Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlekje op foto (Canon10D).

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vlekje op foto (Canon10D).

Het viel mij op dat ik soms kleine ronde vlekjes op mijn opnames heb,niet altijd met de Canon 10D met deze lens Canon ef 24mm 1,4 L.
    Het valt op bij een kleine diafragma zeg maar 22 en je ziet het bijna niet bij 5.6 ofzo?.
    Ik heb het glas heel schoon en er is ook niets aan te zien dan zou je toch zeggen zit het ook op de censor.
    Maar maak ik foto's met de ef 24 70 L dan bij verschillende openingen dat zie je ze niet.
    Kijk maar boven in de foto zitten ze.
    William.

Re: Vlekje op foto (Canon10D).

Das een vuiltje op de sensor hoor
    Niet aan tweifelen.
    Doordat je op f22 werkt zie je zoiets veel beter.
    Waar zit de Cios die ging dat toch eens doen he een bedrijfje opstarten om sensors te juisen
    Cios werk aan de winkel

Grts
    Formatje

Comment

Lijkt me ook sensorvuil, maar is wel geen verklaring waarom je het met één lens ziet, en met de andere niet.
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Denk ook dat het stof is op de sensor , eens met beide lenzen een wit blad fotograferen op f22 je zult het dan wel zien. mvg duindistel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
          Lijkt me ook sensorvuil, maar is wel geen verklaring waarom je het met één lens ziet, en met de andere niet.
          Misschien is de foto met de andere lens niet tegen lucht gemaakt, in de lucht zie je het veel duidelijker.

Comment

Ok bedankt!!.
            Ik zal binnen kort even testen op een wit blad met beide lensen dan.
            Jammer dat het zo zinnig is om dat stof van de censor af te krijgen,je ziet het natuurlijk alleen op lichte stukken van de foto niet op donkere.
            William.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fototje
              Ok bedankt!!.
              Jammer dat het zo zinnig is om dat stof van de censor af te krijgen,je ziet het natuurlijk alleen op lichte stukken van de foto niet op donkere.
              William.
              Eens blazen met een blaaspeer en het zal 9 op 10 weg zijn.mvg duindistel

Comment

Ok bedankt!!.
                William.
                Zolang ik op F16 niet veel zie,blijf ik van die sensor af.
                Ik heb ook zo'n plekje van als mijn 30D nieuw is,als het erger wordt dan kuis ik maar eerst.
                Ik heb daarstraks wel twee zo'n kleine vlekjes ontdekt op mijn prisma,maar die komen toch niet op de foto.
                Ge moogt nu ook weer niet te snel kuisen,want één klein vlekje kun je snel hebben zonder dat het echt stoort.

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje13
                Waar zit de Cios die ging dat toch eens doen he een bedrijfje opstarten om sensors te juisen
                Cios werk aan de winkel

Grts
                Formatje
                Het is wel Cois ( van Fran cois ) en niet Cios zelle.
                Last edited by Cois; 23 mei 2006, 19:22.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

Comment

Ik heb nu bij allebij lensen de proef op de som genomen en zie het op alle twee wel,dus het zal wel op de censor zitten dan.
                  Je kan ook een sensorreiniging doen op de 10D is dat aan te bevelen????.
                  William

Comment

Als je de menu-optie "sensor cleaning" bedoelt: dat is gewoon de spiegel opklappen, de 10D reinigt niks zelf hoor. Lens eraf, met een volle batterij deze functie gebruiken (spiegel klapt dan op), enkele keren blazen met een blaaspeer met toestel ondersteboven, toestel uitzetten, testfoto maken.

Dit is in een notendop, dus als je twijfelt, best eerst uitgebreid lezen over sensor cleaning! Eens zoeken op dit forum bijvoorbeeld.

O ja: zorg dat je de sensor (eigenlijk een beschermfiltertje erboven) met NIKS aanraakt bij deze methode! En geen lucht in een spuitbus gebruiken, gewoon een "manuele" blaaspeer gebruiken.
                    Groeten, David

Comment

Als er al enkele maanden niet gereinigd is, zal je het er niet met een blaaspeer af krijgen. (Het zit een beetje vaster... en het kan soms echt wel vast zitten, hangt van omgeving af)

Lesley.
                      -=- Light is the key...

Comment

Er staat toch duidelijk censor reiniging,maar ik zoek morgen de handleiding er even bij kijken wat daar in staat hierover.
                        Verder heb ik er nog niets aan gedaan,er in geblazen,ook niet met een blaaspeertje(heb ik wel)aanraken nee ik kijk wel uit!!!.
                        Je ziet het alleen bij kleinere diafragma's en alleen op lichte stukken.
                        William.

Comment

als je dan nog eens gaat zoeken hier, ben je dagen bezig te lezen... en hoor je veel pro en contra's...
                          -=- Light is the key...

Comment

Er staat toch duidelijk censor reiniging,maar ik zoek morgen de handleiding er even bij kijken wat daar in staat hierover.
                            William.
                            De spiegel hangt voor de sensor,dus als je de sensor reiniging gebruikt dan klikt de spiegel gewoon naar boven zodat je aan de sensor aan kunt.
                            Dat is het enige dat er dan gebeurt en als je dan de sensor gereinigd hebt zet je het toestel op off....en de spiegel komt dan terug voor de spiegel.
                            mvg FrançoisVM
                            Canon 7D

Comment

Jaja, staat op mijn 350D ook zo, maar reinigt echt niks hoor. In de handleiding zal ongeveer staan wat hierboven staat. "Maakt het reinigen van de sensor mogelijk" zou de juiste omschrijving zijn.

Je ziet het alleen bij kleinere diafragma's en alleen op lichte stukken.
                              Inderdaad, is altijd zo. Daarom dat een stofje niet altijd erg is. En als er toch ergens stofjes te zien zijn, zijn ze veelal zeer snel weg te werken in Photoshop (Elements). Als 't natuurlijk een reeks van 100 foto's is begint dat al eens tegen te steken kan ik mij voorstellen
                              Groeten, David

Comment

Working...
                              X