Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berekenen lichtsterkte, hoe zit het nou....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Berekenen lichtsterkte, hoe zit het nou....

Ik heb altijd gedacht dat als je de brandpuntafstand deelt door het f-getal je
    de maximale diafragmaopening in millimeters krijgt.
    Van de week heb ik eens zitten kijken naar het diafragma van mijn nieuwste aanwinst, de Sigma 120-300 2.8, en ontdekte dat dat diafragma helemaal niet zo groot is.
    300/2.8= 107,14 mm. Die Sigma is wel dik maar zo dik is ie nu ook weer niet.
    Wie weet waar je de maximale opening nu eigenlijk precies meet ?
    Bij voorbaat dank voor de opheldering.
    Van alles...

Re: Berekenen lichtsterkte, hoe zit het nou....

Ben ik ook wel benieuwd naar (nee, dit helpt jou niet verder). Voor zover ik weet klopt wat je zegt, dus brandpuntsafstand gedeeld door f-getal is opening, maar ik vermoed dat er nog een aantal trukjes inwendig in de lens toegepast worden zodat ze niet de volledige 107 mm diameter nodig hebben.
    ViV - Mijn foto's

Comment

Die +100mm zou waar zijn als het diafragma van voor op de lens zou zitten. Nu zit het diafragma veel dichter tegen de sensor, waardoor de bundel ook veel smaller wordt en waardoor het diafragma een aantal malen kleiner mag zijn.
      Om een voorbeeldje te geven (wat niet gemakkelijk is in proza maar poepsimpel met een tekeningetje)
      De frontlens is inderdaad zo breed. Je ziet dat de filtermaat 105mm is!!!
      Hier gaan de lichtstralen de lens binnen en worden ze meer en meer geconcentreerd. Achter de laatste lens(als ze de lens reeds verlaten hebben komen ze bijeen in het brandpunt, zoals reeds vorige week uitvoerig in een ander topic is besproken.
      Als nu de bundel daar nu zo geconcentreerd is dat hij daar in de lens slechts 10mm diameter heeft ipv 100 aan de frontlens, dan mag het diafragma 10x kleiner zijn om toch correct te zijn.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor je uitleg.
        Als ik het goed begrijp dan slaat die hele formule (brandpuntafstand/f-getal = diameter diafragma) dus eigenlijk nergens op in het geval van teleobjectieven
        want het diafragma zit nooit vooraan maar altijd in het smallere gedeelte.
        Toch ?
        Van alles...

Comment

Tja, een lens (sorry: eigenlijk objectief) met brandpuntsafstand 300mm is meestal ook geen 300 mm lang hé.
          ViV - Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut
            Bedankt voor je uitleg.
            Als ik het goed begrijp dan slaat die hele formule (brandpuntafstand/f-getal = diameter diafragma) dus eigenlijk nergens op in het geval van teleobjectieven
            want het diafragma zit nooit vooraan maar altijd in het smallere gedeelte.
            Toch ?
            Optisch dus wel maar fysiek dus niet om dat het een verhouding kleiner is.
            Je kan het maximum diafragma en dus minimum diafragma getal wel ongeveer bepalen door de brandpuntsafstand te delen door de diameter van de frontlens. In dit geval 300mm/105(diameter filter)=2.86.
            Het kan ook zijn dat de lens niet echt 300mm is maar bv 295mm. Sigma durft dat wel eens doen zoals met de Bigma, die ook geen volle 500mm is.

Hubert
            Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viv
              Tja, een lens (sorry: eigenlijk objectief) met brandpuntsafstand 300mm is meestal ook geen 300 mm lang hé.
              Die 300mm heeft ook helemaal niets met de lengte van de lens te maken.
              300mm slaat op de brandpuntafstand.
              Van alles...

Comment

Die 300mm heeft ook helemaal niets met de lengte van de lens te maken.
                300mm slaat op de brandpuntafstand.
                Tiens... Nu dacht ik toch altijd dat een brandpuntsafstand wel degelijk met de lens te maken had.

Kijk bijvoorbeeld op http://www.astrolab.be/ATM/protubera.../bouwopti.html, daar staat:
                De brandpuntsafstand is de afstand vanaf het optische hart van een objectief (lens) tot de film, bij een afstandsinstelling op oneindig (∞).
                Nu geef ik toe dat ik bij een objectief niet direct het optische hart weet terug te vinden, maar IMHO wil dit wel zeggen dat er wel degelijk een verband is tussen brandpuntsafstand en grootte van het objectief. p
                Maar ik geef toe dat dit verband niet nodig is om het antwoord van hub te begrijpen, wat ik eerst wel dacht.
                ViV - Mijn foto's

Comment

Viv, wat Psychonaut denkelijk bedoeld is dat een lens met een bpafstand van 300mm, fysisch geen lengte heeft van 300.

