Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen glas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reinigen glas

Hey allemaal,

Zit nu al ff met de search te spelen en heb heelder threads gevonden over sensor reiniging...

Maar hoe zit het nu met de lenzen zelf? Wat is de meest voor de hand liggende reiniging voor het buitenste glas op een lens?

Wat met fijne zandkorreltjes die op dit glas gaan liggen? Heb schrik dat met een droge brilpoetsdoek/lensdoek er krassen in't glas gaan komen...

Wat als ik eventueel eens een vingerafdruk op een lens heb?

Graag had ik jullie tips gelezen! Dank!

Re: Reinigen glas

Ik heb een speciaal doekje gekocht ( wel bij onze noorderburen: merk PhotoClear )

Eerst moet je er zeker voor zorgen dat sand e.d. van je lens is ( afblazen) en dan kan je met het doekje in cirkelvormige bewegingen afkuisen.

misschien kunnen de experst hier nog meer raad geven

Comment

Meestal blaas ik het zand etc. er gewoon af en dan ga ik er over met een brillendoekje of een speciaal doekje voor glas.

Als ik éénmaal thuis ben wordt de lens altijd afgeblazen met een Rocket-Air van Giottos. Deze kan je kopen voor maar 10€ in verschillende fotozaken en is zeer handig. Ook voor het verwijderen van stofdeeltjes op je spiegel etc.

Mvg...
      Nikon member..

Nikon stuff met het nodige Nikkor en Sigma glas en klein grut..

Comment

Eerst alle "deeltjes" er af blazen met bv een Giotto Rocket air, nadien met een speciaal lensdoekje (kodak lens cleaning tissue) met speciale lensvloeistof (ook kodak) voorzichtig reinigen. Daarna nog eens erover met lens cleaning tissue om af te drogen.

Comment

Pec Pads en Eclipse
          fotosite

Comment

't Schijnt dat Eclipse te aggressief is voor de coating... Ik zeg wel: 't schijnt.

Comment

blazen; speciaal doekje (niet duwen), scotch tape en heel soms eclipse.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Thanks, ziet er uit dat iedereen een "eigen stijl" heeft...

Die scotch tape blijft ook overal terugkomen Zijn daar nog nooit ongelukjes mee gebeurd? Stukjes die blijven hangen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                  't Schijnt dat Eclipse te aggressief is voor de coating... Ik zeg wel: 't schijnt.
                  Dat wordt gezegd van brildoekjes ook, al schijnt insta-net minder de reputatie van agressief te hebben. Ik heb met Eclipse (nog?) geen slechte ervaring, af en toe één of twee druppeltjes op een pec pad. Nu, mijn redenering is : als het veilig is voor de sensor, waarom dan niet voor het glas ?
                  fotosite

Comment

Owv de coating, dat is geen glas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                      Owv de coating, dat is geen glas...
                      Pol, nu makt ge mij ongerust
                      Ik ga hier vandaag toch eens wat informatie over inwinnen. 't Werkt nochthans wel heel goed.
                      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Pol, nu makt ge mij ongerust
                        Ik ga hier vandaag toch eens wat informatie over inwinnen. 't Werkt nochthans wel heel goed.
                        Voor de lenzen heb ik microfiber doekjes.

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Voor de lenzen heb ik microfiber doekjes.

Hubert
                          Die gebruik ik in de regel ook, maar soms helpt dat niet meer als je lens vettige strepen begint te vertonen. (Ik zit dus constant in het veld met die lenzen en achter een tijdje merk je dat wel )
                          fotosite

Comment

_IF_ you must use a solvent, use pure (or as close to pure as yoiu can get) C2H5OH, i.e., ethyl alcohol. 100% pure (200 proof). This is the drinkable stuff. No denaturing agents, no impurities; just ethyl alcohol--of course, if you actually had a container of pure, 100% alcohol, the moment you opened the container the alcohol therein would absorb moisture from the air and become slightly diluted. Thus, get 'Everclear' 190 proof pure grain alcohol or some product like Eclipse or equivalent lens cleaning product (rumored to be the same thing w/o the revenuer's tax??).

In our optics lab, we use de-ionized water and Everclear for optical surface cleaning, when simple blower brush treatment fails to remove the surface contaminant.

_IF_ you must use a liquid, _ALWAYS_ put the liquid on a one-time-use lint free lens tissue and _NOT_ on the lens itself.

The watch word is 'gentle' ; be verryy gentle with your cleaning pressure and motions.
                            En nu maar hopen dat er niemand van zijn Eclipse gaat drinken

BTW : dit lezende herinner ik me dat mijn vader in de prehistorie (sic) zijn lenzen, brilglazen, verrekijker en dies meer reinigde met oude Bokma. (Geen grap hoor)
                            Last edited by elsan; 14 juni 2006, 09:09.
                            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                              Die gebruik ik in de regel ook, maar soms helpt dat niet meer als je lens vettige strepen begint te vertonen. (Ik zit dus constant in het veld met die lenzen en achter een tijdje merk je dat wel )
                              Dat kan je ook met de microfiber doekjes maar je moet ze bevochtigen met wat gedestileerd water. Wat ook werkt is een tik die hier vroeger heeft gestaan. Bij de apotheek Con Zellin doekjes(of zoiets) gaan halen. Ze zijn met een soort alcohol bevochtig(zou naar het schijnt onschadelijk voor de coating zijn maar dat kan ik niet met zekerheid bevestigen). Deze doekjes worden gebruikt bij het geven van een spuitje om de plek te ontvetten en te ontsmetten.
                              Ze zijn wel redelijk vochtig en laten, bij het opdrogen, enkele vegen achter, die zo met een microfiberdoekje weg zijn.
                              Heb het enkele keren gebruikt en nog geen problemen mee ondervonden. Maarja ik kuis mijn lenzen ook geen 2X per dag.

Hubert
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                              X