Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3000 euro te besteden, wat nu ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3000 euro te besteden, wat nu ??

    Nu heb ik een Canon powershot Pro 1, deze heb ik 2 jaar geleden gekocht. Toen was de twijfel tussen de 300D en de powershot.
    Uiteindelijk voor de Pro 1 gegaan omdat ik niet zeker wist of fotografie iets voor mij was. Daarbij sprak/spreekt ook het bereik
    van 28-200 me erg aan.

    De Pro 1 gaat ondertussen overal mee naartoe, ik begon op de "auto" stand, al snel stond de camera voornamelijk op standje "P" , tegenwoordig begin ik meer en meer de diafragma en sluitertijd voorkeuze te gebruiken. Op "M" heb ik nog erg veel missers.

    Nu begin ik toch tegen de beperkingen van de powershot aan te lopen, als eerste de ruis bij hogere iso, verder nog een stukje gebruiksgemak
    en een echte zoeker ben ik ook wel aan toe, ook zou wat meer lichtsterkte in het telebereik vaak wel goed uitkomen.

    Na talloze uren op internet ben ik de meest logische camera's ( D70s,D200,350D,30D) live gaan bekijken/vasthouden in de winkel.
    De Nikons vielen voor mij als eerste af ( heb hier op het forum al 100.000 nikon/canon discussies gelezen, ik heb nu een ixus en een powershot en canon voelt gewoon vertrouwd ), de 350D wordt het ook niet want de 30D voelde gewoon goed. De camera ben ik dus al uit.

    Nu nog glaswerk, als ik hetzelfde bereik wil wat ik nu heb begin ik bij 18 mm, wat betreft tele mag het best tot 200mm gaan,
    die extra mm zijn nooit weg. Na aanschaf van de camera heb ik nog ongeveer 1800 euro te besteden, de accu's van de pro1 passen ook in de 30D
    en CF kaartjes heb ik ook zat. Dus hoe ga ik die 1800 euro besteden ??? De meeste foto's maak ik eerder tussen de 70 en 200 mm dan
    tussen de 28 en 70 mm.

    Natuurlijk heb ik al diverse lenzen bekeken:

    Sigma 18-50 2,8
    Tamron 28-75 2,8
    Sigma 70-200 2,8

    Met deze set zou ik binnen het budget blijven, het enige wat ik dan nog mis is een macrolens maar daarvoor kan ik voorlopig de powershot blijven gebruiken.

    IPV de Tamron zou ik ook voor een Canon 28-135 IS kunnen gaan, minder lichtsterk, wel IS en meer bereik.

    In de winkel werd me aangeraden om de 17-40 F4 L en de 24-105 F4 L te kopen, super mooie lenzen, binnen het budget maar minder bereik
    (wat ik eigenlijk niet wil missen).

    Na dit lange verhaal toch nog een vraag: hoe zouden jullie de 1800 euro besteden, enigzins rekening houdend met mijn wensen .

    Alvast dankbaar voor elke tip

  • #2
    Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

    De Sigma 18-50 2.8 ken ik niet, maar ik heb hier op dit eigenste forum al heel wat goeds gelezen over de Tamron 28-75 2.8 en de Sigma 70-210 2.8.
    Later dan nog een Sigma 10-20 of een Tokina groothoekzoom erbij en je bent gesteld.

    Comment


    • #3
      Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

      Hallo

      Ik ben ook begonnen met de pro1 en later ook overgeschakeld op dslr (20D) en toen met dezelfde vraag geworsteld. Mijn conclusie was de volgende :
      canon 17-40 F4 (+- €700)
      canon 70-200 F4 (+- €700)
      canon 100 macro f2.8 (+- €490)
      Ik moet zeggen ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Natuurlijk heb je hiervoor geen 2.8 lenzen, maar met een iets hogere iso (geen probleem bij dslr, wel met de pro1) is dit perfect op te lossen.
      Grtz Fatje

      - EOS + EF -

      Comment


      • #4
        Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

        Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH
        Natuurlijk heb ik al diverse lenzen bekeken:

