Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300mm f4.0 IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 300mm f4.0 IS USM

Ben sinds kort de bezitter van deze lens, maar heb nu toch een tweetal vraagjes :

1) Waarom mag men geen IS gebruiken op statief (snap wel dat het hier niet nodig is ) het schijnt dat de IS daardoor defect zou gaan?

2) Wat is de betekenis op de lens voor de schakelaar 1.5m en 3m ? Is dit in verband met macro?

Moet deze lens nog wel leren kennen en er zit eigenlijk wel weinig handleiding bij.

Re: Canon 300mm f4.0 IS USM

Oorspronkelijk geplaatst door Rene53
    Ben sinds kort de bezitter van deze lens, maar heb nu toch een tweetal vraagjes :

1) Waarom mag men geen IS gebruiken op statief (snap wel dat het hier niet nodig is ) het schijnt dat de IS daardoor defect zou gaan?
    Er bestaan twee IS systemen, het recentste systeem mag je gewoon aangeschakeld laten op een statief. Voor de oudere systemen zal het IS systeem anders verantwoordelijk zijn voor kleine trillingen, heeft te maken met het volledig verschillend trillingspatroon op statief.
    2) Wat is de betekenis op de lens voor de schakelaar 1.5m en 3m ? Is dit in verband met macro?

Moet deze lens nog wel leren kennen en er zit eigenlijk wel weinig handleiding bij.
    Dit is gewoon een AF speed selector. Als je de schakelaar op 3 m zet gaat je AF een stuk sneller werken, maar kan je niet scherp stellen tussen 1.5 en 3.0 m. Je kortste scherpstelafstand wordt maw 3.0 m

sugar.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Bedankt voor het antwoord, maar ik heb gelezen dat je de IS op statief altijd moet afzetten behalve bij de f2.8 lenzen?

Comment

Ik heb de IS bijna altijd aanstaan op mijn 300mm f4.0, en in combinatie met een statief heb ik daarmee nog nooit negatieve ervaringen gehad.
        http://www.jvermeulen.be

Comment

Bedankt voor het antwoord, maar ik heb gelezen dat je de IS op statief altijd moet afzetten behalve bij de f2.8 lenzen?
          het zou niet slecht zijn als Canon dat eens duidelijk neerschrijft. Ik dacht dat er lenzen zijn waarbij het systeem zich automatsich uitschakeld, en dan weer andere waar het effectief mag op blijven staan (onder andere de echte lange jongens)

sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

aan allen bedankt voor de antwoorden, ben weeral wat slimmer geworden
            Nu alleen nog maar een hoop oefenen met deze toch wel zware lens

Comment

Op welke body heb je deze lens ? Ik heb em op een 300D en meestal dien ik minimum 5 keer te proberen alvorens een foto scherp te krijgen. Volgens Corne had hij hem getest en was hij OK, welliswaar op een 1D...

aan allen bedankt voor de antwoorden, ben weeral wat slimmer geworden
              Nu alleen nog maar een hoop oefenen met deze toch wel zware lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekoningg
                Op welke body heb je deze lens ? Ik heb em op een 300D en meestal dien ik minimum 5 keer te proberen alvorens een foto scherp te krijgen. Volgens Corne had hij hem getest en was hij OK, welliswaar op een 1D...
                Volgens mij is hij aan de trage kant ook op een 1D MK II N (moet wel toegeven dat hij vrijwel altijd van de eerste keer scherp is met het centraal scherpstelpunt, zelfs met 1.4 ext II)
                Nieuwe website

Comment

@dekoningg

Ik heb deze lens op een 20D, heb ook nog geen echt scherpe beelden gehad , maar zal wel aan het weer liggen zeker, heb hem alleen nog maar kunnen gebruiken bij bewolkt weer .
                  Ga bij helder weer zeker weer oefenen! Kan mij niet voorstellen dat met deze lens geen haarscherpe beelden te verkrijgen zijn.

Comment

1) ... het schijnt dat de IS daardoor defect zou gaan?
                    ABSOLUUT niet. Hoogstens kan die in een feedback loop geraken en juist blurry fotos veroorzaken maar de IS kan daar absoluut niet door beschadigd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      ABSOLUUT niet. Hoogstens kan die in een feedback loop geraken en juist blurry fotos veroorzaken
                      Wat is dan het beste volgens u, bij gebruik van een monopod van de IS functie on of off,(dit is mijn eerste lens met IS )
                      Nieuwe website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remip
                        Wat is dan het beste volgens u, bij gebruik van een monopod van de IS functie on of off,(dit is mijn eerste lens met IS )
                        IS aan, zonder enige twijfel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          het zou niet slecht zijn als Canon dat eens duidelijk neerschrijft.
                          Canon heeft het oa hier neergeschreven

En voor de 300mm f4.0 schrijven ze
                          For all other current IS lenses (28-135/3.5-5.6 IS, 75-300/4-5.6 IS, 100-400/4.5-5.6L IS, and 300/4L IS), it is much better to shut off the IS function when the lens is mounted on a tripod.
                          Last edited by BartD; 19 februari 2006, 13:03.

Comment

IS op statief aan voor de 300/2.8L IS, 400/2.8L IS, 500/4L IS and 600/4L IS en de zooms 28-300/3.5-5.6L IS, 70-200/2.8L IS, 70-300/4.5-5.6 DO IS, 400/4 DO IS
                            IS op statief uit voor 28-135/3.5-5.6 IS, 75-300/4-5.6 IS, 100-400/4.5-5.6L IS, en 300/4L IS
                            Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Working...
                            X