Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijk een domme objectievenvraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mogelijk een domme objectievenvraag

Omdat ik het nog niet helemaal door heb met het verschil tussen digitaal en analoog bij de objectieven heb ik een redelijk simpele vraag:

Als alles meezit zal ik binnenkort een D50 aanschaffen. Hier zit de originele 18-55 kitlens op. Ik wil deze gaan vervangen door de 18-70 kitlens van de D70.

Als ik me niet vergis geeft dit een bereik dat vergelijkbaar is met 27-105 analoog. Als ik deze set zou aanvullen met een 70-300 analoog lens, heb ik dan een aansluiter of heb ik dan verkeerd gerekend?

Waar zou ik hier op het forum ies terug kunnen vinden hierover? Ik heb wel al gezocht, maar heb blijkbaar de verkeerde zoekwoorden gebruikt.

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Mogelijk een domme objectievenvraag

Als ik me niet vergis geeft dit een bereik dat vergelijkbaar is met 27-105 analoog. Als ik deze set zou aanvullen met een 70-300 analoog lens, heb ik dan een aansluiter of heb ik dan verkeerd gerekend?
    Een aansluiter kan je een lens noemen, waarvan de kleinste brandpuntafstand begint waar het brandpunt van je andere lens eindigt. Concreet wil dit zeggen dat een 18-70 kan worden aangevuld met een 70-300. Het omrekenen naar analoog equivalent doet men om een referentiepunt te hebben met de camera's uit het analoge tijdperk. Het is niet zo dat een lens, ontworpen voor analoog met een brandpunt 70-300, plots op digitaal een brandpunt heeft van 105-450, neen het brandpunt van die lens wijzigt niet. Maar je sensor is kleiner dan je vroegere 35mm film, dus het beeld wordt ook op een kleinere oppervlakte geprojecteerd, dan vroeger op analoog, en dat maakt dat het beeld van een 70-300 lens, lijkt op een beeld dat in het analoog tijdperk gemaakt werd met een 105-450 lens. Aangezien de brandpunten niet veranderen, maar wel de grootte van het projectievlak, wil dat zeggen dat je een Nikkor 18-70 kan aanvullen met een Nikkor 70-300 (die in het analoog is ontworpen), de brandpunten van die digitale en analoge lenzen moeten gewoon aansluiten op mekaar.

Comment

Oke Wim,
      Bedankt voor je antwoord.

Zijn er nadelen te verzinnen voor het gebruik van analoge objectieven op een digitaal toestel?

Ik lees hier ook wel eens dat een digitaal objectief is voorzien van een speciale coating voor gebruik op een digitale camera.

Veel vragen, maar ik probeer in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk te leren

Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

De lenzen die digitaal zijn aangepast, hebben een speciale coating. Dit doet men omdat de sensor zelf reflecties kan veroorzaken op de achterste lenselementen. Het oppervlak van de analoge 35mm-film geeft geen reflecties, maar het oppervlak van je sensor wel, want is lichtjes spiegelend, de coating dient om de reflecties beter te beheersen.
        Dit wil niet zeggen dat een analoge lens niet bruikbaar is, die reflecties treden zeker niet altijd op, of alleszins niet zichtbaar. Ik denk dat je de reflecties nog het meest zal zien, in extreme belichtingssituaties, waarbij een deel van het beeld zeer weinig belicht is en een ander deel juist zeer fel. Bijvoorbeeld tijdens een concert, kunnen de spotlichten reflecties veroorzaken die je op de foto ziet in een donkerder gedeelte van het podium.

Comment

Ik denk niet dat je die reflecties als dusdanig zult herkennen. Ik denk eerder dat het algemene contrast wat minder zal zijn in zulke situaties, wat volgens mij perfect op te vangen valt in software.

Dave
          pixelpusher

Comment

Working...
          X