Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fisheye of niet?

Heeft een Fisheye lens aanschaffen nut als je al een 12-24mm lens hebt?

Zoja welke is dan beter, en wat zijn de verschillen als je de volgende 2 vergelijkt.

Nikkor AF 16mm 2.8D Fisheye en de Nikkor 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye.

qua prijs zijn ze even duur.

Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: Fisheye of niet?

Ik heb deze 2 lensen (ik wilde de Nikkor 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye en mijn vrouw de 12-24)moest ik nu beslissen dan zou ik gaan voor de 12-24,hoewel de Nikkor 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye een zeer goede lens is,maar ik gebruik hem te weinig om deze aanschaf te verantwoorden

Groetjes NoName
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

Comment

Even voor de duidelijkheid: de Tokina 12-24 heb ik al.

Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is en vooral heel persoonlijk is.

De 10.5 gaat breder zijn dan de 12mm.
        Vervolgens moet je naargelang je eigen smaak en de foto gaan kiezen ofdat je het fisheye effect wil behouden of toch wil defishen (kan met Nikon Capture, panorama tools enz.). Na defishen ga je, denk ik (zelf nog niet getest), niet echt veel meer kunnen zien dan met de 12mm, vrees ik. Ik ga dat testen zodra mijn Tokina aangekomen is.

De 16mm is op de huidige digitale body's van Nikon niet echt breed.
        Geen idee wat Nikon gaat doen in de toekomst.
        Komen ze met een full frame body uit, dan is dit misschien beter gezien de 10.5 dan niet meer bruikbaar is of toch maar niet beeldvullend (voor panoramische fotografie gebruikt men speciaal hiervoor de 10.5 op een Canon 5D...).

Als je een fisheye zou kopen vooral voor het fisheye effect ook de Sigma 8mm niet vergeten.
        Van resolutie/scherpte misschien iets minder maar nog meer uitgesproken fisheye dan beide Nikon lensen.

Comment

waarom geen sigma 8mm f4 fish eye of de Peleng 8mm f4 fish eye? Dit zijn beide circular fish eyes, zodat het fish eye effect extra duidelijk is. De peleng is op internet voor 200 dollar te koop, en dat is voor zo'n lens erg goedkoop. De sigma kost ongeveer 650 euro. Ik heb zelf voor de sigma gekozen (de peleng kan problemen opleveren bij de D70 anders had ik ook voor de peleng gekozen).
          Mocht je toch een van de nikkor fish eye's willen kopen, dan zou ik de 10.5 fish eye kopen, daarmee behaal je het grootste fish eye effect op de foto's.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

Comment

Working...
          X