Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik ben op zoek naar een goeie all-round lens voor de Canon EOS 350...uit wat ik hier lees zou dit dus de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Superzoom lens Canon AF zijn...
Iemand een idee waar ik body en lens gemakkelijk, veilig en goedkoop zou kunnen bestellen?
Is geheugenkaartjes.be goed?
Ik kan van geheugenkaart.Be niet klagen . mvg duindistel
Ik ben op zoek naar een goeie all-round lens voor de Canon EOS 350...uit wat ik hier lees zou dit dus de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Superzoom lens Canon AF zijn...
Iemand een idee waar ik body en lens gemakkelijk, veilig en goedkoop zou kunnen bestellen?
Is geheugenkaartjes.be goed?
De sigma is zeker aan te raden.
Ik heb ook al goede ervaringen met geheugenkaart.be
In Duitsland kun je de set toch nog goedkoper vinden.
Via www.idealo.de kun je een prijsvergelijking doen. Wel opletten dat je geen winkel neemt met weinig feedback, of met geen goeie feedback.
En ook eens zien of de toestellen die je wenst te bestellen in voorraad zijn om ontgoochelingen door lange levertermijnen te voorkomen.
Met interesse deze thread gelezen, want bij mijn keuze voor een eerste digitale spiegelreflexcamera kwam ik ook uit op de Canon 350D met die Sigma 18-200 mm lens. Voordeel voor mij : niet te hoeven meesleuren en wisselen van lenzen op mijn buitenlandse reizen. Ik zou die echter ook moeten kunnen gebruiken voor sportfotografie (hier in ons regenlandje) en ik lees hier dat de lens niet lichtsterk is bij inzoomen ... Zou me dat echt problemen kunnen opleveren, of kan ik mits aanpassing van diafragma/sluitertijd toch nog 'deftige' actiefoto's nemen met inzoomen ?
Graag uw advies, vooraleer ik tot de definitieve aankoop overga ...
Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE
Met interesse deze thread gelezen, want bij mijn keuze voor een eerste digitale spiegelreflexcamera kwam ik ook uit op de Canon 350D met die Sigma 18-200 mm lens. Voordeel voor mij : niet te hoeven meesleuren en wisselen van lenzen op mijn buitenlandse reizen. Ik zou die echter ook moeten kunnen gebruiken voor sportfotografie (hier in ons regenlandje) en ik lees hier dat de lens niet lichtsterk is bij inzoomen ... Zou me dat echt problemen kunnen opleveren, of kan ik mits aanpassing van diafragma/sluitertijd toch nog 'deftige' actiefoto's nemen met inzoomen ?
Graag uw advies, vooraleer ik tot de definitieve aankoop overga ...
Ronny
Bij een zonnige dag zal dat nog meevallen maar in de herfst of de winter als de zon wat lager staat of niet door de wolken komt of bij indoorsporten, kom je veel tekort. Voor zijn zowel de Sigma als de Tamron niet van een AF motor voorzien, zodat ze zeer traag worden om te focussen, zeker als dat dan gepaard gaat met weinig licht.
Als je deftige actiefoto's wl nemen, raad ik aan om door te sparen voor bv een Sigma 70-200/F2.8 eventueel aangevult met een 1.4 TC.
Actiefoto's met zulke lens vergeleken met een 18-200 is als dag en nacht.
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Wel Mathieu. Het hangt er wel wat vanaf wat jij juist met portretfotografie/studiofotografie wil zeggen maar als je het budget niet te hoog wil laten gaan koop je best geen extra lens maar gewoon een tripod(alhoewel als je daar mijn goesting koopt het ook duur zal zijn).
De 18-55 is op F8-F11 al heel scherp. Scherper dan je ooit gaat bereiken met zo een 18-200 lenzen. En mits gebruik van een tripod ga je altijd wel naar F11 kunnen gaan. Als je niet teveel geld wilt uitgeven ga je hiermee de betere keuze maken. Want met middelmatige lenzen met een groter bereik te kopen ga je echt geen stap vooruit maken. Als je er wat meer geld tegenaan wilt smijten zijn er natuurlijk andere opties.
