Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelheidsprobleem met mijn nieuwe 200-400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelheidsprobleem met mijn nieuwe 200-400

Hoi BD-ers,

Graag doe ik even beroep op jullie kennis.
    Vandaag naar de Beekse Bergen geweest op Safari. Welliswaar werd ik geconfronteerd met volgend probleem :
    Bij een ISO instelling van 800 kreeg ik op mijn 200-400/f4 met diafragmavoorkeuze en dus op 4 maar een snelheid van 1/30.
    Dan maar mijn 70-200/f2.8 met TC1.7 geprobeerd (met zelfde ISO waarde) en kreeg ik snelheden van 1/2000, dus heel opmerkelijk verschil.

Dacht dat het te maken had met de memory functie, maar dat blijkt enkel voor de AF te zijn. Als je door de lens kijkt, is het precies ook echt wat donkerder. Vorige week gebruikt en wel goeie snelheden gehaald en 'donkere' inval niet te bespeuren.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

Graag jullie reacties
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

Re: Snelheidsprobleem met mijn nieuwe 200-400

Vreemd, maar heb je ook op dezelfde zoominstelling vergeleken? Bij tele's en hun nauwe gezichtsveld kan een beetje verschil in framing al heel wat schelen qua belichting. Het menselijk oog is bijzonder goed in het aanpassen aan wisselende omstandigheden, dus op zicht beoordelen lijkt me gevaarlijk.

Comment

Meen van wel, exacte zelfde kadrage. Een verschil van 1/30 e naar 1/2000 e is toch heel opmerkelijk.
      Zit met de handen in het haar (voor wat er nog van overschiet).

Comment

Heb je ook een foto gemaakt? Was deze overbelicht? Was die van de 70-200 onderbelicht? Misschien zat de lichtmeting fout door een licht te meten op een licht of donker voorwerp... Kzou de test nog eens overdoen hoor.

Comment

Hoe waren de resultaten van de gemaakte foto's ? volgens mij worden de gegevens diafragmawaare enz. bij deze lenzen doorgegeven via de contacten van de lens, mischien moeten deze eens grondig gepoetst worden, of is er eentje niet meer recht, het poetsen van deze contacten kan je het best met een droog stokje, (tandenstoker of brochettestokje) en eventueel wat alcohol het kan ook dat je diafragma daadwerkelijk blijft hangen, daar je zegt dat hetgeen je door je zoeker ziet ook donkerder is, alhoewel een verschil van 1/30 naar 1/2000 (zes stops) wel heel donker zou moeten zijn.
          Indien deze lens nog voorzien is van een diafragmaring, wees dan zeker dat deze op het kleinste diafragma staat en vergrendeld is, het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets voorkomt, maar indien je toestel op P staat zal FEE staan pinken op je display

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
            Hoe waren de resultaten van de gemaakte foto's ? volgens mij worden de gegevens diafragmawaare enz. bij deze lenzen doorgegeven via de contacten van de lens, mischien moeten deze eens grondig gepoetst worden, of is er eentje niet meer recht, het poetsen van deze contacten kan je het best met een droog stokje, (tandenstoker of brochettestokje) en eventueel wat alcohol het kan ook dat je diafragma daadwerkelijk blijft hangen, daar je zegt dat hetgeen je door je zoeker ziet ook donkerder is, alhoewel een verschil van 1/30 naar 1/2000 (zes stops) wel heel donker zou moeten zijn.
            Indien deze lens nog voorzien is van een diafragmaring, wees dan zeker dat deze op het kleinste diafragma staat en vergrendeld is, het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets voorkomt, maar indien je toestel op P staat zal FEE staan pinken op je display
            De AFS VR 200-400 is een G lens, dus zal die geen diafragmaring hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirre
              Hoi BD-ers,

Graag doe ik even beroep op jullie kennis.
              Vandaag naar de Beekse Bergen geweest op Safari. Welliswaar werd ik geconfronteerd met volgend probleem :
              Bij een ISO instelling van 800 kreeg ik op mijn 200-400/f4 met diafragmavoorkeuze en dus op 4 maar een snelheid van 1/30.
              Dan maar mijn 70-200/f2.8 met TC1.7 geprobeerd (met zelfde ISO waarde) en kreeg ik snelheden van 1/2000, dus heel opmerkelijk verschil.

Dacht dat het te maken had met de memory functie, maar dat blijkt enkel voor de AF te zijn. Als je door de lens kijkt, is het precies ook echt wat donkerder. Vorige week gebruikt en wel goeie snelheden gehaald en 'donkere' inval niet te bespeuren.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

Graag jullie reacties
              Raar verhaal, Ik heb vrijwel de zelfde objectieven set en heb met de 200-400 nooit problemen gehad. Maar was de camera ingesteld op de auto functie of de P ? en hoe ziet een foto eruit die je op de M stand hebt genomen ? Geeft de lichtmeter wel een juiste waarde aan ?

Er is ruimte voor een 52mm filter halverwege het lenzenpakket. Ik heb daar een polar filter in zitten. Is er niet toevallig nog een polar of grijs filter blijven zitten ? Dat zou ook verklaren waarom het er wat donkerder uitziet als je door de zoeker kijkt.