Hubert
                  Hubert

Comment

Dat bedoel ik ook, terwijl het fysisch wel zo zou moeten zijn (gezien de "definitie"). De "verkorting" die je krijgt zorg m.i. dan ook ervoor dat een diafragma die normaal een lensopening 100mm moet zijn, er geen 100 maar bijvoorbeeld 10 kan zijn. Althans, dat dacht ik, maar jouw uitleg is vollediger
                    ViV - Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                      Viv, wat Psychonaut denkelijk bedoeld is dat een lens met een bpafstand van 300mm, fysisch geen lengte heeft van 300.

Hubert
                      Ik bedoelde inderdaad dat een 300mm lens geen 300mm lang is als je 'm
                      van voor tot achter meet. Mijn sigma 120-300 is bijvoorbeeld veel
                      langer dan mijn (oude) 70-300. Beide zijn 300mm dus het heeft helemaal niets met lengte van de lens te maken.
                      Van alles...

Comment

Het is eigenlijk de "intredepupil" aan je frontlens die je lichtsterkte bepaalt.
                        Als je je diafragma via je frontlens bekijkt, zul je zien dat deze vergroot wordt weergegeven.
                        Bij zoomlenzen die een (min of meer) constante maximale lensopening hebben over het ganse zoombereik, kan je de (maximale) intredepupil ook mooi zien wijzigen als een kleiner lenselement dat naar voren en achter schuift tijdens het zoomen. Hoe meer dit naar achteren schuift, hoe meer deze lensgroep "vergroot" wordt en dus hoe groter de intredepupil wordt bij het inzoomen.
                        Het objectief is zo berekend dat bij de grootste telestand de intredepupil (van de bewegende kleinere lensgroep) net even groot wordt als de volledige frontlens.

Om een lang verhaal kort te maken:
                        Je zou dus wel je lichtsterkte kunnen meten en berekenen bij de grootste telestand door de brandpuntsafstand in mm te delen door de diameter van je frontlens in mm.
                        Haal je meetlat er maar eens bij, reken uit en vergelijk met wat er op je lens vermeld staat (nogmaals: bij de grootste telestand van je zoomlens).
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                          Het is eigenlijk de "intredepupil" aan je frontlens die je lichtsterkte bepaalt.
                          Als je je diafragma via je frontlens bekijkt, zul je zien dat deze vergroot wordt weergegeven.
                          Bij zoomlenzen die een (min of meer) constante maximale lensopening hebben over het ganse zoombereik, kan je de (maximale) intredepupil ook mooi zien wijzigen als een kleiner lenselement dat naar voren en achter schuift tijdens het zoomen. Hoe meer dit naar achteren schuift, hoe meer deze lensgroep "vergroot" wordt en dus hoe groter de intredepupil wordt bij het inzoomen.
                          Het objectief is zo berekend dat bij de grootste telestand de intredepupil (van de bewegende kleinere lensgroep) net even groot wordt als de volledige frontlens.

Om een lang verhaal kort te maken:
                          Je zou dus wel je lichtsterkte kunnen meten en berekenen bij de grootste telestand door de brandpuntsafstand in mm te delen door de diameter van je frontlens in mm.
                          Haal je meetlat er maar eens bij, reken uit en vergelijk met wat er op je lens vermeld staat (nogmaals: bij de grootste telestand van je zoomlens).
                          Dan kom je inderdaad op ongeveer 2.8
                          Wel vreemd dat men normaal gesproken dus spreekt over de diameter van het diafragma terwijl dat dus eigenlijk helemaal niet zo is.
                          Ik dank jullie voor de heldere uitleg
                          Van alles...

Comment

Dan kom je inderdaad op ongeveer 2.8
                            Wel vreemd dat men normaal gesproken dus spreekt over de diameter van het diafragma terwijl dat dus eigenlijk helemaal niet zo is.
                            Ik dank jullie voor de heldere uitleg
                            De maximum opening wordt dus inderdaad door die lensopening of lenspupil bepaald maar het diafragma bepaald voor hoeveel % het die lensopening in de schaduw zet en daardoor ook het diafragma getal.

Hubert
                            Hubert

Comment

Working...
                            X