Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikor AF DX 10.5 f/2.8G.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikor AF DX 10.5 f/2.8G.

Hallo

Iemand ervaring met de Nikor AF DX 10.5 f/2.8G ?

Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Re: Nikor AF DX 10.5 f/2.8G.

Zelf geen ervaring, maar ik weet zeker dat het een geweldige lens is. Ik heb tal van reviews gelezen en dit lensje staat hoog op mijn wishlist. Hier vind je foto's gemaakt met de 10.5mm. Typisch zo'n lens waar je geen spijt van kúnt krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
      Zelf geen ervaring, maar ik weet zeker dat het een geweldige lens is. Ik heb tal van reviews gelezen en dit lensje staat hoog op mijn wishlist. Hier vind je foto's gemaakt met de 10.5mm. Typisch zo'n lens waar je geen spijt van kúnt krijgen.
      Bedankt voor de URL , rekening houdend met de crop factor kom je dan ongeveer op een 15/16mm uit ?

Groeten
      Spogy
      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Inderdaad, maar het blijft wel een fisheye........met de Sigma 10-20 heb je ook 15mm, maar dan in groothoek.
        PS ik heb die 10,5 mm zelf wel in bestelling staan
        Last edited by Jazzaddict; 5 maart 2006, 12:55.

Comment

ik vind de vertekening in de hoeken wel erg groot hoor!!
          www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
            Bedankt voor de URL , rekening houdend met de crop factor kom je dan ongeveer op een 15/16mm uit ?

Groeten
            Spogy
            De 10.5 mm fisheye heeft een diagonale beeldhoek van 180 graden. Dat zegt veel meer en is bovendien juister dan de vergelijking te maken tussen brandpuntsafstanden.

seppuku.

Comment

Hoi spogy,
              Ik heb de lens zelf wel, en gebruik ze zelf meestal niet zo veel, enkel voor
              "speelfoto's" te maken.
              Als je op mijn fotopicadres kijkt, staan er bij 'gevangenis hasselt' enkele dan hebt ge een gedacht.
              Kwaliteit van de lens vind ik wel zeer goed voor zover ik er iets van ken natuurlijk.

Mvg
              Emanuel
              http://emanuelsphotos.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                Je hebt geluk. Binenkort komen diverse vertekeningvrije fish-eyes op de markt. Die worden dan human-eye genoemd. Jammergenoeg is de beeldhoek wel een stuk kleiner.

groeten, Miriam

Comment

Dag Spogy,

Ik fotografeer reeds enkele maanden met de AF Dx Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G en wil deze lens niet meer missen. Samen met men sigma 15/30 mm is het een favoriet. Je hebt effectief een beelddiagonaal van 180° waarvan ik slechts een smalle strook gebruik. Dan valt de vervorming niet zo veel op. Voor mij is het een aanrader deze lens, maar ik ben me er ook van bewust dat er heel wat mensen deze lens gewoon als een speellensje zien. Je moet deze lens ook gebruiken waarvoor hij dient, en dat is zoveel mogelijk in beeldbrengen.
                  Via deze link kan je enkele recente opnamen bekijken. ( op site kijken bij actueel) en anders klik je maar op breedbeeld 180°.

groeten,
                  stefan M

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                    Het is maar wat je vertekening noemt...

Gemaakt met de 10.5 mm fisheye:

seppuku.
                    Last edited by seppuku; 5 maart 2006, 16:26.

Comment

Hoi seppuku,

Heb je deze foto's gedefished, of heb je ze gecropt want het lijkt of je bijna geen vervorming hebt?

Mvg
                      Emanuel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door emanuel1977
                        Heb je deze foto's gedefished, of heb je ze gecropt want het lijkt of je bijna geen vervorming hebt?
                        Geen van beide. Deze heb ik speciaal uitgekozen om aan te tonen dat fisheye-fotografie niet noodzakelijk gepaard gaat met extreme vervormingen.

seppuku.

Comment

Goh gek eigenlijk ik dacht dat je altijd dat "samengedrukte" had in de hoeken
                          blijkbaar dus niet als ge weet hoe je het moet doen.

Ps knappe foto's trouwens en merci voor het snelle antwoord

Comment

Het wordt een moeilijke keuze de 10-20 of de nikor 10.5 alletwee hebben ze hun toepassingsgebied.
                            Wachten op de human-eye ???
                            Ik ga regelmatig op reis en die 10.5 leek mij wel iets.
                            Zoom lenzen spreken mij niet zo aan, ze zijn wel handig maar das ook alles er is geen grote kunst aan zal ik maar zeggen, daarom geef ik de voorkeur aan de 10.5.

Ik zal er nog eens goed over nadenken.

In elk geval allemaal heel erg bedankt voor de raad en voorbeelden.
                            Als ik er eentje koop dan zal ik laten weten

Groeten
                            Spogy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                              Het wordt een moeilijke keuze de 10-20 of de nikor 10.5 alletwee hebben ze hun toepassingsgebied.
                              Wachten op de human-eye ???
                              Ik ga regelmatig op reis en die 10.5 leek mij wel iets.
                              Zoom lenzen spreken mij niet zo aan, ze zijn wel handig maar das ook alles er is geen grote kunst aan zal ik maar zeggen, daarom geef ik de voorkeur aan de 10.5.

Ik zal er nog eens goed over nadenken.

In elk geval allemaal heel erg bedankt voor de raad en voorbeelden.
                              Als ik er eentje koop dan zal ik laten weten

Groeten
                              Spogy
                              eerlijk gezegd, mijn keuze zou snel gemaakt zijn. Een Fish-eye is een erg speciale lens met veel beperkter toepassingsgebied dan een 10-20 mm zoom

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X