtje.

There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Bigma 50-500 en Nikkor 300 f/2.8

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
    Misschien toch even zeggen dat de foto met de Nikkor op statief genomen is, die met de Bigma uit de hand met steun op een muurtje.
    Dan is't moeilijk vergelijken natuurlijk.

Waren de settings gelijk?
    Scherpte en vooral bokeh zijn toch serieus verschillend.

Comment

de 2e zal de 300mmf2.8 zijn...

Als je nu eens dezelfde f waardes had gebruikt... dan kun je pas vergelijken...
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
        Dan is't moeilijk vergelijken natuurlijk.

Waren de settings gelijk?
        Scherpte en vooral bokeh zijn toch serieus verschillend.
        Maar dat neemt niet weg dat het allebei mooie en goeie foto's zijn, niet?
        ik laat voorlopig iedereen nog even in het ongewisse welke foto met welke lens gemaakt is
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
          de 2e zal de 300mmf2.8 zijn...

Als je nu eens dezelfde f waardes had gebruikt... dan kun je pas vergelijken...
          En ik wil de lenzen niet echt vergelijken, tenslotte speelt het eindresultaat toch de belangrijkste rol, hoe en met welke lens dat ook bekomen is, is eigenlijk van ondergeschikt belang. . . .

Comment

Allé we drinken weeral, volgens mij is de Francis kontent met zijn nieuw lens(ke).
            En volgens mij is da het belangrijkste
            Proficiat en héél veel plezier ermee

Ah ja foto 1 met de Bigma en foto 2 met de Nikkor AFS 300mm/2.8 mark I.
            KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
            http://www.photopat.be

Comment

Mooie foto's Francis,

Staat hier de Bigma op 300mm ingesteld, of is er bij de Nikon een TC-17EII tussengelapt? De bokeh van de AFS 300mm f2.8 (niet VR) is op diafragma's kleiner dan f/5.6 niet meer zo bijzonder. Ik geloof best dat de bigma gene rommel is en veel waar voor zijn geld biedt, en zeker als je er met goede techniek vanop statief mee kan werken. maar op deze foto afmetingen kan je mijns inziens geen lens beoordelen. De AFS 300mm f2.8 is een sportlens waarmee je snelle sluitertijden kan halen gecombineerd met een autofocussnelheid die ongeëvenaard is aan lagere ISO's. Ook geloof ik nooit dat de Bigma het microdetail in de schaduwen zo goed kan weergeven als deze Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                Mooie foto's Francis,

Staat hier de Bigma op 300mm ingesteld, of is er bij de Nikon een TC-17EII tussengelapt? De bokeh van de AFS 300mm f2.8 (niet VR) is op diafragma's kleiner dan f/5.6 niet meer zo bijzonder. Ik geloof best dat de bigma gene rommel is en veel waar voor zijn geld biedt, en zeker als je er met goede techniek vanop statief mee kan werken. maar op deze foto afmetingen kan je mijns inziens geen lens beoordelen. De AFS 300mm f2.8 is een sportlens waarmee je snelle sluitertijden kan halen gecombineerd met een autofocussnelheid die ongeëvenaard is aan lagere ISO's. Ook geloof ik nooit dat de Bigma het microdetail in de schaduwen zo goed kan weergeven als deze Nikon
                Ik geef je 100% gelijk , maar dat neemt niet weg dat die Bigma beter presteerde dan ik ooit had gedacht ( bij stilstaande onderwerpen toch ) Maar ik herhaal het NOG eens, ik wil geen vergelijking maken, enkel het eindresultaat bekijken. Er is geen converter gebruikt voor de 300 f/2.8 bij deze foto.

Comment

Beide foto's zijn , waarbij N°2 (Nikon) imo. kwalitatief echter geen 4x (= prijsfactor) "beter" is dan N°1 (Sigma)...

Zoals we hier al zo vaak gesteld hebben, indien het merkbaar kwaliteitsverschil de meerprijs "waard" is, moet men die dan maar betalen...

BTW, graag zou ik eens een kwaliteitstest zien ts. de Nikon 300mm f2.8 (ook de VR versie) en de Sigma 300mm f2.8 EX DG HSM...

