Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechippen van lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rechippen van lenzen

Regelmatig lees ik hier over het rechippen van een lens voor een bepaalde DSLR.
    Wat betekent dit eigenlijk? Wil dit zeggen dat niet zomaar elke lens gebruikt kan worden op je toestel...of een lens die bijvoorbeeld op een D50 werkt, niet werkt op een D200? Moet ik dan eigenlijk oppassen als ik een 2de hands lens koop? Het is me een beetje verwarrend .
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Re: Rechippen van lenzen

Dat wil zeggen nieuwe firmware op de lens. Ik heb een Sigma 10-20en die werkte reageerde op de D200 niet op de focusknop achterop de camera. Na de rechip wel, geen nieuwe chip maar alleen nieuwe software.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik kan me namelijk een sigma 180 aankopen. Deze werkt op een D200 en D70. Ik vraag m eigenlijk af of deze 100% gaat werken op een D50...of dat ik misschien later voor verrassingen kom te staan

Comment

Ik heb een tijdje terug een (2e hands) sigma 400mm/5.6 APO gekocht en het diafragma wil niet helemaal open. Ik dacht eerst dat dit iets mechanisch was. Na "reparatie" was het niet verholpen. Volgens mij moet hij dus gerechipt worden. Waat iemand wat de kosten zijn (ongeveer is al goed).

Grt,

Dirk Ane
        Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drogist
          Ik heb een tijdje terug een (2e hands) sigma 400mm/5.6 APO gekocht en het diafragma wil niet helemaal open. Ik dacht eerst dat dit iets mechanisch was. Na "reparatie" was het niet verholpen. Volgens mij moet hij dus gerechipt worden. Waat iemand wat de kosten zijn (ongeveer is al goed).

Grt,

Dirk Ane
          Als ik er over begin na te denken is het misschien beter direct een nieuwe te kopen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drogist

Grt,

Dirk Ane
            Hey,

Ik vrees ervoor dat dat ni meer zal lukken. Ik heb mij ook onlangs een tweedehandse sigma 400mm gekocht en ik had ervoor wat reviews gelezen waarin stond dat je zeker en vast een gerechipte moest kopen omdat achteraf rechippen niet meer gaat. Sigma zou daarvoor de benodigde elementen niet meer hebben en die worden ook niet meer gemaakt.

Je kan natuurlijk altijd nog is proberen he. Ik heb het ook maar van horen zeggen.

Groeten,
            Andries
            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Graag volgende ervaring ivm rechippen van een sigma 400mm/5,6 Apo :
              onlangs kocht ik bij een fotograaf dergelijke lens voor mijn Canon 300D; enkele korte proeven in de winkel "overtuigden" mij en voor een gunstprijsje kocht ik deze splinternieuwe lens. Maar : verdere proeven thuis maakten duidelijk dat de lens niet geschikt was voor mijn Canon ! Ze reageerde alleen op F:5,6 en blokkeerde in alle andere instellingen( err 99). Daarom nam ik kontakt op met SIGMA-BENELUX-service en twee dagen later reeds had ik antwoord : "de lens is ongeschikt voor digitale toestellen en kan niet gerechipped worden : is in Japan reeds 8 jaar uit productie genomen."
              Als extra service nam de product-manager van Sigma persoonlijk kontakt op met de winkel die mij de lens verkocht had. In een telefonisch kontakt nadien verontschuldigde deze fotograaf zich omdat hij mij dergelijke lens verkocht had en stelde op advies van Sigma voor de lens onmiddellijk terug te nemen, hetgeen
              dan ook morgen zal gebeuren. Dank dus voor dit vlugge antwoord en de tussenkomst van de Sigma-Benelux service http://forum.belgiumdigital.com/images/smilies/good.gif
              roeten
              Last edited by ddj; 23 mei 2006, 23:14.

Comment

wie moet dat doen

kan je dat zelf of moet een fotowinkel dat doen

Met vriendelijke groeten
                Joeri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
                  wie moet dat doen

kan je dat zelf of moet een fotowinkel dat doen
                  Moet bij Sigma gebeuren...kan via fotohandelaar dus
                  flickr

Comment

Je moet een onderscheid maken tss twee zaken mbt de Sigmalenzen. Ongeacht de problematiek eigen aan bepaalde oudere lenzen (die idd niet meer rechipped kunnen worden) is er het fenomeen van de focusknop op de D200.
                    Geen enkele Sigmalens momenteel in omloop gaat reageren op de focusknop die achteraan de D200 staat. Is rechippen nuttig : ja, als je je lens later wil doorverkopen is het een verkoopsargument. Is rechippen nodig ? Absoluut niet,
                    de lenzen autofocussen perfect met de ontspanknop. Ik vraag me eigenlijk wel af wie er die focusknop achteraan gebruikt?

Dat wil zeggen nieuwe firmware op de lens. Ik heb een Sigma 10-20en die werkte reageerde op de D200 niet op de focusknop achterop de camera. Na de rechip wel, geen nieuwe chip maar alleen nieuwe software.
                    Last edited by elsan; 24 mei 2006, 07:24.
                    fotosite

Comment

Hallo :

is rechippen iets dat soms ook nodig is bij gebruik
                      van originele combinaties ? (nikkor/nikon bv.)

gtx
                      BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
                      It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet
                        Ik kan me namelijk een sigma 180 aankopen. Deze werkt op een D200 en D70. Ik vraag m eigenlijk af of deze 100% gaat werken op een D50...of dat ik misschien later voor verrassingen kom te staan
                        Als die op een D70 werkt, gaat die zonder twijfel ook op een D50 werken!

Gr's, Wim
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Working...
                        X