Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen omgekeerd gebruiken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen omgekeerd gebruiken

Ik zou me graag een beetje verdiepen in macro-fotografie, omdat ik hier soms echt versteld sta van die mooie insectenfoto's. Ik heb echter niet meteen het budget om een macrolens te kopen, maar ergens las ik dat je met een 50mm, of zelfs met de kitlens (van Canon), ook macrofoto's kan maken, wanneer je die omgekeerd op je camera zet.

Ik heb al een beetje gezocht op dit forum, maar echt concrete informatie heb ik niet kunnen vinden (behalve dan over hoe je Cokinringen het best aan elkaar kan plakken), if anything, dan zijn er door dat zoeken nog meer vragen bijgekomen.

Mijn vragen:

De meeste topics die ik gevonden heb gaan over hoe je een lens omgekeerd op een andere lens kan zetten, maar.. je kan toch ook gewoon een lens omgekeerd op de body zetten? Of heb ik het mis?

Lukt dit met de kitlens van Canon? Doordat het voorste stuk beweegt bij het scherpstellen, en de lens langer wordt bij zoomen, twijfel ik daaraan. Of zou ik me gewoon beter een 50mm prime aanschaffen?

Hoe gaat dat technisch in z'n werk? Je kan je diafragma dan toch niet kiezen (altijd maximum, bijna niks scherptediepte)? En scherpstellen is dan sowieso MF (logisch).

Waar kan ik zo'n ringen vinden om de kitlens (of 50mm prime) op mijn body (350d) bevestigen? (Als iemand van jullie toevallig nog zo'n ring op overschot heeft, laat me aub iets weten.) Het lukt naar het schijnt ook als je 't gewoon vasthoudt, maar dat lijkt me nogal riskant voor stof enzo.

Bestaan er ook stukken om dan de voorkant (die eigenlijk de achterkant is) van je lens te beschermen, want dat lijkt me ook niet echt veilig voor stof dat daar tussen kan blijven zitten.

Sorry voor de vele vragen

ps, ik weet dat er iets is als de Novoflex adapter, waardoor je toch nog kan scherpstellen en diafragma kiezen, maar dat ding kost 300 euro, en aangezien ik momenteel geen geld heb voor een macrolens, heb ik daar dus ook geen geld voor.
    Last edited by GretchenRoss; 5 juni 2006, 22:40.

Re: Lenzen omgekeerd gebruiken

Waarom niet eens tussenringen proberen met een 50 mm vast objectief (prime zoals dat hier heet)?

Comment

Tja, de lens omkeren werd destijds - in een manueel tijdperk - gedaan.
      Heb daar zelf prachtige resultaten mee behaald. Vandaag de dag - in de digitale wereld - is het sop de kool niet waard.
      Het was inderdaad zo dat ik (met een manuele Canon 50mm FD-lens) de koppelingsring deblokkerde waardoor het diafragma (zichtbaar) ingesteld kon worden. Er bestaat een adaptor, maar omdat die operatie niet vaak gebruikt werd gebruiken we gewoon twee vingertjes om de lens omgekeerd tegen de body te houden. Zo dichter en dichter gaan tot het visueel scherp was en dan maar flitsen bij f/16 om toch maar iets van een scherptediepte te krijgen. Gemakkelijk is anders maar het was HET kosteloos alternatief om heel dichtbij foto's te schieten. Het is ronduit onhandig en heeft enorme beperkingen. Ik denk niet dat men met de automatische lenzen het diafragma manueel kan instellen - dus los van de body? Zoniet, vergeet het maar. Dergelijke foto's bij volledige opening zijn gewoonweg NIET bruikbaar. Indien u per se toch wil experimenteren dan zijn er regelmatig fotobeurzen waar de manuele (FD)lenzen nog te vinden zijn.
      Groetjes
      Alain

Comment

Dat van de tussenringen was een goeie tip. Ik wist niet wat dat was, maar met een beetje zoekwerk hier heb ik al weer veel bijgeleerd.

Alain, ook bedankt voor je uitleg. Ik ga zeker mijn ogen openhouden voor oude camera's op rommelmarkten.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de reverse lens techniek?

Comment

Gretchen,

In de laatste fotowinkel in de Brusselse Zuidstraat (dichtst bij station) liggen 3 asahi pentax M42 tussenringen voor 10euro.
          Koop daar een redelijk M42 50 of 135mm objectief bij, zeg maar 15 à 30 euro en dan nog een adapter om M42 op je reflexcamera te schroeven, 15 euro max.

Jij doet betere macro dan de meesten voor minder dan 50 euro.

DPaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Waw, dat was een goeie tip! Brussel is wel een beetje ver, maar zo heb ik nu weet van nog een andere goedkoop alternatief

Comment

Heb dit toppic goed gevolgd en zit met een vraagske
              Hoopelijk heeft de toppicstarter er geen probleem mee dat ik ze hier stel
              Maar het betreft wel hetgeen er al gezegd is
              Nu goed ik koop bijvoorbeeld een adapter voor oude lenzen op mijn eos te koppelen en een oude fd lens bijvoorbeeld canon fd 200 f4
              Nu stel ik de vraag als ik dan manueel instel licht mijn focuspunt nog op bij scherpstellen
              (staat bij mij standaart ingesteld op het middenste)
              Als dat zo is zie ik het wel zitten om daar eens duchtig mee te gaan experimenteren

Grts
              Formatje

Comment

Wat is dat hier allemaal over FD lenzen....

Je kan wel je diafragma instellen op de AF lenzen!! (omgekeerd op body/lens)

Hoe?

Zet je lens juist met contactpunten op camera... stel diafragma in... Druk op "PREVIEWKNOP SCHERPTEDIEPTE" (onderzijkant van de lens op body - knopje - als die op je cam staat)... en draai terwijl je lens af de body... Voila... het diafragma staat geblokeerd.. en werkt bij mij perfect...

(OP EIGEN RISICO!)

(edit)
                nog iets... scherpstellen doe je niet bij macro/micro. Dat doe je manueel. Soms is de scherptediepte zó klein dat het makkelijker is de camera iets naar voor/achter te verplaatsen om scherpte te bepalen.

Lesley.
                -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje13
                  Nu stel ik de vraag als ik dan manueel instel licht mijn focuspunt nog op bij scherpstellen
                  Het loont echt de moeite om te leren scherpstellen op het matglas via de zoeker. Ik weet het, de zoekers van de D50-70 en 300-350D zijn veel te klein, maar het gaat wel hoor.

Comment

Wel ik heb een oude minolta lens 50mm/1.4 en die gebruik ik heel af en toe omgekeerd op m'n 50/1.8. Je moet heel dicht van het onderwerp gaan (1 à 2cm), en krijgt sterke vignetting. Focussen gebeurd door dichter en verder van het onderwerp te gaan. Scherpte is meer kwestie van geluk Hier een voorbeeldje:

Comment

Working...
                    X