Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• safari

Hoi,

ik heb me ondertussen een Nikon D50 met standardlens Nikor18/55 aangeschaft, in het najaar gaan we naar Afrika vooral op safari en dan zou ik natuurlijk alle beestjes zo goed mogelijk willen fotograferen. Hebben jullie tips welke lens ik me best aanschaf om een leeuw op 100m toch nog degelijk te fotograferen ?
    Nieuw of tweedehands maakt niks uit ?

Budget voor nen pure amateur natuurlijk niet te hoog, pakweg 200 tot 400 Euro.

mvg en hartelijk dank,
    Karel.

Re: safari

Jammer genoeg niet binnen je budget, maar als ik moest kiezen ik pakte twee lenzen mee : - Tokina 12.-24 ATX PRO
    - Sigma 50-500
    fotosite

Comment

In die prijsklasse is de Sigma 70-300 APO macro een hele geschikte lens hiervoor. Tijdens mijn vakanties in het Krugerpark heb ik daar het meeste gebruik van gemaakt. Voor wild veraf en vogels zou je meer mm nodig hebben. Dan kom je al gauw bij de Sigma 50-500 of 170-500. Deze zijn duurder en minder handzaam. Maar mijn ervaring is dat je genoeg wild kan zien dichtbij je auto, zeker als je met een ranger op pad gaat.
      Waar ga je heen op safari? Ga je georganiseerd of op eigen gelegenheid?
      groetjes,
      Anja
      www.satara.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
        Jammer genoeg niet binnen je budget, maar als ik moest kiezen ik pakte twee lenzen mee : - Tokina 12.-24 ATX PRO
        - Sigma 50-500
        Yep, goede keuze voor landschappen en beestjes.

Een Tamron 200-500 is misschien ook een optie, ze is iets goedkoper dan de Bigma en is blijkbaar nog niet zo slecht.
        In Afrika heb je veel licht en op statief of bonenzak is er zeker mee te werken.

Als ik in dezelfde situatie was, zou ik mijn budget optrekken en een deftige tele kopen. Een foto waar je als je thuis bent het beest met een vergrootglas moet opzoeken , zal ook niet veel voldoening geven.

Trouwens je kan de lens nadien altijd terug 2dehands verkopen, zodat je nog een flink bedrag recupereerd.

Ik weet niet of een Polar filter zin heeft met een Afrikaanse zon
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Bedankt voor de snelle reakties.

We organiseren de reis volledig op eigen houtje, een weekje safari op eigen houtje (zelf wild spotten) en een drietal dagen via lodges met een ranger op stap.

Bestaat er ergens een mogelijkheid om lenzen te huren ?

Comment

http://www.pixto-f.com/

DAAR
            of

bij konijn
            Mvg,
            Marijn

My Flickr

Comment

verhuren kan ook bij

Comment

Karel,

Ik ben begin dit jaar nog in Zuid-Afrika geweest en heb enkel een Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro meegenomen. Ik weet dat dit niet echt een super lens is, maar ik heb er toch veel plezier aangehad en ze past binnen je budget (320 eur bij topfoto) en blijkbaar loopt er momenteel een actie waarbij je nog een monopod er bij krijgt.

Het leuke aan deze lens is dat je niet hoeft te wisselen tussen een breedhoek en een tele telkens je een dier opmerkt wanneer je net het prachtige landschap wou vastleggen. We waren daar op huwelijksreis en hoewel ik mooie foto's wou meebrengen kon ik toch moeilijk constant met enkel mijn fototoestel bezig zijn .

Het niet moeten wisselen vrijwaart je sensor ook wel van heel wat stof denk ik. In februari was het nog redelijk vochtig, ik weet niet of het er droog zal zijn als jij gaat, maar het is zeker iets waar je rekening mee wil houden.

Zoek zeker ook eens rond op dit forum. Er zijn een heleboel interessante threads te vinden waar mensen hun ervaringen met safari's hebben gepost.

Op mijn site vind je wel enkele foto's. Als je wat meer voorbeelden wil zien, stuur je maar een pm.

G1 en D70 broederlijk naast elkaar - http://www.fotonen.be

Comment

heb ten tijde van mij thesis 3 maand in krugerpark gezeten in zuid-afrika, met analoge canon 300v en een 400 mm van vivitar in bruikleen van mijn broer, en voor beginneling kun je daar ook best wel mooie shots mee halen, Het is wel geen toplens natuurlijk: op 400 mm was hij wel niet scherp; niet al te lichtsterk, maar op safari=afrika=veel licht (tenzij je in jungle zit , of bij avond ) en minder lichtsterk is dus minder - punt

En die vivitar koste jaaaaaaaaaaaaaaaren terug zo'n 400 euro.

groeten,

K
                  Last edited by kruger; 15 december 2006, 14:01.

