Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L-objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• L-objectief

Hallo,

Autofocussen lichtsterke (f2.8) lenzen van Canon (L-serie) sneller in slechte lichtomstandigheden of heeft dit eerder met de body te maken?

Ik ben zopas naar een concert geweest en de autofocus had het zeer moeilijk zonder flits.

Albus
    No Surprise.

Re: L-objectief

Ik heb zelf een Sigma 18-50 EX DC vervangen door een 17-40 f4 L, en een Tamron 28-75 f2,8 door een 24-105 f4 L.

Als er weinig licht was dan maakte de Sigma geregeld scherpstelfouten (front of backfocus op de 20D, in combinatie met de 300D had ik voordien nooit problemen gehad ), vooral in combinatie met het scherpstellichtje van de externe flitser (580EX). De Canon 17-40 stelt altijd op het juiste punt scherp, en doet dat ook zonder problemen als er niet al te veel licht is.

De Tamron weigerde geregeld scherp te stellen op donkere onderwerpen, zelfs als er licht genoeg was (vooral in situaties met tegenlicht). De 24-105 f4 heeft nog nooit geweigerd om scherp te stellen.

Volgens mij is er dus wel degelijk een groot verschil in scherpstellen tussen "gewone" lenzen en "L" lenzen. Een f2,8 "L" zal waarschijnlijk nog wel wat beter zijn als er heel weinig licht is, maar mijn Sigma 70-200 f2,8 werkt in alle omstandigheden ook prima (de AF is niet erg snel, maar wel altijd correct). Als ik ze kon betalen, dan had ik de Sigma 70-200 ook al vervangen door een Canon 70-200 f2,8 L IS, maar voorlopig zal ik voort moeten doen met de spullen die ik heb . De Sigma 70-200 is wel heel scherp vanaf f4, op f2,8 is ze wat aan de softe kant (maar nog wel heel goed bruikbaar). Voor concerten werkt de AF ook snel genoeg.

Ik heb vanavond ook foto's gemaakt op een concert, met de Sigma 10-20 (voor overzichtsfoto's), de Canon 24-105 f4 L en de Sigma 70-200 f2,8. Die foto's komen waarschijnlijk morgen online in mijn Fotopic-album.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus
      Hallo,

Autofocussen lichtsterke (f2.8) lenzen van Canon (L-serie) sneller in slechte lichtomstandigheden of heeft dit eerder met de body te maken?

Ik ben zopas naar een concert geweest en de autofocus had het zeer moeilijk zonder flits.

Albus
      daar bestaat een handig truuksken voor

als je heel braaf bent, wil ik die wel vertellen

Comment

Bedoel je met een handig truucske: autofocussen op het onderwerp en dan overgaan op manueel focussen?

Zoniet, kan je mij dan zeggen hoe het wel moet?

Bedankt voor de reacties!
        No Surprise.

Comment

Scherpstellen op een punt waar wel genoeg licht is (ergens op het onderwerp zelf natuurlijk), de ontspanknop half ingedrukt houden, herkadereren, en afdrukken. Zo doe ik dat toch gewoonlijk .
          Je kan ook een externe flitser gebruiken en via de persoonlijke voorkeuze op je camera ervoor zorgen dat alleen het scherpstellichtje van de flits werkt, en de flits zelf niet.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Maar het antwoord op de vraag is ... JA
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

euh, neen, truc kost ong. 150 euro: de ST-E2 draadloze transmitter

werkt ook als IR AF-hulplicht

Comment

Waarvoor dient de draadloze transmitter? Om foto's van je camera naar een computer te verzenden?
                No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus
                  Waarvoor dient de draadloze transmitter? Om foto's van je camera naar een computer te verzenden?
                  nee, om flitsers aan te sturen

maar dus ook als AF-hulplicht

zoek maar eens op www.luminous-landscape.com

Comment

Bedoel je met aansturen, vanop een afstand bedienen, of eerder geavanceerde fucties van de flitser bepalen? En is het niet zo dat een Canon Speedlite 420EX al een AF-hulplicht heeft?
                    No Surprise.

Comment

Die ST-E2 dient om een draadloos te flitsen. Je zet je flits ergens aan de kant en het toestel zal via infrarood doorgeven wanneer er geflitst moet worden.

Die ST-E2 is net zoals de flits uitgerust met zo'n rode lamp dat een patroon projecteert waardoor je beter kan focussen. Als je zo'n ding hebt is dat handig meegenomen: het is lichter en compacter dan een flits, en je bent ook niet automatisch aan het flitsen, omdat er geen flits aanwezig is. Als je je flits gebruikt als focus assistent, dan flits je vanzelf mee, wat je misschien niet wilt.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
                        Als je zo'n ding hebt is dat handig meegenomen: het is lichter en compacter dan een flits, en je bent ook niet automatisch aan het flitsen, omdat er geen flits aanwezig is. Als je je flits gebruikt als focus assistent, dan flits je vanzelf mee, wat je misschien niet wilt.
                        exactly

Comment

Ahzo. Zoiets is misschien wel handig ja.
                          No Surprise.

Comment

Ik dacht dat het scherpstellen ook wel iets met de body te maken kon hebben. De 1D-serie van canon behoudt z'n autofocus tot f/8 en de 300D/350D/20D/30D heeft dat tot f/5.6.
                            Ik kan me er iets bij voorstellen dat het ook wel invloed kan hebben bij weinig licht.
                            Het is wel zo dat het voor low-light situaties het beste is om er 2.8 glas op te hebben, niet alleen vanwege de sluitertijden maar ook omdat bij Canon bodies de middelste AF sensor(en) dan preciezer worden (kruis-sensor wordt dan geactiveerd).
                            AssimiLated

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Salient
                              Ik dacht dat het scherpstellen ook wel iets met de body te maken kon hebben. De 1D-serie van canon behoudt z'n autofocus tot f/8 en de 300D/350D/20D/30D heeft dat tot f/5.6.
                              Ik kan me er iets bij voorstellen dat het ook wel invloed kan hebben bij weinig licht.
                              Het is wel zo dat het voor low-light situaties het beste is om er 2.8 glas op te hebben, niet alleen vanwege de sluitertijden maar ook omdat bij Canon bodies de middelste AF sensor(en) dan preciezer worden (kruis-sensor wordt dan geactiveerd).
                              Dat gaat dan weer over TC's... maar het is wel zo dat een betere body vaker beter autofocust.

Comment

Working...
                              X