Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting met verschillende lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtmeting met verschillende lenzen

Naar aanleiding van een ander topic over backfocus, heb ik gisteren uit nieuwsgierigheid een focustest gedaan met verschillende lenzen op mijn D50:

- Nikkor 50 mm/1.8
    - Tamron 28-75 mm/2.8
    - Tamron 18-200 mm

De focustest was bevredigend (zeker voor wat betreft de 50 mm en de 28-75 mm), maar er viel mij een ander fenomeen op: de foto's met de 18-200 waren merkelijk donkerder dan deze van de 28-75 of 50 mm. Ik moest met de 18-200 mm 1 stop compenseren (overbelichten) om tot hetzelfde resultaat te komen. Ik heb bij alle lenzen een brandpuntsafstand van 50 mm gebruikt en verschillende diafragma's uitgeprobeerd (want de 18-200 is uiteraard minder lichtsterk dan beide andere lenzen) maar het resultaat was telkens hetzelfde. De testen zijn gebeurd met flits (SB600 met iTTL).

Kan iemand dit verklaren? Hoe kan het zijn dat bij één lens de lichtmeting een ander resultaat geeft?
    Ik dacht dat de lichtmeter onafhankelijk van de gebruikte lenzen werkt, en dat het licht gemeten wordt dat de lens werkelijk doorlaat.

Alvast bedankt voor enige verduidelijking!

Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Re: Lichtmeting met verschillende lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
    Ik dacht dat de lichtmeter onafhankelijk van de gebruikte lenzen werkt, en dat het licht gemeten wordt dat de lens werkelijk doorlaat.
    Lichtmeting wordt bij nagenoeg alle moderene reflexcamera's (en dus ook dslr's) uitgevoerd bij volle lensopening. Aan de basis wordt er een EV waarde bepaald die ergens tussen 1 en 20 zal liggen, afhankelijk van de lichthoeveelheid die gemeten wordt.
    Rekening houdend met het gekozen programma zal nu sluitertijd en diafragma worden bepaald. Ook van belang is de ingestelde ISO waarde, natuurlijk. Je hebt dus drie vrijheidsgraden die elk tov de andere kunnen variëren om tot dezelfde EV waarde te komen. In de meeste gevallen wordt de variatie in deze vrijheidgraden in vaste stappen uitgedrukt : de zogenaamde stops. Nu is het zo dat elke stop overeenkomt met een verdubbeling of een halvering van de hoeveelheid licht. Dit is trouwens ook het geval in de EV schaal. EV 2 komt overeen met dubbel zoveel licht als EV 1.

Dit is de theorie, maar het is overduidelijk dat de waardes in de meeste gevallen op een mechanische manier worden ingesteld. Maw de sluitertijd moet in princiepe exact verdubbelen of halveren bij het veranderen van 1 stop. Idem voor diafragma en ISO.

In jouw specifiek geval is de ingestelde ISO waarde gelijk, want je gebruikt dezelfde camera voor de drie lenzen. Ook de sluitersnelheid is gelijk, zelfs als hier een afwijking op zou zitten an 1/60 s niet exact 1 /60 s is maar bvb maar 1/50 s.

Je hebt wel drie verschillende lenzen gebruikt die in theorie althans dezelfde diafragmawaardes zouden moeten opleveren. Ik denk dus dat hier het schoentje wringt. Lichtmeting bij volle opening, maar is het mechanisch ingestelde diafragma op elke van de drie lenzen wel correct volgens de halveringsschaal. Maw is F4 tov F5,6 en F8 op de ene lens gelijk aan deze waardes op de andere lens, en valt er dus telkens exact de helft van het licht binnen bij toeknijpen van het diafragma.

Volgens mij moet je hier eens een paar testen uitvoeren. Zet toestel op statief. Variëer sluitertijd en diafragma tov elkaar en kijk naar het resultaat. Dit zou exact hetzelfde moeten zijn voor het hele diafragmabereik
    DigiCam

Comment

Krijg je hetzelfde ook zonder flitsen? De lichtmeting met en zonder flits zijn twee heel verschillende zaken.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Eigenaardig, zeker met TTL-flitsen. Het is wel normaal dat een lens met veel elementen (bv. een zoom) minder licht doorlaat dan een lens met weinig elementen (bv. een prime), ook al hebben ze dezelfde f-waarde (jaja, een prime f/2.8 kan dus iets sneller zijn dan een zoom f/2.8 als zal het verschil in de praktijk miniem zijn). Maar normaal gezien vertaalt zich dat in een iets langere sluitertijd en zijn de foto's zowiezo "goed" belicht.
        Nu is het wel zo dat mijn 180/2.8 ongeveer 1/3 stop donkerdere foto's gaf dan mijn andere lenzen met mijn analoge F-801 (digitaal, nog niet getest) en ik heb ook nooit gesnapt waarom. Op digitaal lijkt mijn 85/1.4 dan weer iets helderder dan de meeste andere lenzen

Comment

Bedankt voor jullie reacties.

Daarnet de test even opnieuw gedaan, maar dan zonder flits. De verschillen in belichting tussen de respectievelijke lenzen zijn merkelijk kleiner nu: hoogstens 1/3 stop, en dat lijkt me toch wel aanvaardbaar.

Met de 18-200 heb ik verschillende diafragma's met verschillende sluitertijden geprobeerd (zoals Digicam voorstelde) en dit geeft telkens dezelfde belichting. Op dat vlak is er dus niks mis met de lens.

Het blijft merkwaardig dat bij gebruik van de flits (SB600) het verschil in belichting tussen de respectievelijke lenzen groter wordt (1 stop).

Gr's, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Langere lenzen, evtl met zonnekap, reduceren grondreflectie bij gebruik van een blits. Die "schaduw" valt buiten het beeld, maar naargelang de ongeving(bv bleek tapijt), de afstand tot het object en de eventuele aan-of afwezigheid van wand- en plafondreflektie, kan dit een rol spelen in de totale hoeveelheid beschikbaar licht.

Comment

Working...
            X