Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke allroundlens voor Nikon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke allroundlens voor Nikon?

Ik heb sinds kort een Nikon D50 met 50mm 1.8 lens erbij gekocht. Ik wil er echter nog een zoomlens bij. Ik twijfel daarbij tussen de 18-70 DX 3.5-4.5 en de tamron 28-75 2.8. Budget voor beide is ongeveer 350 EUR in Duitsland, waar ik mijn gerief koop.
    Ik kom van een Nikon 995 die, omgerekend naar kleinbeeld, een 38-152 zoom had, en ik heb het ontbreken van groothoek nooit als een gemis ervaren, al was het op vakantie bij landschappen wel wat te weinig.
    Nu twijfel ik dus tussen de Nikon en de Tamronlens. Van belang voor mij: snelheid bij scherpstellen, en voldoende controle over DOF + mooie onscherpte in de achtergrond. Is het verschil tussen de 2.8 van Tamron en de 3.5 van Nikon echt groot, of zijn beide goed bruikbaar bij volle lensopening?
    Zijn er nog andere alternatieven?

Bedankt alvast, Pieter

Re: welke allroundlens voor Nikon?

Koop de 18-70, maar koop hem 2e hands voor een 220 EUR. 42mm kleinbeeldequivalent zal echt wel te weinig breedhoek zijn denk ik.

Mvg

Comment

Als je vakantiefoto's neemt of tijdens wandeltochtjes en groothoek is niet echt een must. De Nikkor AF-S 24-120 VR geeft je een mooi bereik met VR . Ze wel is wel ietske boven je budget, maar ik vind het een heel plezant lenske.

Het verschil tussen 2.8 en 3.5 is niet zo heel groot maar de Tamron is over het hele bereik 2.8 (van 28 tot 75) de Nikkor is enkel bij 18mm F/3.5 daarna verzwakt hij tot 4.5 en dat maakt wel een verschil. Want op 70mm heeft de Nikkor 2maal het licht nodig om dezelfde opname te kunnen maken dan de Tamron.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Misschien nog een beetje langer sparen en gaan voor de nieuwe nikon 18-200 vr. Indien dit geen optie is zou ik kiezen voor de tamron.
        Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Of de sigma 18-50mm f/2.8. 2.8 over het volledige bereik, maar ook wel iets duurder dan je budget, 450 EUR.

Mvg

Comment

Ik heb mijn Coolpix zelden gebruikt in grote telestand, dus als ik zo'n 700 EUR zou besteden aan een Nikon 18-200, gebruik ik er het stuk vanaf 100mm niet van. Kan ik misschien beter een heel degelijke lens kopen in het bereik dat ik wel vnl. denk te gerbuiken.
            Weet iemand in hoeverre de Nikon sneller is dan de tamron, en qua degelijkheid ook nog verschillen? De Sigma 18-50 is idd ook een optie.

De Nikon trouwens beter tweedehands kopen? Lijdt een lens dan weinig bij zorgvuldig gebruik?

Pieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterK
              Ik heb mijn Coolpix zelden gebruikt in grote telestand, dus als ik zo'n 700 EUR zou besteden aan een Nikon 18-200, gebruik ik er het stuk vanaf 100mm niet van. Kan ik misschien beter een heel degelijke lens kopen in het bereik dat ik wel vnl. denk te gerbuiken.
              Weet iemand in hoeverre de Nikon sneller is dan de tamron, en qua degelijkheid ook nog verschillen? De Sigma 18-50 is idd ook een optie.

De Nikon trouwens beter tweedehands kopen? Lijdt een lens dan weinig bij zorgvuldig gebruik?

Pieter
              De nikon 18-200 is meer dan degelijk. Beter in ieder geval dan die andere lenzen, en het is niet omdat je momenteel niet boven de 100 mm gebruikt, dat je het in de toekomst niet gaat doen.

Comment

Aangezien groothoek niet echt belangrijk voor je is, zou ik opteren voor de Tamron 28-75/2.8. Ze blijft een stuk lichtsterker dan de Nikon 18-70, bovendien is dit een schitterende, scherpe lens die alom geprezen wordt.

P.S. Het is IMHO nog niet aangetoond dat de Nikon 18-200 beter zou presteren! Haar hogere prijs is in grote mate het gevolg van de ingebouwde stabilisatie, niet zozeer van een betere optiek!

Gr's, Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                  P.S. Het is IMHO nog niet aangetoond dat de Nikon 18-200 beter zou presteren! Haar hogere prijs is in grote mate het gevolg van de ingebouwde stabilisatie, niet zozeer van een betere optiek!

