Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

9 lenzen voor Nikon getest

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 9 lenzen voor Nikon getest

Voor allen die hun Nikon nog van extra glas willen voorzien:

In Réponses Photo van juni werden 9 lenzen getest op een D200:

Sigma 10-20 f4-5.6 85/100 Top Achat
    Tamron 11-18 f4.5-5.6 82/100
    Nikon 12-24 f4 83/100
    Nikon 17-55 f2.8 88/100 Top achat
    Sigma 17-70 f2.8-4.5 80/100
    Nikon 18-70 f3.5-4.5 87/100 Top achat (= kitlens D70)
    Nikon 18-200VR f3.5-5.6 85/100 Top achat
    Nikon 105 f2.8 Micro 90/100 Top achat
    Nikon 300 f4 86/100 Top achat

Volgende maand de rest...
    Last edited by pol parasol; 2 juni 2006, 22:41.

Re: 9 lenzen voor Nikon getest

Bedankt, Pol, voor de samenvattende resultaten!

Ik had ook al gehoord van deze review, maar ben er nog niet ingeslaagd het blad ergens te vinden. Heeft iemand soms suggesties voor mogelijke winkels in het ruimere Antwerpse?
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

hoe waren de resultaten van de sigma 10-20 ??

alex
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Als je die testresultaten bekijkt en ziet dat lenzen die 4 keer duurder zijn op een schaal van 1 tot 100 hoogstens 10 procent beter scoren, dan blijf ik altijd zitten met de vraag: zijn die testen nu gewoonweg niet kritisch genoeg of loont het niet echt de moeite om veel geld in toplenzen te steken?
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
          Als je die testresultaten bekijkt en ziet dat lenzen die 4 keer duurder zijn op een schaal van 1 tot 100 hoogstens 10 procent beter scoren, dan blijf ik altijd zitten met de vraag: zijn die testen nu gewoonweg niet kritisch genoeg of loont het niet echt de moeite om veel geld in toplenzen te steken?
          Mijn mening is dat het niet echt de moeite loont voor de gewone fotografie. Als je echter macro gaat, of veel in moeilijke omstandigheden fotografeert zal het zeker de moeite lonen om enkel in dergelijke dure toplenzen te investeren.
          Trouwens de 18-200 VR is best betaalbaar, en staat ook tussen de testenresultaten. Die lens is trouwens allround, en meer heb je niet nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
            hoe waren de resultaten van de sigma 10-20 ??

alex
            Optiek 32/40, bouw 18/20, gebruiksgemak 17/20, prijs kwaliteit 18/20
            op 10 mm sterke distorsie, sterke vignettering bij open diafragma, sterke CA
            op 15 mm distorsie wordt normaal, vigenttering blijft sterk (1/2 EV) net als de CA
            op 20 mm quasi gelijk als op 15mm

Comment

Réponse Photo is nu geen echte referentie als het op 'echte' tests op aan komt. Voor echt goeie tests moet je Chasseur d'Images kopen. Degelijke tests in een ernstig blad, met labo-ervaring en geen plagiaat zoals Réponses Photo. CHasseur d'Images heeft trouwens Reponses Photo al een paar keer voor de rechter gesleept voor plagiaat of het publiceren van bedrieglijke info...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Uit nieuwsgierigheid heb ik dat nummer gisteren gekocht en eens doorgenomen. Even een kleine test van Réponses Photo zelf:

- een aantal grafieken van de lenstesten staan onleesbaar (horizontaal gespiegeld) afgedrukt. Het valt nauwelijks op omdat de schaalverdeling van die grafieken te klein is.
                - bij de Nikon 300mm F4 bevat de grafiek zelfs meetgegevens bij f 2.8! Chapeau
                - Net als Chasseur d'images is de drukkwaliteit van het tijdschrift niet goed genoeg om foto's optimaal tot hun recht te laten komen.
                - Verder de gebruikelijke mengeling van totaal on-kritische besprekingen en verkapte persmededelingen. Het is echt moeilijk een tijdschrift te vinden dat goed gedrukt is en kritisch nieuw materiaal bespreekt of nog de moeite neemt om over materiaal dat al een tijd op de markt is gebruikerservaringen te bundelen.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik ben wel een behoorlijk fan van Réponses Photo. Het is één van de heel weinige tijdschriften die écht over fotografie gaan en minder over het gerief (en als het ze dan toch over gerief hebben valt er inderdaad misschien iets op aan te merken, alhoewel ik het persoonlijk meestal erg goed eens ben met hun oordeel). Ik heb er al veel uit geleerd en inspiratie uit gehaald, gewoon door te kijken naar de foto's die erin staan .
                  Kris

Comment

Réponse Photo is nu geen echte referentie als het op 'echte' tests op aan komt. Voor echt goeie tests moet je Chasseur d'Images kopen. Degelijke tests in een ernstig blad, met labo-ervaring en geen plagiaat zoals Réponses Photo. CHasseur d'Images heeft trouwens Reponses Photo al een paar keer voor de rechter gesleept voor plagiaat of het publiceren van bedrieglijke info...
                    Idd, het is bvb vreemd dat ze de Tokina 12-24 niet testen, die blaast de sigma namelijk weg voor vrijwel dezelfde prijs.

Comment

Het is maar het eerste deel van een uitgebreide test, de rest volgt binnen een paar dagen, als het juli-nr uitkomt.
                      Geduld dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                        Idd, het is bvb vreemd dat ze de Tokina 12-24 niet testen, die blaast de sigma namelijk weg voor vrijwel dezelfde prijs.
                        Eigenlijk niet zo vreemd dat de Tokina niet getest word; die is in Frankrijk nauwelijks of niet verkrijgbaar. De invoerder (naam ontsnapt mij) heeft enkele jaren geleden de import van Tokina-lenzen in Frankrijk stopgezet. (Nvdr dit werd bekendgemaakt in Chasseur d'Images.)
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

82/100 is de laasgste score. Als iedereen met grote onderscheiding geslaagd is kun je je toch afvragen of de examens wel moeilijk genoeg waren, niet?

Naar mijn bescheiden mening is dat boekske bang om sponsors te verliezen...

Comment

@Laurens: je weet blijkbaar een winkel (in de buurt?) waar je dit tijdschrift kan kopen?
                            BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

'Leeslust' in de Statielei in Mortsel, mocht je nog regelmatig in de buurt zijn om eens bij Agfa binnen te springen

Comment

Working...
                              X