Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bigma 50-500 en Nikkor 300 f/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bigma 50-500 en Nikkor 300 f/2.8

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
    Tot nu toe hebben alle lezers gestemd op de 2 de foto als de Nikkor 300 f/2.8 foto . . . .HELAAS moet ik jullie allemaal ontgoochelen, foto 2 is WEL degelijk de foto gemaakt met de Bigma ( voor wie wil kan ik de volledige versies online zetten ) Foto 1 is dus de Nikkor 300 f/2.8 ( zonder converter )
    ... zo zie je maar....

Ik denk dat de meesten hier N°2 als de foto met de meeste detailscherpte beoordeelden en ze derhalve, zeer respectvol - en met de vermeende prijs-kwaliteit relatie in mind - toekenden aan de Nikon...

Bedankt voor deze verhelderende bijdrage!

BTW, voor mij, als Bigma bezitter, is het dus helemaal niet "HELAAS"....!!!

Comment

zet je de exifs er eens bij francis??
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
        Wel, dat valt best mee! Ik heb nog nooit één foto met de Bigma vanaf statief genomen!... En toch reeds enkele "goede" opnamen gemaakt...
        Ik gebruik alle mogelijke steunpunten die ik terplaatse kan vinden (boom, tak, rots,...) en er is ook nog altijd de Lowepro Computrekker AW Plus die een stevige basis kan vormen... Bovendien vergt vrijhandig gebruik een speciale "long-tele-shoot" techniek (die desnoods kan aangeleerd worden).

Vele gebruikers (natuurfotografen) vinden een driebeenstatief terecht een vreselijk onding dat altijd in de weg staat en waardoor je steeds te laat bent voor dé momentopname in de vrije natuur.
        OK, in de zoo of in parken kan je natuurlijk een statief gebruiken, maar ik ben er zelf nog niet naar toegegaan...

Hoogstens gebruik ik (zéér af en toe) een Manfrotto Monopod, mét Quick Release plaat (om toch steeds snel vrijhandig mobiel te zijn!... )
        Kan ik inkomen, en ieder zijn ding Maar voor statische shots met zeer veel detail en aan ISO100 (behoud van een zo groot mogelijk dynamisch bereik en niks ruis) gebruik ik toch graag mijn driepikkel met onderdelen + MLU + draadontspanner...

Comment

Iemand intresse in een paar Nikkor tele's
          KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
          http://www.photopat.be

Comment

ik weet nu welke mijn volgende zoom lens gaat worden

Erwin
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Jammer dat ik nu pas thuis kom en deze draad zie. Ik kon je zo wel vertellen dat de tweede foto van de 50-500 kwam, alleen al aan de DOF zie je het ten oge uit. Welkom in de club...
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                Ik kon je zo wel vertellen dat de tweede foto van de 50-500 kwam, alleen al aan de DOF zie je het ten oge uit.
                Verschil zou ik eens willen zien, met zelfde setup/instellingen... (en zeker diafragma!!)
                -=- Light is the key...

Comment

Jammer dat ik nu pas thuis kom en deze draad zie. Ik kon je zo wel vertellen dat de tweede foto van de 50-500 kwam, alleen al aan de DOF zie je het ten oge uit. Welkom in de club...
                  Precies omwille van de DOF dacht ik eerst dat N°2 de f2.8 van Nikon was!?..
                  Dat is toch wat je zou verwachten met een zo grote lensopening?
                  De Sigma begint pas bij f4 (op 50mm) en wschl. is hier ook 300mm gebruikt om te kunnen vergelijken met de Nikon. In dat geval zit de Bigma (helaas) ook al aan f6.3 en dan verwacht je (ik) toch een grotere DOF dan in N°2?...

We wachten nog in spanning op de Exifs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                    Precies omwille van de DOF dacht ik eerst dat N°2 de f2.8 van Nikon was!?..
                    Dat is toch wat je zou verwachten met een zo grote lensopening?
                    De Sigma begint pas bij f4 (op 50mm) en wschl. is hier ook 300mm gebruikt om te kunnen vergelijken met de Nikon. In dat geval zit de Bigma (helaas) ook al aan f6.3 en dan verwacht je (ik) toch een grotere DOF dan in N°2?...

We wachten nog in spanning op de Exifs...
                    Als ik mijn foto's zie vanaf 300 mm dan vind ik overal die egale BG, ik heb hier recent paar vlinders gepost bij macro (wel op 500 mm) en daar zie je perfect wat ik bedoel. Met geen enkele andere lens ik kan ik zo perfect de achtergrond verdringen als met de 50-500.
                    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paepke
                      Iemand intresse in een paar Nikkor tele's

Ja ik, en zeker in de 200-400 die jij hebt,maar gezien de kwaliteit dat de 50-500 van Bigma zo goed is dan denk ik dat een bod van 550 euro een redelijke prijs is voor die 200-400 van Nikon,dus als ik jou was zal ik maar heel snel een juiste beslissing nemen(anders kan ik mij nog wel eens bedenken en heb ik geen interesse meer)
                      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                      www.langenacker.nl

Comment

Als ik mijn foto's zie vanaf 300 mm dan vind ik overal die egale BG, ik heb hier recent paar vlinders gepost bij macro (wel op 500 mm) en daar zie je perfect wat ik bedoel. Met geen enkele andere lens ik kan ik zo perfect de achtergrond verdringen als met de 50-500.
                        Ik zal ook eens speciaal letten op de BG-struktuur in mijn foto's met de Bigma, maar ik moet toegeven dat ik bijzonder weinig op 300 trek, meestal zit ik op 500 .

Vooraf reeds dit, als je (semi-)macro foto's neemt (op 500), dan is het imo. normaal dat je een egale BG hebt, gewoon door het feit dat de minimale instelafstand wordt gebruikt. Hoe korter de instelafstand, hoe meer blurry de achtergrond.

In het bovenstaande geval van de leeuwin werd echter geen "macro-opname" gemaakt en werd niet op 500, maar wél op 300 gefotografeerd.
                        Daarom dacht ik a priori dat de achtergrond-struktuur eerder typisch was voor een f2.8 op (bijna) volle opening, dan voor een Bigma, met sowieso minstens f6.3 (op 300mm). Zonder Exif is het natuurlijk wat gissen naar de juiste opname-parameters.

Hoe dan ook, als overtuigd Bigma user hoor je mij niet klagen!...
                        Last edited by LucD; 7 augustus 2006, 15:03.

Comment

Zonder de pixelpeeper te willen uithangen, een vragje uit interesse:
                          ik zie op beide foto's, maar vooral op de onderste, een soort artefact in de vorm van een 'raster' dat over de foto hangt (vooral goed zichtbaar in de vacht van het beest). Is dit een 'maze' artefact of moiré of iets dergelijks, of ligt het veeleer aan de bewerking van de foto's?

(of ligt het misschien aan mij of aan mijn crappy monitor? )
                          http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

Comment

restant omdat't door de draad getrokken is?
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Interessante test, ik dacht direct dat de tweede de Bigma was. Achteraf natuurlijk gemakkelijk he
                              flickr

Comment

Amai, ik ben blij dat ik deze lens in m'n zak zitten heb. Heb deze door gebrek van tijd nog niet volledig kunnen ontdekken..

Vlijmscherp die foto

grtz
                                Mijn werkjes

Comment

Working...
                                X