Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor beginner als ik???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor beginner als ik???

Hoi,

Ik ben mijn D50 reeds besteld, maar ik heb nog niet mijn gading gevonden qua lens.
    Enorm veel keuze en mogelijkheden waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nu is mijn oog gevallen op de Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3 XR Di 2 macro, wat denken jullie van deze lens?? iemand ervaring mee?? is dit wel een goede lens voor een beginner (lees noob) gelijk ik??
    Hoe zit het qua lichtinval en dieptescherpte bij deze lens en de vervorming??
    Of is het beter om meerdere lenzen te kopen en de lens te kopen die in de kit zit en een extra lens te gebruiken bij het overbruggen van grote afstanden??
    Clueless ...

Re: Welke lens voor beginner als ik???

Oorspronkelijk geplaatst door dodger
    Hoi,

Ik ben mijn D50 reeds besteld, maar ik heb nog niet mijn gading gevonden qua lens.
    Enorm veel keuze en mogelijkheden waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nu is mijn oog gevallen op de Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3 XR Di 2 macro, wat denken jullie van deze lens?? iemand ervaring mee?? is dit wel een goede lens voor een beginner (lees noob) gelijk ik??
    Hoe zit het qua lichtinval en dieptescherpte bij deze lens en de vervorming??
    Of is het beter om meerdere lenzen te kopen en de lens te kopen die in de kit zit en een extra lens te gebruiken bij het overbruggen van grote afstanden??
    Heb er geen ervaring mee maar sta sceptisch tegenover heel grote uiteenlopende zoombereiken, en dan vooral in combinatie met weinig lichtsterkte.

Comment

zit met dezelfde vraag ... dus ik volg deze topic met veel aandacht.

grtz
      Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Comment

Dit is geen toplens, maar het feit om met één lens het hele bereik te kunnen afdekken, is toch een voordeel. De kwaliteit kan je vergelijken met de kwaliteit van de kitlens van de D50. Ik vind het een goede beginnerslens: je kan zo ondervinden welk bereik voor jou belangrijk is. Bovendien hoef je niet telkens van lens te wisselen, en is dit ook compact om mee te nemen.

Ik heb vorig jaar mijn D50 met deze lens gekocht, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

Bovendien, indien je later andere, betere, duurdere lenzen zou kopen, komt de Tamron 18-200 nog steeds van pas als compacte reislens. Dus het geld dat je er aan geeft is nooit verloren.

Gr's, Wim

Comment

Misschien ook even de Sigma 18-200 in overweging nemen. De optische kwaliteiten zouden vrij gelijkaardig moeten zijn, maar de Sigma heeft wel een metalen ipv een plastieken vatting.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Als je er voor open staat is het een goede tip: koop dergelijke lens tweedehands op dit forum... met de nikon 18-200 VR zakken de prijzen van deze megazooms op de tweedemarkt als sneeuw voor de zon, maar in de winkel betaal je er nog veel te veel voor... Meestal mankeert er niets aan, en
            je vindt er zelfs met restgarantie...

Ten tweede: in het begin schafte ik mij ook zo'n grote zoom aan, uiteindelijk wilde ik meer lichtgevoeligheid en scherpte, mooier contrast recht uit de camera,... en ben ik beginnen overstappen naar nikon materiaal... ook dat vind je tweedehands aan mooie prijzen... Ik denk dat je vroeg of laat toch naar hier gaat over stappen...

Het is iets wat je zelf moet beslissen, maar je glas houdt je voor altijd, je body niet zeggen velen, en dat is waar ook... Wat betreft nikon en andere merken: ik vind dat je wel een kleurverschil/contrastverschil enzoverder opmerkt als je nikonmateriaal gebruikt, maar de sigma EX en tokina PRO (12-24 dan toch) reeksen presteren ook goed voor een zachtere prijs!
            Nikon

Comment

Een aanradertje voor een beginner Nikkor 28-105 f/3.5-4.5D

Een veelzijdig objectief van zeer goede kwaliteit met als extratje macro tussen 50 en 105mm.

Groetjes
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Een heel goeie en niet te dure (zeker 2de hands niet) beginnerslens is de D70 kitlens: Nikkor 18-70mm F3,5-4,5G ED.
                Ze komen regelmatig te koop hier op het forum.

Comment

idd een goede tip die 18-70!
                  Nikon

Comment

Waarom gaat mijn aandacht uit naar de Tamron 18-200, vooral omdat het een all-round lens is, makkelijk om te gebruiken daar je niet moet wisselen van lens (groot bereik).
                    Aan de andere kant zit ik wel met een schrik daar ik op dit forum en andere al reviews gelezen waar men twijfelt over de aankoop in verband met de snelheid van de lens, de lichtgevoeligheid en de vervorming bij gebruik van de groothoek, verder wordt er ook gezegd dat ze bij inzoomen op 200mm niet zo scherp meer is.
                    Wat betreft de sigma 18-200 die is gelijkwaardig aan de tamron 18-200 mss wel iets duurder.

Bij een lens van Nikon de 18-70 heb ik dan weer mijn twijfels over de "beperkte" zoom mogelijkheden ...