Ben benieuwd, de 200-400 zou toch eigenlijk niets mogen mankeren
              Nikon spul

Comment

Misschien antwoord op de diverse vragen :

- ik heb gezien de snelheden in feite geen foto's kunnen maken, anders waren die allemaal onscherp
                - er zit geen polafilter in, wel de meegeleverde gewoon glas filter
                - ik fotografeer meestal op A (diafragmavoorkeuze) en er is inderdaad geen diafragma-ring voorzien dus instelling via het toestel. Dit lukt blijkbaar wel.
                - ik krijg effectief een donkere doorkijk in vergelijking met een andere lens op f/4, heb de indruk dat het iets blauw kleurt

Kan het te maken hebben met de memory set (ik dacht toch van niet, dit is toch enkel voor de auto-focus.

Je rijdt dan 180 km om je lens te testen en je kan ze niet eens gebruiken of je hebt geen enkele scherpe foto.

Heeft die lens van jullie ook een licht rammelend geluid ? (niet de VR) maar als je effen schudt, want op den duur zou je alles proberen.
                Knettergek zou je daarvan worden.

Comment

De memory set is inderdaad alleen voor de focusinstelling. (met de 4 softknopjes vooraan de lens kunt u het opgeslagen focuspunt weer aanroepen)

Maar ik begrijp er nog niet veel van. Ik heb net mijn objectief nog eens bekeken en wellicht is er het volgende aan de hand.

Bij het gedeelte van het objectief wat de verbinding maakt met de camera zitten 10 contactpuntjes. Iets naar rechts zit een klein metalen schuifje. Dit schuifje kun je een klein stukje bewegen en heeft als functie om het diafragma in te stellen. Vanuit de camera wordt het schufje bedient weer aan de hand van de instelling die is gemaakt in het menu of die de camera zelf kiest als deze in de automaten stand staat.

Ik kan me in uw situatie het volgende voorstellen waardoor het niet goed werkt. Het schuifje om het diafragma te regelen is verbogen of losgeraakt van het diafragma zelf. De camera 'denkt' dat hij wel de juiste instelling heeft gemaakt maar het diafragma staat nog op de kleinste stand F32 (de kleinste stand is de basis stand). Vanuit deze kleinste stand wordt het licht berekend hoe lang de sluiter moet openstaan (dus erg lang om de F32 te compenseren) en zijn de lange sluitertijden een feit.

Kortom welllicht dat er iets mechanisch niet in orde is aan uw objectief. U zou het wellicht kunnen zien als u naar de objectief aansluiting kijkt en ziet of er iets mis is met het diafragma schuifje. Het is zelfs zo dat als u het objectief los in uw handen neemt en er doorheen kijkt (vanaf de camera kant) en u het diafragma schuifje beweegt u het diafragma ook daadwerkelijk open ziet gaan, althans dat is de bedoeling.

In theorie kan ik deze situatie wel beredeneren als ik kijk naar uw waarnemingen.

Donker om door te kijken (f32 is erg klein)
                  Geen polar filter in de weg
                  Onscherpe foto's (gunst, op f32 lukt het slecht)
                  Lage sluitersnelheid (camera compenseert het weinig licht dat het krijgt door lange sluitertijden)

De camera 'denkt' dat het diafragma op F4 staat maar staat op F32. Er is weinig licht dus zal het wel donker zijn en moeten de sluitertijden langer worden.

Ik verwacht dat het zoiets zal zijn.

Veel succes gewenst !
                  Nikon spul

Comment

Overigens, volgens mij is de aansluiting van de 70-200 en de 200-400 het zelfde dus u kunt ze eens naast elkaar zetten en de diafragma schuif testen.

Nikon spul

Comment

Aan A90,

Alvast bedankt voor je uitermate goede uitleg. Ik wist wel dat mij iemand op dit forum kon helpen.
                      Wanneer is je uitleg toepas, is het inderdaad de diafragma instelling die niet mee gaat.
                      Als ik op manueel het diafragma verander en door de lens kijk, zowel op 4 of als op 32 bekom ik hetzelfde kleine gaatje (dus f32).
                      Natuurlijk gaat hij dan het licht compenseren en krijg ik die snelheden voorgeschoteld.

Bedankt voor de reactie (ook aan alle anderen)

Comment

Heeft die lens van jullie ook een licht rammelend geluid ? (niet de VR) maar als je effen schudt, want op den duur zou je alles proberen.
                        Knettergek zou je daarvan worden.

Ik heb met die van mij eens geschud en alles blijft 'stil' in de lens.
                        Als ik het voorgaande lees, zou ik eens gebruik maken van de Nikon garantie .
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Dirre,

Zoals A90 het al aangaf , is dit "schuifje" nog op de lens onderkant zichtbaar ?
                          Het gebeurt wel eens dat dit afbreekt zeker bij telelenzen. Dit dient ervoor om
                          het diafragma op de grootste opening te zetten bij het aansluiten van de lens.

groeten,
                          Patrick

Comment

Aan A90,

Alvast bedankt voor je uitermate goede uitleg. Ik wist wel dat mij iemand op dit forum kon helpen.
                            Wanneer is je uitleg toepas, is het inderdaad de diafragma instelling die niet mee gaat.
                            Als ik op manueel het diafragma verander en door de lens kijk, zowel op 4 of als op 32 bekom ik hetzelfde kleine gaatje (dus f32).
                            Natuurlijk gaat hij dan het licht compenseren en krijg ik die snelheden voorgeschoteld.

Bedankt voor de reactie (ook aan alle anderen)
                            lens is dus kapot? heb je ze al binnen gedaan voor herstelling?
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                              lens is dus kapot? heb je ze al binnen gedaan voor herstelling?

Tijdstip van post "Vandaag, 08:36 " De winkel is vast niet open vandaag
                              Nikon spul

Comment

Working...
                              X