Comment

Ik geef je 100% gelijk , maar dat neemt niet weg dat die Bigma beter presteerde dan ik ooit had gedacht ( bij stilstaande onderwerpen toch ) Maar ik herhaal het NOG eens, ik wil geen vergelijking maken, enkel het eindresultaat bekijken. Er is geen converter gebruikt voor de 300 f/2.8 bij deze foto.
                    Mijn vader heeft ook de Sigma 50-500, maar niet de DG versie. Ik zou 'm ook eens op statief moeten proberen. Heeft ie een 1/4 draad of 3/8 draad aan de statiefvoet?

Comment

Mijn vader heeft ook de Sigma 50-500, maar niet de DG versie. Ik zou 'm ook eens op statief moeten proberen. Heeft ie een 1/4 draad of 3/8 draad aan de statiefvoet?
                      Een gewone draad, mijn 50-500 is ook een NIET Dg versie.

Comment

Tot nu toe hebben alle lezers gestemd op de 2 de foto als de Nikkor 300 f/2.8 foto . . . .HELAAS moet ik jullie allemaal ontgoochelen, foto 2 is WEL degelijk de foto gemaakt met de Bigma ( voor wie wil kan ik de volledige versies online zetten ) Foto 1 is dus de Nikkor 300 f/2.8 ( zonder converter )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                          Beide foto's zijn , waarbij N°2 (Nikon) imo. kwalitatief echter geen 4x (= prijsfactor) "beter" is dan N°1 (Sigma)...

Zoals we hier al zo vaak gesteld hebben, indien het merkbaar kwaliteitsverschil de meerprijs "waard" is, moet men die dan maar betalen...

BTW, graag zou ik eens een kwaliteitstest zien ts. de Nikon 300mm f2.8 (ook de VR versie) en de Sigma 300mm f2.8 EX DG HSM...
                          Zoals ik in mijn eerste reactie zei is de AFS 300mm f2.8 een echte actie/sport lens. Ze is haarscherp op f2.8 en de AF is bloedsnel. De 4X prijs gaat dus niet helemaal naar beeldkwaliteit, maar ook naar andere vitale prestatiebepalende onderdelen.

Ik ben ook wel geinteresseerd in een test om de verschillende eigenschappen bloot te leggen, want ik overweeg sterk om mijn huidige 300mm te vervangen door de VR versie.

Verder om on-topic te blijven is een Bigma ook een interessant natuur en landschapsobjectief door het zoombereik, maar die zal wel een kwaliteitsstatief + onderdelen nodig hebben om er alles qua beeldkwaliteit uit te persen.

Comment

Tot nu toe hebben alle lezers gestemd op de 2 de foto als de Nikkor 300 f/2.8 foto . . . .HELAAS moet ik jullie allemaal ontgoochelen, foto 2 is WEL degelijk de foto gemaakt met de Bigma ( voor wie wil kan ik de volledige versies online zetten ) Foto 1 is dus de Nikkor 300 f/2.8 ( zonder converter )
                            Ik heb niet gestemd

Dus gewone 1/4 draad. Waarom kunnen ze nu niet tenmiste beiden aanbieden? Dan kon ik ze tenminste rechtstreeks op mijne Berlebach met ingebouwde balhoofd vijzen

Edit: de maan staat nu excellent Goed om te testen
                            Last edited by frank207be; 6 augustus 2006, 22:04.

Comment

... is een Bigma ook een interessant natuur en landschapsobjectief door het zoombereik, maar die zal wel een kwaliteitsstatief + onderdelen nodig hebben om er alles qua beeldkwaliteit uit te persen.
                              Wel, dat valt best mee! Ik heb nog nooit één foto met de Bigma vanaf statief genomen!... En toch reeds enkele "goede" opnamen gemaakt...
                              Ik gebruik alle mogelijke steunpunten die ik terplaatse kan vinden (boom, tak, rots,...) en er is ook nog altijd de Lowepro Computrekker AW Plus die een stevige basis kan vormen... Bovendien vergt vrijhandig gebruik een speciale "long-tele-shoot" techniek (die desnoods kan aangeleerd worden).

Vele gebruikers (natuurfotografen) vinden een driebeenstatief terecht een vreselijk onding dat altijd in de weg staat en waardoor je steeds te laat bent voor dé momentopname in de vrije natuur.
                              OK, in de zoo of in parken kan je natuurlijk een statief gebruiken, maar ik ben er zelf nog niet naar toegegaan...

Hoogstens gebruik ik (zéér af en toe) een Manfrotto Monopod, mét Quick Release plaat (om toch steeds snel vrijhandig mobiel te zijn!... )

Comment

Working...
                              X