Iets later zeg je toch ook over meer bereik te willen beschikken. Kijk dan eens naar de sigma 70-300 APO. Niet duur en bekend als heel goed.
De 18-55 is op F8-F11 al heel scherp. Scherper dan je ooit gaat bereiken met zo een 18-200 lenzen.
Niet volledig met akkoord, de 18-55 is een lens die je kwasie cadeau krijgt bij je body, dus echt geen kwaliteit. De Sigma 18-200 is toch al iet beter, zelfs op 200 mm.
En de scherpstelling van de 18-200 verloopt verassend vlot, en redelijk stil.
Sport met de 18-200 Of 't moet weer zijn gelijk nu. De grootste opening op de 18-200 op zijn 200mm is 6.3, en idd, wil je de vervorming en de scherpte teniet doen meot je eigenlijk al op diafragma 8 of 11 gaan fotograferen. Dan moet er verdikke veel licht zijn om nog hoge sluitersnelheden te halen. Je kan je ISO verhogen om dit te verhelpen, maar dan krijg je weer ruis.
't Is niet voor niks dat de sportfotografen met van die rioolbuizen van lenzen op hun toestel zitten. Die zijn meestal lichtsterkt (F2.8) en hebben een grote brandpuntsafstand (300mm en meer). Die rioolbuizen maken ook een ferm gat in je portemonnee.
De Sigma 70-200/f2.8 HSM kan hier nog voor dienen, maar dan zitten we wel in een andere categorie dan de Sigma 18-200/f3.5-6.3
Niet volledig met akkoord, de 18-55 is een lens die je kwasie cadeau krijgt bij je body, dus echt geen kwaliteit. De Sigma 18-200 is toch al iet beter, zelfs op 200 mm.
En de scherpstelling van de 18-200 verloopt verassend vlot, en redelijk stil.
Ga zelf hier maar eens kijken en je zal zien dat qua scherpte de 18-55 het helemaal open een stuk beter doet dan de sigma 18-200 en vanaf F8 zijn beide meer dan scherp genoeg. Je hebt wel gelijk dat ik overdrijf met de slechtheid van de superzooms maar ik vind er niets aan.
De 18-55 is een koopje. Voor het geld een absolute superlens. De bouwkwaliteit is maar minnetjes maar optisch moet je veel meer betalen om in dit bereik merkbaar beter te doen.
En fyi op 200 mm presteert de sigma 18-200 beter dan tussen 18 en 55
Zelf vind ik de 18-55 of andere kitlenzen zeker geen lenzen om te houden als je serieus bezig bent maar dat vind ik van die superzooms ook. Maar superzooms zijn handig en kitlenzen goedkoop. Ze hebben dus hun plaats op de markt.
Het gaat steeds een compromis worden hoor, want goedkope zoomlenzen met een groot bereik zijn kwalitatief en aangaande lichtsterke de mindere.
Goede optiek heeft nu eenmaal zijn prijs, maar kopen, niet tevreden, en verkopen heeft ook zijn prijs. Goed en goedkoop gaan zelden samen.
Ik kan zeer goed begrijpen dat er advies gevraagd wordt, maar het is dan ook een kunst van naar dat advies te luisteren hé;
Wat baten kaars en bril, als de uil niet zienen wil !
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ga zelf hier maar eens kijken en je zal zien dat qua scherpte de 18-55 het helemaal open een stuk beter doet dan de sigma 18-200 en vanaf F8 zijn beide meer dan scherp genoeg.
Kun je de link nog eens posten? Er klopt iets niet met de link blijkbaar. Ik ben wel benieuwd.
Ik heb die Sigma 18-200 voor mijn vrouw gekocht, uit ervaring weet ik dat ze geen lenzen zal zitten wisselen, dus één lens voor alles. Ik vond het een ideale lens om op reis mee te gaan en ik toch liever de reflex meeneem ipv het compactje
Ik was een aantal EX lenzen van Sigma gewoon en had niet te veel verwachtingen van het Sigmaatje van 18-200. Maar 'k was aangenaam verrast.