        Sigma 18-50 2,8
        Tamron 28-75 2,8
        Sigma 70-200 2,8

        Met deze set zou ik binnen het budget blijven, het enige wat ik dan nog mis is een macrolens maar daarvoor kan ik voorlopig de powershot blijven gebruiken.
        Ik heb net dezelfde configuratie gehad met deze lenzen. De Sigma heb ik nog maar die staat te koop ( wel voor Nikon ) Ik heb ze dus alledrie ( bijna ) verkocht. En toch was er op die 3 lenzen toen helemaal niets aan te merken. Ze deden allemaal hun werk waarvoor ik ze gekocht heb. Door wat meer ervaring te krijgen begon ik kleine tekortkomingen te ondervinden ( waar ik als totale beginner toen helemaal niks van opmerkte )
        Deze 3 lenzen zijn toplenzen in hun klasse, zeker en vast.
        Maar nu ik de Nikkor 17-35 f/2.8, de Nikkor 28-70 f/2.8 en de Nikkor 70-200 VR f/2.8 heb, is het verschil toch wel iets duidelijker geworden. Je gaat er weinig van merken op fotopapier op quarto formaat, maar op het scherm van de PC vond ik het verschil wel duidelijk, je mag natuurlijk niet vergeten dat op zo'n scherm alles duidelijk kan uitvergroot worden.
        Wat me vooral opviel tussen beide series van lenzen is de snelheid van focussen, dat is bij de Nikkors duidelijk sneller dan bij hogergenoemd drietal.
        Ben je tevreden met uitstekende kwaliteit, ga voor de 3 die je zelf voorstelt, wil je echt het allerbeste, kies dan de Canon varianten. Je betaalt een pak meer maar ik moet toegeven dat duurdere investeringen zich op latere termijn zeker terugbetalen.
        Had ik toen van in het begin deze 3 toplenzen gekocht, had ik zeker veel euro's kunnen besparen omdat ik nu alles heb moeten verkopen.
        Maar welke beginnende amateurfotograaf ( zoals ik toen ) geeft zo'n bom geld uit als je met een hobby begint . . . . . . . . . eigenlijk niemand, wat eigenlijk zeer logisch is.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

          Tokina AT-X 12-24mm f4.0 Pro DX 468€
          24-70mm F2.8 EX DG MACRO 459 €
          Sigma 70-200mm f2,8 EX DG APO HSM 848 €

          Zit je net binnen budget en heb je een mooi setje om te starten met toch wel lenzen die algemeen erkend worden als goed.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

            ioHpeiH,

            Ik heb daar ook lang over getwijfeld. Mijn "start"combinatie vind je in mijn signatuur. Momenteel voldoet dit. Bij Corné kan je deze combinatie nieuw kopen voor 1600 Eur. (na aftrek van cashback).

            Met de 17-40 heb je wat breedhoek. Heel leuk voor landschappen.
            De 50 mm prime, heel scherp en lichtsterk lenske, ideale portretlens voor binnen.
            En de 70-200 mm, tja die moet je hebben he ;-)
            Last edited by armani; 22 mei 2006, 22:00.

            Comment


            • #7
              Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

              Alvast bedankt voor de reacties ik had voor mezelf al lang uitgemaakt dat voor mijn budget een paar mooie objectieven te koop is. Een 18-200 superzoom zou waarschijnlijk slechter uitvallen dan de lens op m'n pro 1.

              Bij de suggesties van armani en Fatje mis ik toch 30 mm tussen de 17-40 en de 70-200, geen idee of ik het ga missen.....

              Elsan: de 24-70 die je voorsteld heeft blijkbaar een (beperkte) macro functie ? is dit een sigma ? Na al jouw positieve kritiek heb ik ook de 50-500 eens vast gehouden veel te zwaar voor mij.

              De 50mm prime schaf ik me zowieso aan, de 1,8 dan

              Moeilijk

              Comment


              • #8
                Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH
                Alvast bedankt voor de reacties ik had voor mezelf al lang uitgemaakt dat voor mijn budget een paar mooie objectieven te koop is. Een 18-200 superzoom zou waarschijnlijk slechter uitvallen dan de lens op m'n pro 1.

