Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Tokina 12-24

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem Tokina 12-24

Voor mijn EOS 300D heb ik een Tokina 12-24 aangeschaft. Het lukt me echter niet om foto's nemen!

De lens focussed normaal, maar zodra ik de foto wil nemen focussed hij terug en krijg ik hetzelfde signaal als wanneer ik te dicht bij een object sta (alleen is dat nu dus op elke afstand het geval). Zie ik iets over het hoofd of hebben ze me een kapotte lens aangesmeerd??

Re: Probleem Tokina 12-24

Staat je toestel toevallig niet ingesteld op ai servo, je zou de éérste niet zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpjp
      Staat je toestel toevallig niet ingesteld op ai servo, je zou de éérste niet zijn
      Mag je me eerst uitleggen wat dat betekent Mijn andere lenzen vormen overigens geen probleem in welke stand dan ook (M, auto).
      Last edited by enid; 7 juli 2006, 17:13.

Comment

Bij de Tokina werkt de AF/MF schakelaar door heel de focusring naar voor of naar achter te schuiven (werkt heel makkelijk vind ik persoonlijk), maar het is bij mij in het begin (nu geen last meer mee) wel al een paar keer gebeurd dat ze niet volledig in een van de 2 standen stond, ik geloof niet dat ze dan focust bij mij, maar mss ligt uw probleem daar in?
        Kun je trouwens wel gewoon afdrukken als hij op MF staat?
        Als dat allemaal niet werkt zou ik toch maar terug naar de winkel gaan, hopelijk heb je ze dan in de buurt gekocht...
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens
          Bij de Tokina werkt de AF/MF schakelaar door heel de focusring naar voor of naar achter te schuiven (werkt heel makkelijk vind ik persoonlijk), maar het is bij mij in het begin (nu geen last meer mee) wel al een paar keer gebeurd dat ze niet volledig in een van de 2 standen stond, ik geloof niet dat ze dan focust bij mij, maar mss ligt uw probleem daar in?
          Kun je trouwens wel gewoon afdrukken als hij op MF staat?
          Als dat allemaal niet werkt zou ik toch maar terug naar de winkel gaan, hopelijk heb je ze dan in de buurt gekocht...
          Wat bedoel je precies met naar voor of naar achter schuiven van de focusring? De focusring draait bij mij namelijk (zoals de lens nu dus in AF staat) volledig/oneindig door. Lijkt me niet normaal??

Het draaien aan de focusring heeft ook totaal geen invloed op de schaal (focus afstand).
          Last edited by enid; 7 juli 2006, 18:04.

Comment

Ja, dat komt dus doordat uw lens nu op AF (autofucus) staat, dan geeft deze ring geen weerstand zodat ze niet hindert bij het fucussen, maar als je deze ring naar je toe (of was het van de camera weg?) trekt komt ze in de MF (manuele focus) stand te staan en dan draait de afstandschaal wel mee.
            Als ik van u was zou ik de gebruiksaanwijzing eens lezen
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens
              Ja, dat komt dus doordat uw lens nu op AF (autofucus) staat, dan geeft deze ring geen weerstand zodat ze niet hindert bij het fucussen, maar als je deze ring naar je toe (of was het van de camera weg?) trekt komt ze in de MF (manuele focus) stand te staan en dan draait de afstandschaal wel mee.
              Als ik van u was zou ik de gebruiksaanwijzing eens lezen
              Die gebruiksaanwijzing is ook zo lekker uitgebreid (niet dus) Ik ga eens kijken.

Update: MF werkt inderdaad, maar het AF-probleem??

Update 2: MF werkt alleen in de auto stand. In de M stand krijg ik 'error 99' op het display.
              Last edited by enid; 7 juli 2006, 20:54.

Comment

Ik ben terug gegaan en het bleek inderdaad aan de lens te liggen (kapotte diafragma), ik heb inmiddels een nieuwe... Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Comment

Working...
                X