Kun je de link nog eens posten? Er klopt iets niet met de link blijkbaar. Ik ben wel benieuwd.
Ik heb die Sigma 18-200 voor mijn vrouw gekocht, uit ervaring weet ik dat ze geen lenzen zal zitten wisselen, dus één lens voor alles. Ik vond het een ideale lens om op reis mee te gaan en ik toch liever de reflex meeneem ipv het compactje
Ik was een aantal EX lenzen van Sigma gewoon en had niet te veel verwachtingen van het Sigmaatje van 18-200. Maar 'k was aangenaam verrast.
Ze hebben beide getest met een DXO analyzer en je kan de verschillen op een grafiekje bekijken. Spijtig dat ze daar nog niet meer lenzen getest hebben.
Ik begrijp gerust dat mensen de 18-200 type lenzen kopen maar het is mijn ding niet. En zowel de kitlenzen als superzooms vallen ietwat dicht nog heel goed mee. Toch is voor mij een te groot compromis. Alhoewel ik zelf ook een dubbele setup heb in lenzen 1 in primes en 1 handige zooms. Maar deze laatste bestaat toch nog steeds uit 2 lenzen.
Ben blij dat je het snapt Kevlar , er zit al drie jaar verschil tussen onze registreerdatums, dus...ja.
over de 18-200 Sigma:
"The bottom line?: If you need to just put one lens on your camera and leave it there, yet still want to cover a focal length range from wide angle to a pretty long tele, this lens is a very good, affordable solution, offering better optical performance than its competition over much of its range."
lijkt me voldoende voor mij, van zodra mijn vriendin terug is van op reis koop ik hem...:-) nu nog eens rondshoppen waar ze hem nog hebben en hoeveel hij kost. Hmmm, nog 25 dagen, ik weet eigenlijk niet of ik het nog zolang volhoudt want mijn compactje begint ambetant te doen met een CF kaartje...joy!
Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
And if that doesn't work...there's always Photoshop! Canon EOS400
Ga zelf hier maar eens kijken en je zal zien dat qua scherpte de 18-55 het helemaal open een stuk beter doet dan de sigma 18-200 en vanaf F8 zijn beide meer dan scherp genoeg. Je hebt wel gelijk dat ik overdrijf met de slechtheid van de superzooms maar ik vind er niets aan.
Kevlar, mag ik vragen de link eens na te kijken ? Ik word doorgestuurd naar een downloadpagina voor Adobe Reader, maar ik heb die laatste versie al op mijn PC staan ...
Bedankt !
Verdorie, te rap gereageerd : de link is al aangepast, sorry !!
Maar na het lezen van dat artikel over de 17-200 sigma heb ik een vraag :wat bedoelt men met :
The images are crisp and detailed through all the zoom range (simply stop down to f5.6 or f8).
Hetgeen tussen haakjes staat, begrijp ik niet (sorry voor mijn onwetendheid), maar de f-waarde gaat toch maar tot 6.3 ??
Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE
The images are crisp and detailed through all the zoom range (simply stop down to f5.6 or f8).
Hetgeen tussen haakjes staat, begrijp ik niet (sorry voor mijn onwetendheid), maar de f-waarde gaat toch maar tot 6.3 ??
Ronny
De 18-200/f3.5-6.3 gaat van 3.5 tot ???, hoe meer je inzoomt (naar de 200mm), hoe hoger het diafragmagetal wordt, diafragma opening wordt dus kleiner, dus minder licht.
Op 200 mm is de grootste mogelijke opening f6.3. Dus, idd op 200 mm kun je niet naar 5.6 gaan, hier moet je naar f8 gaan. Om de aberaties te voorkomen wordt er een groter diafragma getal gekozen dan de grootst mogelijke opening op die brandpuntsafstand.
Comment