Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To L or not to L,that's the question

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• To L or not to L,that's the question

ik vermoed dat dit een vraag is waar meerdere beginnende "fotografen" mee worstelen.

ik heb sinds enkele maanden een canon 350 D met kitlens en zou onderhand deze "plastieken" lens willen upgraden naar iets beters.

2 lenzen die me vrij algemeen toepasbaar lijken zijn
    EF28-135MM 1:3.5-5.6 IS USM (ongeveer 500 €)
    of de
    EF 24-105mm f/4L IS USM (ongeveer 1000 €)

beide lenzen krijgen op http://www.fredmiranda.com/reviews goede punten.

voor de prijs van de L koop je 2 niet-L's (maar daar ben je uiteraard geen stap mee vooruit) .

Is die "L" nu echt 2 keer zo goed (merkbaar bij doorsnee gebruik)?
    of zal ik met de 28-135 niet veel beter af zijn dan met m'n huidige lens?

Stefaan

Re: To L or not to L,that's the question

Om te beginnen, L of niet L, betere fotos maak je er niet door. Dus daarvoor moet je het al niet doen.

ik vermoed dat dit een vraag is waar meerdere beginnende "fotografen" mee worstelen.
    Als je beginnend fotograaf bent waarom al direct overstappen op proffesionele lenzen? Weet je nu al welke richting je gaat opgaan ? Kijk liever de kat uit de boom en werk met "gewone" lenzen. Als je dan echt weet waar je wilt voor gaan maak dan de overstap, anders zit je met lenzen van 1000€ waarvan je "spijt" hebt. Beiden zijn een stuk beter als de kitlens, weest gerust.

Alvast veel succes verder, ongeacht uw keuze

Comment

Absoluut gezien zijn de L lenzen zeker niet dubbel zo goed als ze 2x meer kosten dan een vergelijkbare lens (in termen van resolutie in lijnen, contrast etc.).
      Het is altijd zo dat je voor de laatste procenten beter veel meer geld moet neertellen dan vergelijkbare goedkopere producten (is ook zo bij andere hoogtechnologische toestellen, zoals muziekinstallaties).

Of dit het je waard is moet je voor jezelf uitmaken
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Wat je wil zal le zelf moeten overwegen ik kan u alleen mijn ervaringen meedelen.
        Die 28-135 was voor mij een mindere lens altijd soft en in mijn ogen zeker geen scherpe beelden.

de Tamron 28-75/2,8 AF SP XR DI LD ASP IF is zeker te overwegen ( nu 319€).
        dit in combinatie met een 70-200 L F4 en je bent geen 1000 euro kwijt .

deze combinatie doet het zeer goed bij mij .het enige minpuntje is de 28 tegenover de 18 mm maar dat gebruik ik bijna niet .
        Groetjes
        http://www.vehe.be

Comment

gewoon testen, voelen, gebruiken en je zal zelf wel zien welke makkelijk/leuk/beter werkt...
          -=- Light is the key...

Comment

Een L objectief is beter, werkt zelfs behoorlijk verslavend eens je het "gezien" hebt wil je ni meer terug. Pas op dat wil niet zeggen dat er geen goede en héél goede lenzen zijn zonder daarom een L te zijn.

De 24-105 is een vrij nieuwe lens ik heb ze zelf nog niet in handen gehad en zal ze waarschijnlijk ook nooit kopen. De reden daarvan is dat ik graag werk met lichtsterke optiek en dan heeft de 24-70 of zelfs de oude 28-70 waar ik nog steeds mee werk maar te bieden F2.8 over het ganse bereik.
            Voor een zoomlens zou ik zeker een L overwegen, voor een prime lens zijn er
            lensjes van Canon zoals de 50mm F1.4 en de 85mm F1.8 die het gerust kunnen opneme tegen een L

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fane

ik heb sinds enkele maanden een canon 350 D met kitlens en zou onderhand deze "plastieken" lens willen upgraden naar iets beters.

2 lenzen die me vrij algemeen toepasbaar lijken zijn
              EF28-135MM 1:3.5-5.6 IS USM (ongeveer 500 €)
              of de
              EF 24-105mm f/4L IS USM (ongeveer 1000 €)

beide lenzen krijgen op http://www.fredmiranda.com/reviews goede punten.

voor de prijs van de L koop je 2 niet-L's (maar daar ben je uiteraard geen stap mee vooruit) .

of zal ik met de 28-135 niet veel beter af zijn dan met m'n huidige lens?

Stefaan
              Zoals met veel van die zaken is er geen rechtevenredig verband. Ik had aanvankelijk de 28-135 en was daar best tevreden mee. Maar nu ik die heb laten gaan voor een 24-105 kan ik alleen maar zeggen dat er geen vergelijking mogelijk is.

Vooral op serieuze vergrotingen (A3+) zie je het verschil. Bovendien is de 24-105 sneller en kwalitatief beter uitgevoerd.

Is hij ook tweemaal beter? Neen. Voor een merkbaar verschil in kwaliteit verdubbelt de prijs. Maar dit gezegd zijnde, zou ik deze L-lens geen dag meer willen missen.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Yep, een L is niet tweemaal beter, maar ben je er aan gewend (sommigen zeggen verslaafd ) heb je er wel 2x zoveel voor over
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                  Als je beginnend fotograaf bent waarom al direct overstappen op proffesionele lenzen? Weet je nu al welke richting je gaat opgaan ? Kijk liever de kat uit de boom en werk met "gewone" lenzen.
                  Volg ik.

Yep, een L is niet tweemaal beter, maar ben je er aan gewend (sommigen zeggen verslaafd ) heb je er wel 2x zoveel voor over
                  Volg ik ook.

Comment

Ik heb zelf ook eerst de 28-135 IS gebruikt, op de 300D werkte die eigenlijk wel goed. Maar blijkbaar heeft een 20D (op een 350D zal dat ook wel zijn, want die heeft ongeveer dezelfde sensor) toch net iets betere lenzen nodig om echt scherpe foto's te kunnen maken.
                    Daarna heb ik de Tamron 28-75 f2,8 gehad en die was al veel scherper dan de 28-135.
                    Ondertussen heb ik de Tamron vervangen door een 24-105 f4 I IS, en die is werkelijk veel scherper dan alle lenzen die ik daarvoor al gebruikt heb.

Of het echt de moeite waard is om het dubbele uit te geven voor de nieuwe 24-105, dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar ik wil zelf toch zeker niet terug naar een 28-135.
                    Voor mij is ze dus de meerprijs wel degelijk waard, ze is veel scherper, en de AF werkt veel sneller. De 24-105 moet je zelfs geen stops dichtzetten om scherpe foto's te maken, helemaal open is die al scherp genoeg (de 28-135 was vanaf f8 ook wel scherp).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

http://www.prime-junta.net/pont/Pont..._L_Lenses.html

BeBa

Comment

Working...
                      X