Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillen in lenzen - Help

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschillen in lenzen - Help

Ben momenteel vergelijkingen aan het maken bij de aanschaf van een nieuw toestel, maar ik kom telkens verschillende lenzen tegen :
    D50 met originele 18-55 en 55-200 voor 819 euro
    350D met originele 18-55 en 55-200 voor 969 euro (+batt grip BG-E3)
    D70s met Tamron 28-80 voor 799 euro

Bij de meeste toestellen kan je ook een 18-200 lens kopen van Sigma, vervangt deze dan meteen 2 lenzen door 1 ? (18+55 en 55-200) en is dit evengoed ?
    Ik kom van een pentax optio 330 GS, met 3 X optische zoom en op de lens staat 5,8-17,4mm is dit vergelijkbaar met 18-55 ?
    Ik ken en snap er niets meer van.
    Alle tips en info is dan ook meer dan welkom.
    M'n persoonlijke keuze gaat naar de D70s met Tamron 28-80

Re: Verschillen in lenzen - Help

Oorspronkelijk geplaatst door StefB
    . . .
    Bij de meeste toestellen kan je ook een 18-200 lens kopen van Sigma, vervangt deze dan meteen 2 lenzen door 1 ? (18+55 en 55-200) en is dit evengoed ?
    . . .
    Neen, vergeet zo'n superzoom als een 18-200. De kwaliteit daarvan is niet zo goed als die van 2 aparte lenzen die samen dezelfde focal range vullen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans
      Neen, vergeet zo'n superzoom als een 18-200. De kwaliteit daarvan is niet zo goed als die van 2 aparte lenzen die samen dezelfde focal range vullen.
      Wat niet wil zeggen dat het de goedkoopste oplossing om alles een beetje te leren, achteraf kan je nog steeds betere lenzen bijkopen en de 18-200 als wandellens bijhouden.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Over het algemeen zijn de goedkope kit objectieven leuk. Ze zijn hun geld dubbel en dwars waard. Het 18-55 Nikkor kost je ongeveer 50 euro. Zeer veel objectief voor je geld. Maar helaas is de kwaliteit er ook naar. Bij de D70 wordt ook een 18-70 objectief geleverd dat zeer redelijk te noemen is.

Op mijn site staan 2 verhalen waar ook verschillende objectieven aan bod komen:

lees:
        Aanschaf van een digitale camera
        De actuele camera's D50, D70s, D80 + D200
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans
          Behalve dan de 18-200 van Nikon... Altijd met twee woorden spreken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
            Behalve dan de 18-200 van Nikon... Altijd met twee woorden spreken...
            Euh, ikzelf heb ook de Nikkor 18-200 als wandellens gekocht, die lens is zeker niet slecht, maar als ik die vergelijk met mijn Sigma 18-50 f/2.8 die ik had en mijn Nikkor 28-70 f/2.8 en de Nikkor 70-200 f/2.8, dan komt de Nikkor niet eens in de buurt van de prestaties van deze 2.8 lenzen hoor. Toevallig gisteren enkele portret snapshots gemaakt met de 18-200 en daarna de 50 f/.4, geloof me, het kwaliteitsverschil is hier wel echt duidelijk, zelfs de kleuren zijn totaal anders.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Kijk eens hier: http://gallery.zoom.nl/album.php?id=11536 . Hier zijn een heleboel foto's gemaakt met een D70 + Sigma 18-200, let op niet alle foto's, maar de meerderheid. Ik vond het een heel prettig lensje om mee te werken. Verkocht met de D70, die plaats moest maken voor een D200 met de Nikkor 18-200, als ik de D200 niet gekocht had, zou ik de Sigma waarschijnlijk nog gebruiken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt al voor de talrijke reacties, als ik goed begrijp hebben de cijfers 18-55 of 22-200 of 18-70 of 28-80 niet zoveel belang, als dat diafragmacijfer maar zo laag mogelijk is dan is de kwaliteit veel beter dus.
                Als instap denk ik een D50 body te kopen.
                De lens weet ik nog altijd niet, liefst een allround met 12X zoom ofzo.
                Sigma of Tamron 18-200 (kosten evenveel)

Mvg,
                Stef.

Comment

Bedankt al voor de talrijke reacties, als ik goed begrijp hebben de cijfers 18-55 of 22-200 of 18-70 of 28-80 niet zoveel belang, als dat diafragmacijfer maar zo laag mogelijk is dan is de kwaliteit veel beter dus.
                  Als instap denk ik een D50 body te kopen.
                  De lens weet ik nog altijd niet, liefst een allround met 12X zoom ofzo.
                  Sigma of Tamron 18-200 (kosten evenveel)

Mvg,
                  Stef.
                  @Stefb,
                  Die getallekens hebben ook hun belang, hoe kleiner het getal hoe meer groothoek - hoe groter hoe meer tele.

En het wil niet zeggen automatisch zeggen dat een lens met een klein minimaal diafragma altijd beter is dan een lens met een iets hoger minimaal diafragma.

