Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raynox DCR-2020 Pro (FZ20 tele-lens)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raynox DCR-2020 Pro (FZ20 tele-lens)

In m'n zoektocht naar een voorzetlens voor m'n FZ20 kwam ik een model van Raynox tegen. Het is een tele-lens met een extra vergroting van 2.2x.
    Na wat verder zoeken blijkt dit ding erg goedkoop te zijn (€165 + ~€40 voor nodige accessoires), maar uit de enkele foto's die ik heb kunnen zien op het net lijkt me het toch geen slecht ding te zijn.
    Toch had ik graag wat ervaringen vernomen van gebruikers of mogelijke alternatieven.

Re: Raynox DCR-2020 Pro (FZ20 tele-lens)

Hi,

Raynox is een merk dat vooral in de USA wordt verdeeld.
    Indertijd zocht ik daar ook naar voor m'n minolta A1.

Probeem was dat er maar 1 dealer was in de Benelux, ergens in Nederland. En voorraad, niet dus.

Ik had 'm wel willen kopen, maar er dus niet aan geraakt.

Bij Grobet in Antwerpen, staat in de vitrine een bord met (heel) vele soorten voorzet lenzen.
    Als je daar nog niet geweest bent, zou ik dat eens gaan bekijken.

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Bestaan er dan voor de meeste voorzetlenzen ook conversie-ringen voor op de FZ20?
      Kan je enkele voorbeelden geven? Dan kan ik wat verder zoeken op het net. Ik vind er zo snel namelijk geen.

Comment

ik heb vroeger eens een Raynox gehad, 1.5x
        en ik moet zeggen, ik vond het niet echt een goede lens
        indien ik van u was , zou ik het niet aanraden,
        NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

Comment

Met zulke lenzen krijg je makkelijk vignettering als je met conversieringen moet werken, vooral step down. In slechtere lichtomstandigheden kan je focusproblemen krijgen. Conversieringen vindt je wel op internet of bij Bartok in Hasselt. Fotokar in Leuven kan je ook wellicht helpen, die heeft een ganse kast met ringen (maar t'is een lastige mens)
          Comfortably numb with my Pentax

Comment

Ik ben de niet trotse bezitter geweest van zo'n Raynox geval. Het is echt troep. Met digitaal zoomen (achteraf een stuk croppen) ga je betere resultaten halen.

Comment

stuur ff een berichtje naar wedlock, die heeft er zoeentje als ik me niet vergis.

Comment

Doe hier op het forum eens een search naar Raynox, je zal niet veel goeds lezen vrees ik...
                En van een 2.2x zou ik zeker al niet te veel verwachten!

Comment

Heb ooit nog geexperimenteerd met voorzetlenzen op een Fuji S602.
                  Soligor is zeker van de betere, toch de 1.4X, maar wat stelt 1.4X voor op een prosumer ? Absoluut te mijden is de troep van Bower. Kenko heeft goedkope troep zowel als het betere maar duurdere werk in huis. Probleem bij zowat alle behalve de 1.4 x is de vignettering, Bower vertoont daarnaast zowat alle fouten die een lens kan vertonen. Vanaf 3X is het bij alle voorzetlenzen manueel focussen geblazen, alleen kan je met die EVF's nooit inschatten of je nu goed zit met je scherpte. Ooit een Hama 5X getest, niet slecht maar niet stil te houden en een vogel is allang weg eer je hem met zo'n smalle lens met die vergroting gevonden hebt. Besluit : heel veel kaf en weinig koren. Ik verwacht van die Raynox eigenlijk niet veel meer en idd 2.2X roept al vragen op. Die spullen worden dus hoofdzakelijk gebouwd voor videocamera's en eigenlijk niet voor fotocamera's die hun fouten uitvergroten.
                  fotosite

Comment

Die van Olympus waren ook héél goed op de S602z ... doe anders eens een zoektochtje naar TCON (tele) en eventueel WCON (breedhoek)
                    Maar ik weet niet of die gaan 'passen' op de FZ20

Comment

Ben even weg geweest. Een beetje late reactie dus.
                      Toch bedankt voor de info.

Ik heb al eens naar die TCON gezocht en er blijken wel atributen te bestaan om die op een FZ20 te laten passen. Maar "maar" 1.5x extra zoom-vermogen is misschien wat beperkt.
                      Ik zou het eens willen uitproberen, maar dat zal wel moeilijk worden vrees ik.

Comment

Extra tele heeft meestal weinig nut op een 12X zoom prosumer.
                        Ook mijn ervaring leert dat het niet beter zal zijn dan digitale zoom.
                        Groothoek lijkt me nuttiger...
                        Geeft een voorzet-groothoeklens wel een aanvaardbare kwaliteit?
                        * Canon EOS 10D * Sigma 17-35mm * Canon 50mm * Velbon Sherpa 450n *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan
                          Met zulke lenzen krijg je makkelijk vignettering als je met conversieringen moet werken, vooral step down. In slechtere lichtomstandigheden kan je focusproblemen krijgen. Conversieringen vindt je wel op internet of bij Bartok in Hasselt. Fotokar in Leuven kan je ook wellicht helpen, die heeft een ganse kast met ringen (maar t'is een lastige mens)
                          ik heb ook niet veel goeds gehoord over voorzetlenzen ... op digitale videocams is het wel okee

BOYCOT verder fotokar leuven !!! er bestaan geen onvriendelijkere mensen
                          Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                          my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Comment

Working...
                          X