                Bij de suggesties van armani en Fatje mis ik toch 30 mm tussen de 17-40 en de 70-200, geen idee of ik het ga missen.....

                Elsan: de 24-70 die je voorsteld heeft blijkbaar een (beperkte) macro functie ? is dit een sigma ? Na al jouw positieve kritiek heb ik ook de 50-500 eens vast gehouden veel te zwaar voor mij.

                De 50mm prime schaf ik me zowieso aan, de 1,8 dan

                Moeilijk
                Sorry, vekeerd gelopen in het kopiëren : is idd een sigma.
                Wat de 50-500 betreft : d'r komt een plakkertje op : niet onder de 85 kg.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door armani
                  ioHpeiH,

                  Ik heb daar ook lang over getwijfeld. Mijn "start"combinatie vind je in mijn signatuur. Momenteel voldoet dit. Bij Corné kan je deze combinatie nieuw kopen voor 1600 Eur. (na aftrek van cashback).

                  Met de 17-40 heb je wat breedhoek. Heel leuk voor landschappen.
                  De 50 mm prime, heel scherp en lichtsterk lenske, ideale portretlens voor binnen.
                  En de 70-200 mm, tja die moet je hebben he ;-)
                  ik zou ook deze combinatie nemen , heb ik trouwens ook , maar de Tokina die Elsan noemt zou ik zeker ook overwegen en komt bij mij zeker nog wel eens in de tas , heb die al enkele malen kunnen lenen van een vriend en is echt de moeite waard , zeker omdat de 17-40 net iets groothoek tekort komt in sommige gevallen ( valt natuurlijk te zien wat je ermee van plan bent te doen )
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                    Bekijk mijn "signature" en je weet mijn keuze van een goed jaar geleden.
                    Kostte toen in totaal ong. €2700 zonder de cash-back (20D met de 2 "L" lenzen).
                    Nu zou ik natuurlijk voor de 30D gaan voor dezelfde prijs.
                    Heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.
                    Een 50mm 1.8 staat ook nog wel op mijn lijstje (weten ze thuis weer wat kopen voor mijn verjaardag )
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH
                      Bij de suggesties van armani en Fatje mis ik toch 30 mm tussen de 17-40 en de 70-200, geen idee of ik het ga missen.....


                      De 50mm prime schaf ik me zowieso aan, de 1,8 dan

                      Moeilijk
                      Je geeft de oplossing zelf. Die 30 mm overbrug je met de 50mm prime die een prachtlens is voor een zeer zacht prijsje. Doet altijd zijn werk in minder goede lichtomstandigheden.
                      Grtz Fatje

                      - EOS + EF -

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                        Besloten dat ik voorlopig maar even moet leven met een "gat" in m'n bereik.

                        Ik ga dit denk ik toch doen met de Sigma lenzen, 18-50 en 70-200. Later nog een echte groothoek, walk-around lens en macro bijkopen dan maar

                        Bedankt voor de reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH
                          Besloten dat ik voorlopig maar even moet leven met een "gat" in m'n bereik.

                          Ik ga dit denk ik toch doen met de Sigma lenzen, 18-50 en 70-200. Later nog een echte groothoek, walk-around lens en macro bijkopen dan maar

                          Bedankt voor de reacties
                          Als je interesse moest hebben voor een Sigma 18-50 f/2.8 van nog geen jaar oud : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113147
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                            Als je interesse moest hebben voor een Sigma 18-50 f/2.8 van nog geen jaar oud : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113147
                            De verkoper in kwestie doet de lens weg om een Nikon 17-35/2.8 te kopen. Dit geeft misschien aan dat hij betere kwaliteit wil...
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 3000 euro te besteden, wat nu ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                              De verkoper in kwestie doet de lens weg om een Nikon 17-35/2.8 te kopen. Dit geeft misschien aan dat hij betere kwaliteit wil...
                              Dat zou voor mij neerkomen op de canon 16-35 2,8, heb die lens vastgehad Nog ff te duur voor mij, komt later misschien

                              Comment

                              Working...
                              X