Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor portret en architectuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor portret en architectuur

Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een goede lens (voor Canon 350D) met als doel portret (zowel studio als buiten) en architectuur.

Welke lens zouden jullie aanraden.

Ik dacht te gaan voor de Canon EF USM 50mm f/1,4 of eventueel voor de goedkopere Canon EF 50mm f/1.8 II. Gezien deze goed reviews hebben. Maar misschien zijn andere en betere alternatieven.

Alvast bedankt.

Groeten,
    Joeri
    http://www.jrverbiest.eu/

Re: Lens voor portret en architectuur

Voor portret zou ik opteren voor wat meer mm's. Ik vind de werkafstand van een 50mm net iets te klein op een 350d..

Ik heb die 50mm 1.4 USM, mooi lensje, focust snel en correct en mooi scherp.

Eventueel een 100mm f2 van canon ?

grtz
    Mijn werkjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodro
      Eventueel een 100mm f2 van canon ?

grtz
      Is de Canon EF USM 100mm f/2,8 Macro ook goed voor portret ipv de Canon EF USM 100mm f/2,0.

Iemand ervaring hiermee?

Mooi zou zijn het verschil te kunnen zien tss een 50 mm en 100mm genomen portretje.

Joeri

Comment

Verschil op kwaliteit zal je niet gauw merken.. Verschil is gewoon dat je meer afstand kan nemen van je model, dit stelt model soms meer op haar gemak, ipv op meter van haar foto's te nemen..

Die 2.8 macro zal ook wel deftig zijn, zelf nog niet met een 100mm prime gewerkt.
        Mijn werkjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JrV
          Is de Canon EF USM 100mm f/2,8 Macro ook goed voor portret ipv de Canon EF USM 100mm f/2,0.

Iemand ervaring hiermee?

Mooi zou zijn het verschil te kunnen zien tss een 50 mm en 100mm genomen portretje.

Joeri
          Ik heb de 100mm 2.0 gehad, analoog redelijk veel gebruikt, digitaal vond ik toch dat de afstand te groot werd. 50 1.4 of 85 1.8 zou ik hier aanraden (zijn ook goedkoper) . Een 100mm macro gaat natuurlijk ook, maar deze lens is toch iets te scherp voor potretfotografie, (lees: de scherpte is te hard)

Comment

Vergeet niet dat architectuur niet alleen de buitenkant van de gebouwen omvat. Voor binnen (waar het niet altijd goed licht is) kan een breder objectief ook best van pas komen. En op een cropcamera zal 100mm voor binnen zeker niet breed genoeg zijn.

Comment

Architectuur & portret liggen ver uit mekaar...

Daar heb je imho geen tussenoplossing voor, dus zou je beter opteren voor 2 aparte lenzen...

Ik heb ook de 50mm 1.4 en is naar mijns inziens een zalige lens voor portretten, zeer scherp, snel & niet duur...

Het enige nadeel is dat deze lens serieus last heeft van chromatische abberaties (purple fringing), zelfs met zonnekap...

Voor architectuur moet je toch minstens beginnen met 18mm en nog liever minder...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                Het enige nadeel is dat deze lens serieus last heeft van chromatische abberaties (purple fringing), zelfs met zonnekap...
                Ik wist niet dat een zonnekap een middel tegen CA was

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805

Hubert
                  Ge zijt hier dan ook om te leren (maar afschermdop werkt nog beter )

Ik geloof dat MadMax een boel van zijn vroegere -portretten hier met die 100 heeft getrokken (maar wel blur layer gebruikt voor huid).

Mss zou de 17-55 IS wel een goed compromis kunnen zijn voor jou (maar... $$$)

En mss wat teveel vervorming op breedhoek?

Denk in dit geval dat je beter 2 primes koopt voor dat geld.
                  Last edited by maGuy; 24 juli 2006, 11:51.

Comment

Of in deze thread las je mss al...

de Sigma 17-70/f2.8-4.5, het perfecte bereik voor reportage, landschappen én portretten.
                    (kan er zelf niet van meespreken...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805

Hubert
                      Ai, en ik al die tijd gedacht dat een zonnekap buiten flare ook CA reduceerde...

bedankt voor de toelichting,...weer iets bijgeleerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                        Ai, en ik al die tijd gedacht dat een zonnekap buiten flare ook CA reduceerde...

bedankt voor de toelichting,...weer iets bijgeleerd
                        Flare uiteraard wel daar dit puur door reflecties in de lens wordt veroorzaakt, maar ik dacht dat CA werd veroorzaakt door verschillende breking van verschillende kleuren in de lenzen en hierbij heeft een zonnekap volgens mij geen invloed. Als dat toch zo zal zijn, dan zal iemand dit wel corrigeren en zal ik het ook nooit meer vergeten

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hallo,

Bedankt voor de info. Ik ga wss de 50 f1,4 of de 85 f1,8 aanschaffen en daarmee experimenteren en op termijn een extra groothoek lensje.

Joeri

Comment

Working...
                          X