Hier kan je zien hoe sommige lenzen door gebruikers gekwailificeerd worden

Altijd met een korrel (of zak) zout nemen
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Vandaag m'n eerste dag op het werk na het verlof.
                    Ze raden mij de 350D aan, deze kost natuurlijk wat meer dan de D50.
                    Ik wil absoluut met maar 1 lens werken, zowel voor vakantiekiekjes, fotos van de kinderen als vliegtuigen die opstijgen en landen. Ben werkzaam op Melsbroek en m'n venster geeft uit op de startbaan.

Zou de Sigma 18-200/3,5-6,3 AF DC voor Canon een goede all-round lens zijn ?

@hjanssen, als de fotos met die lens gemaakt zijn, dan is het bereik toch relatief goed van zo een lens
                    @dleemans, met zo een lens op een goed toestel moet ik toch zeker de kwaliteit van m'n pentax compactcamera halen hoop ik, ik ben maar amateur en m'n fotos zijn enkel voorzien om af te drukken op 10*13.
                    Last edited by StefB; 2 augustus 2006, 21:22.

Comment

Vandaag m'n eerste dag op het werk na het verlof.
                      Ze raden mij de 350D aan, deze kost natuurlijk wat meer dan de D50.
                      Ik wil absoluut met maar 1 lens werken, zowel voor vakantiekiekjes, fotos van de kinderen als vliegtuigen die opstijgen en landen. Ben werkzaam op Melsbroek en m'n venster geeft uit op de startbaan.

Zou de Sigma 18-200/3,5-6,3 AF DC voor Canon een goede all-round lens zijn ?

@hjanssen, als de fotos met die lens gemaakt zijn, dan is het bereik toch relatief goed van zo een lens
                      @dleemans, met zo een lens op een goed toestel moet ik toch zeker de kwaliteit van m'n pentax compactcamera halen hoop ik, ik ben maar amateur en m'n fotos zijn enkel voorzien om af te drukken op 10*13.
                      De beste allround lens die er nu bestaat is de Nikkor 18-200 VR maar dan moet je wel gaan voor de Nikon D50, alleen gaat die lens je meer kosten dan de camera zelf, de Sigma en de Tamron varianten zijn stukken goedkoper maar hebben geen VR ( vibration reduction ).

Comment

De algemene regel is dat hoe meer je lens zoomt hoe minder de optische kwaliteit is. Men moet immers compromissen sluiten over heel dat bereik en dat is moeilijker te ontwerpen dan een lens die een kleiner bereik heeft. Daarom dat vaak geldt dat een 18-200 optisch minder goed is, dan een 18-70 en 55-200. Daarom ook dat mensen toch twee aparte lenzen kopen ipv één. Maar goed, dan moet je wel wisselen van lenzen.
                        Met een 18-200 heb je het voordeel alles op zak te hebben en niet te moeten wisselen, heel handig op vakantie. De Sigma of Tamron, ik heb er eens een test van gelezen, waarin de Tamron 18-200 net iets beter bleek (tijdschrift: chip-foto-video van een aantal maanden geleden)

Comment

Ik hoop dat ik geen domme vraag ga stellen, maar neem dat ik een D50 koop met de sigma 18-200 F3,5-5,6 en ik wil vol automatisch fotograferen, moet ik dan aan het diafragma regelen of gaat dat ook vanzelf.
                          Stel dat ik moet regelen, geeft de camera dan aan op hoeveel ik dat moet instellen?

Mvg,
                          Stef.

Comment

Wat betreft die D50, ben je zeker dat je die nog ergens vindt??
                            Leveringstermijnen en dergelijke zijn momenteel ietwat groot bij Nikon ...
                            Had zelf een D50 besteld, maar na enkele weken kreeg ik het voorstel of ik een D70s wilde daar de D50 niet direct meer leverbaar was.
                            Dus nu heb ik een D70s ...
                            Clueless ...

Comment

Ik hoop dat ik geen domme vraag ga stellen, maar neem dat ik een D50 koop met de sigma 18-200 F3,5-5,6 en ik wil vol automatisch fotograferen, moet ik dan aan het diafragma regelen of gaat dat ook vanzelf.
                              Stel dat ik moet regelen, geeft de camera dan aan op hoeveel ik dat moet instellen?

Mvg,
                              Stef.
                              Vol automatisch is vol automatisch, dan moet je niks met het diafragma doen, niks met sluitertijden, je camera doet dat allemaal voor jou. Dit is mogelijk met een D50.
                              Verder heb je ook semi-automatische programma's waarbij je ofwel het diafragma manueel instelt en waarbij de camera de bijpassende sluitertijd kiest, ofwel je de sluitertijd manueel instelt en de camera het diafragma berekent om een goede belichting te krijgen.
                              Tenslotte heb je het volledig manueel programma, waarbij je zowel het diafragma, als de sluitertijd manueel kiest. Om toch een goede belichting te krijgen, heb je de hulp van een lichtmeter in de zoeker, die aangeeft of je instellingen leiden tot een overbelichte, onderbelichte of correct belichte foto.
                              De semi-manuele en manuele instellingen vergen in het begin wat oefening, maar als je wat leest en inzicht krijgt in wat een diafragma en een sluitertijd doet, zal je merken dat je meestal niet meer zal werken op vol-automatisch. Je maakt de keuze van diafragma en sluitertijd zelf en laat dat niet over aan de camera.

Comment

Working...
                              X