Zit dus echt met een dilemma, en een body zonder lens daar ben ik niet veel mee, dus moet snel de knoop doorhakken ...
                    Eventueel een kitlens kopen zoals de D70 (18-70) is mss een beter oplossing om me opweg te helpen en mijn toestel beter te leren beheersen om dan later over te schakelen naar betere lenzen ...
                    Clueless ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dodger
                      Waarom gaat mijn aandacht uit naar de Tamron 18-200, vooral omdat het een all-round lens is, makkelijk om te gebruiken daar je niet moet wisselen van lens (groot bereik).
                      Aan de andere kant zit ik wel met een schrik daar ik op dit forum en andere al reviews gelezen waar men twijfelt over de aankoop in verband met de snelheid van de lens, de lichtgevoeligheid en de vervorming bij gebruik van de groothoek, verder wordt er ook gezegd dat ze bij inzoomen op 200mm niet zo scherp meer is.
                      Wat betreft de sigma 18-200 die is gelijkwaardig aan de tamron 18-200 mss wel iets duurder.

Bij een lens van Nikon de 18-70 heb ik dan weer mijn twijfels over de "beperkte" zoom mogelijkheden ...

Zit dus echt met een dilemma, en een body zonder lens daar ben ik niet veel mee, dus moet snel de knoop doorhakken ...
                      Eventueel een kitlens kopen zoals de D70 (18-70) is mss een beter oplossing om me opweg te helpen en mijn toestel beter te leren beheersen om dan later over te schakelen naar betere lenzen ...
                      De Nikon 18-200 is op verschillende vlakken net wat beter dan de de Tamron en de Sigma en heeft als bonus VR II, die je toelaat om tot 4 stops langer te belichten vanuit de losse hand. Ze is wel ongeveer €200 duurder dan de Tamron maar is dat verschil wel waart.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hello,

toen ik mijn 350D aankocht heb ik ook lang getwijfeld over zo'n superzoom, in mijn geval de Sigma 18-125, omdat die zo'n mooi bereik hebben en dus niet teveel van lens moet gewisseld worden waardoor de kans op stof op de sensor beperkt blijft ... maar ik heb toch maar voor een 17-85 IS gekozen, minder bereik maar véél beter resultaat (waarschijnlijk is een 17-40 nog beter, maar dat bereik is echt wel te weinig voor mij)

Maar to the point, heb vorige maandag met een vriend naar Assen geweest, foto's van auto's gemaakt ... hij gebruikte de Sigma 18-125 ... en er is een wereld van verschil tussen zijn foto's en de mijne.
                        Onder dezelfde lichtomstandigheden zijn de foto's van zo'n superzoom gewoon een stuk 'platter', de kleuren zijn niet levendig en alles ziet er somber uit.
                        Nu ik weet ook dat PhotoShop hier wonderen kan doen, maar dat is weer een extra stap, de foto's die met de 17-85 IS uit de camera komen zijn prima, effe UnSharpMask erover voor ik resize en klaar ... geen levels meer aanpassen, geen gefoefel om mooie kleuren te krijgen.

Ik zou voor iets in de aard van de 18-70 gaan, de 17-85 IS past natuurlijk alleen op een Canon, maar eventueel de Sigma 17-70, ook een mooie lens, alleen geen IS, maar geloof mij, die superzooms 18-125 of 18-200 zijn goed, maar er is veel beter te vinden voor maar iets meer geld, en de tweedehands prijs voor een superzoom zal altijd lager liggen dan die van een degelijke, iets kortere zoom.

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          De Nikon 18-200 is op verschillende vlakken net wat beter dan de de Tamron en de Sigma en heeft als bonus VR II, die je toelaat om tot 4 stops langer te belichten vanuit de losse hand. Ze is wel ongeveer €200 duurder dan de Tamron maar is dat verschil wel waard.
                          Uiteraard is de Nikon een stukje beter dan de Tamron of Sigma. Maar het prijsverschil is toch wel wat groter: bij Konijnenberg 404 Euro, bij Corné 266 Euro.

Gr's, Wim
                          Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                          Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                            Uiteraard is de Nikon een stukje beter dan de Tamron of Sigma. Maar het prijsverschil is toch wel wat groter: bij Konijnenberg 404 Euro, bij Corné 266 Euro.

Gr's, Wim
                            Foto Rembrandt
                            Nikon: €635
                            Tamron: €439
                            Sigma: €349

Het zit hem vooral dat de meeste met de Nikon te duur zijn. €635 is zelfs niet het goedkoopste. Er was er zelfs ene aan €615(ik dacht Dali)

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                              Foto Rembrandt
                              Nikon: €635
                              Tamron: €439
                              Sigma: €349

Het zit hem vooral dat de meeste met de Nikon te duur zijn. €635 is zelfs niet het goedkoopste. Er was er zelfs ene aan €615(ik dacht Dali)
                              Anderzijds is de prijs van de Tamron bij Rembrandt niet realistisch.
                              Goedkoopste Nikon (635,- bij Rembrandt) en goedkoopste Tamron (345,- bij Konijn) is 290,- Euro prijsverschil. En wellicht kunnen de prijzen op andere plaatsen nog interessanter zijn ...

Gr's, Wim
                              Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                              Fujifilm X100V

Comment

Working...
                              X