Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze bij overgang van 10D naar 5D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenskeuze bij overgang van 10D naar 5D

De kogel is hier door de kerk, m'n 10D wordt op pensioen gesteld en vervangen door een 5D.
    Nu zit ik nog met de vraag wat ik moet doen met m'n lenzen.
    Momenteel bezit ik drie lenzen :

Canon EF 16-35 1:2.8 L USM
    Canon EF 28-135 1:3.5-5.6 IS
    Sigma 70-300 1:4-5.6 APO

de eerste (de 16-35) doe ik voor geen geld ter wereld weg, maar de twee andere denk ik te vervangen door een Sigma 50-500 (de Bigma).

Ik denk zelf dat (op lichtsterkte na) het verschil tussen m'n 28-135 op de 10D (met een cropfactor van 1.6) en de 5D (FF) te verwaarlozen is, zodat ik de Bigma als allround lens zou kunnen gebruiken. Want deze overspant het bereik dat ik op de 10 D met m'n lenzen heb.

Ik gebruik m'n toestel voor alle soorten fotografie, zowel landschap, portret, detail, maar zelden of nooit macro.

Wat zijn jullie ervaringen en/of suggesties ?

mvg

Patrick
    Patrick

Canon Eos 5D/10D - EF 16-35 1:2.8 L USM - EF 28-135 1:3.5-5.6 IS - EF 70-200 F2.8 L USM - Sigma 50-500 1:4-6.3 APO DG HSM - Speedlite 550EX

Re: Lenskeuze bij overgang van 10D naar 5D

bigma als 'allround' lens?
    dat wordt toch sleuren zunne!
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik ben een grote jongen, heb er geen problemen mee om met wat gewicht rond te zeulen, en m'n OptiPlex riem verdeelt het gewicht netjes over mijn nekje

Greetz

Patrick

Oorspronkelijk geplaatst door mm
      bigma als 'allround' lens?
      dat wordt toch sleuren zunne!
      mm
      Patrick

Canon Eos 5D/10D - EF 16-35 1:2.8 L USM - EF 28-135 1:3.5-5.6 IS - EF 70-200 F2.8 L USM - Sigma 50-500 1:4-6.3 APO DG HSM - Speedlite 550EX

Comment

Een Bigma als all-round, neem je een abonnement op de sportschool of de fysio

Heb Zondag even een uurtje of 2 met de Canon 100-400 lopen oefenen. Ben niet klein en zeker niet kleinzerig, maar ik had best zere armen

De Bigma is nog een klasse zwaarder Zou je er toch niet een 70-200 bij doen voor die gevallen dat je die 500mm niet nodig hebt De Bigma is een pracht van een lens, maar niet voor een wandeling in het park toch
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Als ik ga wandelen is dat 90 % van de tijd (in de zomer dan toch) met de 50-500. Nooit geen problemen mee gehad. De BDstrap verhindert het snijden en veert mee
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Als ik ga wandelen is dat 90 % van de tijd (in de zomer dan toch) met de 50-500. Nooit geen problemen mee gehad. De BDstrap verhindert het snijden en veert mee
            Als je met het meegeleverde halsriempje van Canon met een zware lens op stap gaat, dan hangt op het einde van de dag je vel aan de riem.
            Daarvoor dat ik van in het begin al met een deftige brede riem werk, die in de nek zelf ook nog eens van een brede lap mousse voorzien is.
            Het geheel rekt een beetje uit, zodat je de schokken van de camera niet rechtstreeks in je nek krijgt. Op die manier heb ik al talrijke bergtochten in de Oostenrijkse alpen tot een goed einde gebracht. Het enige wat je moet doen is van tijd tot tijd het nekgedeelte een keertje uitwringen
            Patrick

Comment

Op de 5D wordt de 16-35 een echte groothoek die je voor weinig meer dan voor landschapfotografie gaat gebruiken. Het is evenewel een dijk van een lens en gelijk heb je dat je die nooit wil weg doen.

Ik vind het evenwel onlogisch dat je voor het hele bereik tussen de 35 (beetje groothoek) tot 500 (serieuze tele) een budget zou gaan spenderen dat een stuk onder dat van je groothoekbudget ligt.

Ik heb zo een beetje het gevoel dat je met een te krap budget alles in een keer wil aankopen. De 50-500 is voor mij 'te zwaar' en 'te traag' in vergelijking met je andere lens. Volgens mij ga je je deze aankoop snel berouwen. De 50-500 is een uitstekende tele, maar dit is toch geen portretlens om op een 5D te plaatsen bvb. Het is verder evenzeer niet logisch om meer aan de body te spenderen dan aan alle lenzen zsamen, zeker als ze 16 mm tot 500 mm omvatten. Een 5D heeft echt nood aan L-zoom lenzen of primes.

Mocht ik jou zijn dan zou ik de 28-135 eerst vervangen door de 24-105 en later de Sigma door iets lichtsterker (als het nodig mocht zijn en je budget het toelaat) of dan pas de bigma aan te schaffen.
              DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daxmon
                De kogel is hier door de kerk, m'n 10D wordt op pensioen gesteld en vervangen door een 5D.
                Nu zit ik nog met de vraag wat ik moet doen met m'n lenzen.
                Momenteel bezit ik drie lenzen :
                Canon EF 16-35 1:2.8 L USM => houden
                Canon EF 28-135 1:3.5-5.6 IS => vervangen door de 24-105 L IS
                Sigma 70-300 1:4-5.6 APO => eerst zien wat het geeft naar uw verwachtingen

Koop de 5D samen met de 24-105 L IS als kit en je spaart een mooi pak uit op de prijs ... niet doen is gegarandeerd beklagen
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Working...
                X