Gr's, Wim
                  Ik wil hier zeker geen ellenlange discussie openen over dit onderwerp, maar ik heb al vele "allround"lenzen gehad, maar de nikon 18-200 verkoop ik nooit meer.Als ik op stap ga laat ik er zelfs mijn 17-55 voor thuis, en dat wil veel zeggen.

Comment

Hallo,

ik sta momenteel voor dezelfde keuze.
                    Net als PieterK heb ik net een D50 gekocht met de 50mm 1.8.

En ja, ook ik had mijn oog laten vallen op een van de bovenstaande 2 lenzen.

Nu heb ik echter net nog een nieuwe kandidaat gevonden: de nieuwe sigma 17-70 2.8-4.5. Deze lens lijkt mij erg interessant want hij heeft de groothoek van de nikon lens, gecombineerd met de 2.8 (welsiwaar op 17mm) van de tamron.

ik krijg mijn knoop maar niet doorgehakt...

erik

Comment

Van de 17-70 ben ik na de eerste pics nog echt bepaald niet overtuigd.

de 18-50mm en 24-70mm van Sigma zijn allebei 2.8 en EX lenzen. Lijken me beter. Met de laatste 2 heb ik ervaring, maar van die 17-70 moet ik nog de foto's zien die me overtuigen. Tenslotte is het een downscaled 28-105 en die zou je nog niet voor je verdriet op je toestel zetten.
                      Last edited by Spanjaart; 3 februari 2006, 01:03.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterK
                        Ik heb sinds kort een Nikon D50 met 50mm 1.8 lens erbij gekocht. Ik wil er echter nog een zoomlens bij. Ik twijfel daarbij tussen de 18-70 DX 3.5-4.5 en de tamron 28-75 2.8. Budget voor beide is ongeveer 350 EUR in Duitsland, waar ik mijn gerief koop.
                        Ik kom van een Nikon 995 die, omgerekend naar kleinbeeld, een 38-152 zoom had, en ik heb het ontbreken van groothoek nooit als een gemis ervaren, al was het op vakantie bij landschappen wel wat te weinig.
                        Nu twijfel ik dus tussen de Nikon en de Tamronlens. Van belang voor mij: snelheid bij scherpstellen, en voldoende controle over DOF + mooie onscherpte in de achtergrond. Is het verschil tussen de 2.8 van Tamron en de 3.5 van Nikon echt groot, of zijn beide goed bruikbaar bij volle lensopening?
                        Zijn er nog andere alternatieven?

Bedankt alvast, Pieter
                        Pak zeker en vast de Nikon. Schitterende kwaliteit. Zeker twee keer beter dan de tamron! Kijk maar eens op www.archipicture.nl zeer veel opnamen van o.a. de landschappen zijn gemaakt met de 18-70. Moet voor rond de 300 euro of soms minder nieuw te koop zijn.
                        Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver
                          Pak zeker en vast de Nikon. Schitterende kwaliteit. Zeker twee keer beter dan de tamron! Kijk maar eens op www.archipicture.nl zeer veel opnamen van o.a. de landschappen zijn gemaakt met de 18-70. Moet voor rond de 300 euro of soms minder nieuw te koop zijn.
                          Ik heb die landschapppen eens bekeken, maar in dergelijk klein formaat kun je niets beoordelen, en de kwaliteit al helemaal niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver
                            Enige voordeel van de Nikon is het breedhoekbereik. Wat kwaliteit betreft durf ik te stellen dat de Tamron beter scoort. Om dan nog niet te spreken van de hogere lichtsterkte van de Tamron!

Gr's, Wim
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Wat Bjorn te zeggen heeft over de 18-70:

Images are crisply defined with a trace of softness into the corners at wide settings, all of which have disappeared by f/5.6 - f/8. Image fall-off into the corners is barely visible at 18 mm when the lens is set wide open. Contrast is high, colours are vividly saturated, and image sharpness simply is stunning compared to the dirt cheap price of this little gem. True, you do get noticeable barrel distortion at the wide end and some pincushion at the other, with a touch of wavy high-order distortion thrown in for a good measure. The really nit-picking users (those who don't ever take photographs, just do test shots) certainly will enjoy the occasional slight trace of chromatic aberration within high-contrast areas,
                              Flare and ghosting resistance is well above average and much better again that you'd expect from such a low-priced item.
                              En als gebruiker van deze lens ben ik het daar mee eens.
                              Het is de digitale 28-105

Comment

Working...
                              X