Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft VR nut bij flitsen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Heeft VR nut bij flitsen?

Het voordeel van de stabilisatie van de Nikon 18-200 VR is me duidelijk (3 tot 4 stops winst).

Wat ik me afvraag is of die VR nog voordeel biedt wanneer er moet geflitst worden (geen invulflits, maar werkelijk flitsen in donkere omstandigheden).

Imho hebben de langere sluitertijden die je theoretisch kan behalen weinig zin in combinatie met de flitssynchronisatie. Of vergis ik me?

Gr's, Wim
    Last edited by Wivo; 16 juni 2006, 21:49. Reden: Titel lichtjes aangepast
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Re: VR in combinatie met flits

Ik denk dat je je vergist. Hoe lager je sluitertijd bij flitsfotografie, hoe meer het omgevingslicht kan meespelen (cf slow sync flash). Je gaat minder snel een zwart gat rond en achter je onderwerp krijgen.

Comment

Re: VR in combinatie met flits

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
      Ik denk dat je je vergist. Hoe lager je sluitertijd bij flitsfotografie, hoe meer het omgevingslicht kan meespelen (cf slow sync flash). Je gaat minder snel een zwart gat rond en achter je onderwerp krijgen.
      Akkoord, maar zonder gebruik te maken van de invulflitstechniek, dus bij normaal flitsgebruik, is het de flits die de beweging bevriest (aan een snelheid van 1/1000 s of sneller). Dan maakt die lagere sluitersnelheid toch niet veel uit?

Gr's, Wim
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Re: Heeft VR nut bij flitsen?

Goei vraag. Je bevriest wel alleen je hoofdonderwerp. En voor de rest sta ik met m'n mond vol tanden hoor.
        Iemand anders een antwoord?

Toevoeging: door het feit dat je langere sluitertijden kunt gebruiken zonder bewegingsonscherpte, laat je je flits toe minder krachtig te moeten flitsen. 2 voordelen: meer flitsen per batterij lading, en minder kans op platflitsen (doordat je flits minder hard moet flitsen).
        Am I right or am I wrong?
        Last edited by pol parasol; 16 juni 2006, 22:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
          Het voordeel van de stabilisatie van de Nikon 18-200 VR is me duidelijk (3 tot 4 stops winst).

Wat ik me afvraag is of die VR nog voordeel biedt wanneer er moet geflitst worden (geen invulflits, maar werkelijk flitsen in donkere omstandigheden).

Imho hebben de langere sluitertijden die je theoretisch kan behalen weinig zin in combinatie met de flitssynchronisatie. Of vergis ik me?

Gr's, Wim
          IMHO: Ja VR heeft nut.
          Bij zeer hoge sluitersnelheden (of flitsgebruik) kan je bewegingsonscherpte bekomen door de camera te bewegen. VR helpt dit te corrigeren.

Mijn 2 euro cent ...
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Flits duurt afhankelijk van de intensiteit (benodigde hoeveelheid licht) van 1/1000 tot 1/15000 sec. De flits bevriest dus de beweging. Als je flitst op je standaard synchronisatietijd zul je dus niet veel hebben aan VR.
            Anders wordt het wanneer je zoals eerder genoemd flitslicht wilt mengen met bestaand licht. De flits geeft dan wat extra licht op de voorgrond. De achtergrond is dan (vrijwel) goed belicht. Als deze dan al niet onscherp wordt door je scherptediepte instelling, zul je wat minder bewegingsonscherpte hebben. Maar voor datgene wat geflitst wordt, zul je geen VR nodig hebben.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

me testen; VR kan dat niet aan. Flitsen op een laag vermogen kan tot een snelheid van een 130.000/s gaan !!! En dat is serieus bevroren hoor.
              -=- Light is the key...

Comment

Volgens de website van Nikon meet de VR-functie de beweging duizend maal per seconde:

Dat wil zeggen dat je een flits moet hebbendie minimaal twee meetseconden duurt om nut te hebben van de correctie. Een flits van 1/500 seconde is theoretisch mogelijk, maar zal in de praktijk alleen voorkomen bij gigantisch grote flitsers.

Dus... wat betreft het flitslicht heeft de VR-functie geen nut.

Blijft de invloed van het omgevingslicht. Wivo heeft het in zijn vraag over "werkelijk flitsen in donkere omstandigheden". In dat soort gevallen zal de invloed van het omgevingslicht minimaal zijn. De bijdrage van de het omgevingslicht aan de bewegingsonscherpte zal dan ook verwaarloosbaar zijn.

Alleen als er zoveel omgevingslicht is dat het substantieel bijdraagt aan de belichting, zal VR in combinatie met flitslicht zin hebben.

Groeten, Miriam

Comment

VR heeft volgens mij enkel nut als je flitst met slow sync (dus sluiter blijft na de flits nog open staan voor omgeving).
                  Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Working...
                  X