Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere hoeken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Donkere hoeken ?

Ik heb nog maar pas m'n Canon 30D met een EF-s 17-85
    Ik ben er wildenthousiast van.
    Vorige week voor de eerste keer meegenomen op uitstap.
    Nu valt het me op dat sommige foto's iets donkerder hoeken hebben.
    Zie onderstaand voorbeeld.

Ligt dit aan de lens ?
    Deze foto is genomen op 85 mm maar ik heb het ook gezien op andere brandpuntafstanden, maar zeker niet altijd.
    De originele zonnekap van Canon stond erop.

Is dit normaal ?
    Fujifilm X-T1 en X-T2

Re: Donkere hoeken ?

Ja. Deze lens is er voor gekend: ze verliest 1,3 stop op 17 mm bij f4 en nog 0,7 stop op 85mm bij 5,6. Je zult wat moeten diafragmeren. Bij f8 is het al bijna niet meer merkbaar, behalve bij 17mm.

Comment

Of de hoeken eraf croppen
      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
        Of de hoeken eraf croppen
        Of gewoon (als je in RAW schiet) de vignetting "tweaken".

Comment

Ik heb al m'n foto's in RAW genomen, maar ik ben daar nog een beginneling in.
          Ik converteer met ZoomBrowser EX van Canon, en daar heb ik niks van vignetting in gevonden. Hoe of met welk programma kan je zoiets doen ?
          Fujifilm X-T1 en X-T2

Comment

ps cs2
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Dat dacht ik al. Maar ik doe al m'n editing met Paint Shop Pro, en ik vind dat programma te goed om de enorme investering van ps te verantwoorden.
              Hetgeen ik er dus wel niet mee kan is RAW conversion.
              Fujifilm X-T1 en X-T2

Comment

Dan moet je een andere Raw-converter gebruiken, zoals bv Rawshooter Essentials 2006. Freeware bovendien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                  Dan moet je een andere Raw-converter gebruiken, zoals bv Rawshooter Essentials 2006. Freeware bovendien.
                  Maar ondersteunt de 30D niet.(nog niet)
                  Groetjes
                  ----JO

Comment

alvorens je dan een nieuwe raw convertor koopt kan je eventueel die uv filter van je lens halen. Als die eropstaat natuurlijk.

Anderzijds is dit niet belangrijk in deze foto vermits de donkere hoeken zorgen voor meer aandacht voor je onderwerp.

Comment

lijkt volgens mij gewoon light fall-off
                      zoals bij de Nikkor 18-70 kitlens
                      komt vooral voor bij volledig open diafragma (kleinste f-getal bij x mm)
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ik heb nog maar pas m'n Canon 30D met een EF-s 17-85
                        Ik ben er wildenthousiast van.
                        Vorige week voor de eerste keer meegenomen op uitstap.
                        Nu valt het me op dat sommige foto's iets donkerder hoeken hebben.
                        Ligt dit aan de lens ?
                        Deze foto is genomen op 85 mm maar ik heb het ook gezien op andere brandpuntafstanden, maar zeker niet altijd.
                        De originele zonnekap van Canon stond erop.

Is dit normaal ?

Begrijp je nu waarom optiek (goede optiek) Duur is !

MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ga toch eerst proberen hoe ik dit in de toekomst kan vermijden met de camera zelf ipv dat later met rawconverters te moeten wegwerken.

Ik ga wat tests doen met verschillende diafragma-openingen en kijken wat dat geeft.
                          Ik zal ook m'n UV-filter er eens af halen om te kijken of dat een verschil geeft, want, Kevlar, er zit er inderdaad een op. Mocht die de oorzaak zijn, ja dan ga je die nogal een gang zien gaan.

En Jeff, ik weet natuurlijk dat goede lenzen duur zijn, en mijn 17-85 is geen professioneel materiaal, maar ze kostte me toch meer dan 500 euro en voor die prijs verwacht je toch al wel goei foto's he. Samen met die 30D vond ik dat al een ferme investering hoor.
                          Fujifilm X-T1 en X-T2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door travelrudy
                            Ik ga toch eerst proberen hoe ik dit in de toekomst kan vermijden met de camera zelf ipv dat later met rawconverters te moeten wegwerken.

Ik ga wat tests doen met verschillende diafragma-openingen en kijken wat dat geeft.
                            Ik zal ook m'n UV-filter er eens af halen om te kijken of dat een verschil geeft, want, Kevlar, er zit er inderdaad een op. Mocht die de oorzaak zijn, ja dan ga je die nogal een gang zien gaan.

En Jeff, ik weet natuurlijk dat goede lenzen duur zijn, en mijn 17-85 is geen professioneel materiaal, maar ze kostte me toch meer dan 500 euro en voor die prijs verwacht je toch al wel goei foto's he. Samen met die 30D vond ik dat al een ferme investering hoor.

Kan ik begrijpen hoor ,maar door dat je koos voor en EFs zit je ook met een kleine beeldcirkel, met een lens geschikt voor full frame zou je dit niet voor hebben.

MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                              Maar ondersteunt de 30D niet.(nog niet)
                              Ondertussen ondersteunen die de 30D wel Jo.......allé dat denk ik toch.

Pixmantec
                              Last edited by Cois; 16 juni 2006, 08:35.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Working...
                              X