Comment

oeps foutje, mag gedelete worden

Comment

Nikon heeft verschillende optieken. Ik zou voor een zoom gaan, omdat je dan sneller andere uitsnedes kunt maken:

18-200, wordt 300 op je D50. Heeft VR wat echt nodig is om nog zonder statief te kunnen werken. Er is veel belangstelling voor de objectief, je moet dus op je beurt wachten. Het voordeel van dit objectief is dat je met één objectief op vakantie kunt. 750 euro. Tweedehands 700 tot 900 Euro.

70-300, nieuw 100 euro. Redelijk in kwaliteit, maar zonder statief is er niet mee te werken. Een redelijk statief met kop, kost meer dan je camera en dit objectief.

80-400 VR, niet echt licht gevoelig, maar de VR maakt een boel goed. Wel rond de 1900 Euro.

Een ideale reisset is de 28-70 en de 70-200. Samen meer dan 10 keer de prijs van je camera. Waarschijnlijk ook duurder dan je hele reis samen. Maar na afloop van je reis hoef je de set niet weg te doen.

Nikon objectieven lijken duur, maar je schrijft er in 10 jaar de helft van af. Andere merken lijken goedkoop, maar je schrijft 90% af in één jaar. En je weet dat er ook Nikkor objectieven zijn. Je kijkt dus altijd met een scheel oog naar je eigen foto's.

Op 20 augustus is er een fotografica beurs in het Nederlandse Doesburg. Vlak bij Arnhem. Omdat Hollanders zuinig zijn is de entree gratis. Ruim 300 winkeliers met tweedehands spul. Wel je camera mee nemen om te proberen.

zie:

daar staat ook de site van Doesburg vermeld.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Hans , 1900 euro voor em 80-400 is toch echt aan de hoge kant !!.
                        met een beetje zoeken moet je deze lens gebruikt kunnen kopen vor eur 900,==
                        En voor dat geld kun je deze na de safari ook weer verkopen, dus dan kost het je eigenlijk helemaal niets.

Vergeet niet de oudere versies van de 28-200 Nikon. Dat is een hele nette lens die je al vlug voor zo'n 250,== euro kunt kopen.
                        Die lens heb ik vorig jaar me naar Turkye genomen en was verrast over de kwaliteit. Weegt nauwelijks iets en heeft een leuk bereik
                        Website : www.alextimmermans.com
                        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

In oktober 2004 heb ik een viertal dagen doorgebracht in een kleine private reserve aan de rand van het Krugerpark.

Op die reis had ik een D70 met enkel de Nikon 18-70 en 28-200G lenzen. Deze laatste is - zoals Alex al zei - inderdaad een ongelooflijk geschikte reislens: compact, licht, prima kwaliteit, en in staat om mooie close-ups te maken. Ik heb dan ook de meeste safari opnamen met deze lens gemaakt.

200mm is natuurlijk aan de korte kant, zelfs als je zoals wij door rangers zo dicht als veiligheid toelaat tot bij de dieren gebracht wordt. Ik vermoed dat als je zelf gaat spotten en benaderen (een kunst op zichzelf) de afstanden wat langer zullen worden... Een 70-300mm of 28-300 geeft al wat meer ruimte, maar reken in elk geval op flink wat croppen voor de meer "levendige" diersoorten! Een goede scherpte is dan uiteraard een voordeel.

Onderschat ook niet het belang van de maximale lensopening. Wij hebben de mooiste observaties gedaan tusen 5u en 8u 's morgens, en na 16u 's avonds - flinke schemering dus. VR is dan zeker een voordeel. Als je al nog een 18-200VR op de kop zou kunnen tikken, heb je tevens het groothoekbereik erbij: ook de natuur kan immers prachtige beelden opleveren.

Elke vorm van steun is welkom, de al eerder vermelde bean bag is zeer geschikt en populair. Ik had m'n monopod mee, en die hielp prima bij opnames vanuit de (stilstaande) rover. Ik had ook mijn SB-800 mee en die heeft een aantal shots in de duisternis gered.

Stof is je grootste vijand! Zorg ervoor dat je een tas of rugzak bij hebt waarin je je materiaal goed kan beschermen telkens je het niet in de hand hebt, idealiter eentje waar je binnenin lenzen kan wisselen met half gesloten klep.

In deze galerij kan je zien hoe ik het er vanaf heb gebracht.

Vergeet in elk geval niet volop te genieten van het hele gebeuren: zo'n safari is hoe dan ook een onvergetelijke en indrukwekkende belevenis!

Succes!
                          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Ben net terug van safari in Etosha - Namibië.
                            Mijn 300/4 AFS bleek de ideale safari-lens. Af en toe een 1.4 converter gebruikt en ook mijn 70-200/2.8 voor grotere dieren.
                            Met een 300mm is het nog mogelijk uit de hand te fotograferen en scherpe beelden te maken. Een f4 is het ideale compromis tussen snelheid en gewicht van het objectief.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                            X