Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikor AF DX 10.5 f/2.8G.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikor AF DX 10.5 f/2.8G.

Het is ook een hele persoonlijke keuze natuurlijk. Niet iedereen heeft 10-20mm groothoek nodig, en niet iedereen heeft een fisheye nodig. Feit is, dat als je voor nikon een fisheye wilt, de 10.5mm de beste keus is.

Comment

deze 10,5 fish is super scherp, lichtsterk en een schitterende lens

ik had analoog ook al een 16mm fish eye

wie zegt dat er ooit een human-eye komt .... dan is dat absoluut niet te vergelijken met een fisheye
      hoe kan je nu 180 ° vertekeningsvrij in beeld brengen ?

de fish is een echte aanrader in mijn ogen ... natuurlijk is er de prijs

ik heb ze zowel analoog als DX en wil er geen verkopen
      een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Hallo

Ik vind dat de prijs van de 10.5 best meevalt voor zo'n knap stukje optiek.
        En ik denk dat dit ook mijn keuze zal worden.

Groetjes
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Kan iemand IN DE PRAKTIJK eens duiden hoe zo'n fisheye in gebruik zich verhoudt tov vb een Nikor 12-24 (waar vooral de 12 me interesseert ) .
          Is het echt een lens voor specifieke toepassingen of kan je die ook als breedhoek inzetten en hoe doe je dit dan precies (vb door slechts een smalle strook te gebruiken).

Ik ben op zoek nr een 'landschapslens'. De verschillende breedhoeken
          van sigma en tokina zijn interessant maar de 12-24 van Nikon is beter ...
          maar een pak duurder. Misschien is dit een alternatief?
          Ik ben ook niet gehaast dus kan gerust nog een half jaar of langer wachten...human eye ?
          Maar het moet wel een goede lens zijn...

DXO (die excellente distortie correctie mogelijk maakt ) erkent blijkbaar de kwaliteit ervan want biedt voor verschillende bodies correctie aan voor deze lens.
          Maar ik begrijp het correct dat de pixels aan de zijkanten bij correctie extreem worden gerekt en dat de scherpte daarmee de dieperik ingaat?

De lens is blijkbaar heel scherp want ik heel belangrijk vind.
          Is ze flare gevoelig?

Kan iemand eens een niet-gecropped foto ervan posten (bij voorkeur een landschapsfoto ).

Heel wat vragen dus bedankt bij voorbaat

Comment

Stefken, in deze thread vind je vergelijkende voorbeelden.

seppuku.

Comment

bedankt.

Blijkbaar als breedhoek verlies je toch heel veel pixels of kwaliteit.

Comment

Het gaat mij niet zozeer om de de pixels of kwaliteit maar wel om de impressie die zo'n opname weergeeft.
                Ik zie hier vaak fotos ven mindere kwaliteit maar daarom is de expressie van het beeld niet minder, het gaat om de artistieke waarde van sommige fotos niet om de kwaliteit en de pixels dat is dan van minder belang, allee voor mij toch. Iedereen kan daar een andere mening over hebben natuurlijk.

Groeten
                Spogy
                Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                  Het gaat mij niet zozeer om de de pixels of kwaliteit maar wel om de impressie die zo'n opname weergeeft.
                  Ik zie hier vaak fotos ven mindere kwaliteit maar daarom is de expressie van het beeld niet minder, het gaat om de artistieke waarde van sommige fotos niet om de kwaliteit en de pixels dat is dan van minder belang, allee voor mij toch. Iedereen kan daar een andere mening over hebben natuurlijk.

Groeten
                  Spogy
                  Uiteraard.
                  Mijn vraagstelling was evenwel gericht nr hoe je een fish kunt inzetten nr het verkrijgen van een (relatief) distortievrij beeld. Daarvoor is het blijkbaar minder goed. Akkoord dat het inderdaad expressieve beelden kan opleveren en seppuku toonde al aan dat het vb voor panorama's of plafonds een heel goede oplossing kan zijn.
                  Maar dan wordt het voor mij wel een lens met specifieke toepassingen en daar zoek ik (nu) niet naar.

By The Way : je kan ook omgekeerd een fish eye in software toepassen als je graag 'grappige smoelen' ziet.

Comment

Working...
                  X