Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 12-24 of nikkon 12-24?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 12-24 of nikkon 12-24?

Hallo allemaal,
    ik ben studente fotografie en zoek al een tijdje een goede breedhoeklens. vermits prijs voor mij belangrijker is dan optimale kwaliteit hoeft dit niet per se een nikkon lens te zijn...
    Dus nu was ik op zoek gegaan naar sigma of tamron, maar had ik het volgende vraagje;
    een sigma lens, met nikkon vatting, heeft die nog altijd dezelfde beeldhoek? m.a.w. moet je rekening houden met een brandpuntsverlenging, of blijft de 12-24 ook een 12-24 op mijn nikkon D100?

Re: sigma 12-24 of nikkon 12-24?

Bij de D70 is de cropfator x1,5.
    De D100 zal dit ook wel zijn.

Dus de 12mm word dan 18mm

Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Bekijk deze lens toch ook maar even : Tokina AT X 12-24/4.0 Pro DX AF Zeer betaalbaar en echt wel een goeie breedhoeklens.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Je slaat de spijker op zijn kop Francis, ik wilde er weer niet over beginnen

Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fosty
          Hallo allemaal,
          ik ben studente fotografie en zoek al een tijdje een goede breedhoeklens. vermits prijs voor mij belangrijker is dan optimale kwaliteit hoeft dit niet per se een nikkon lens te zijn...
          Dus nu was ik op zoek gegaan naar sigma of tamron, maar had ik het volgende vraagje;
          een sigma lens, met nikkon vatting, heeft die nog altijd dezelfde beeldhoek? m.a.w. moet je rekening houden met een brandpuntsverlenging, of blijft de 12-24 ook een 12-24 op mijn nikkon D100?
          Pff brandpuntsverlenging, ik hoop dat ze u dat niet op school hebben geleerd...

Comment

die tokina-lens, heeft die ook die cropfactor??
            had idd al in de andere onderwerpen gezien dat veel mensen op het forum deze aanraden, maar helaas heb ik er nog geen gevonden op tweedehandssites zoals kapaza,marktplaats of e-bay...
            Is het een weinig voorkomende lens?

Comment

Als je een 50mm lens op een analoge 35mm body zet, dan is die 50 mm. Zet je die op een D70 dan verkleint je beeldhoek. Cropfactor is afhankelijk van je sensoroppervlakte tov negatief. Een Nikon sensor is 1.5 maal kleiner in oppervlakte dan een negatiefje. Dus cropfactor is objectiefonafhankelijk. De beeldhoek van een 12-24 op een 1.5 cropcamera komt overeen met een beeldhoek van een 18-36 mm op een FF.

Mvg

EDIT: Tokina 12-24 is een veelvoorkomende lens, maar bestaat nog niet zolang. Houd er wel rekening mee dat deze lens niet compatibel is met analoge bodies.

Comment

zoiets zei ik ook al meteen.

de cropfactor zit niet in de lens maar in de camera

Gr kees

Comment

dus cropfactor is dus hetzelfde als de brandpuntsverlenging die ze ons op school leerden. en die geldt dus ook als je de tokina lens op de nikkon D100 zet???

Comment

Met als enige verschil dat het GEEN GEEN GEEN brandpuntsverlenging is. Brandpunt is een begrip uit de geometrische optica en is een eigenschap van een lens! Enkel bij een zoomlens heb je brandpuntsverlenging, door aan de zoomring te draaien Dus niet door ze op een 1.5 cropcamera te zetten.
                    Ja de cropfactor geldt dus ook als je die op een D100 zet.

Mvg

Comment

Fosty, ik zag dat je al een paar keer Nikkon schreef.
                      Even een tip: het is Nikon met één N

Gr Kees

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                        Fosty, ik zag dat je al een paar keer Nikkon schreef.
                        Even een tip: het is Nikon met één N

Gr Kees
                        Misschien werd 'Nikkor' bedoeld.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fosty
                          dus cropfactor is dus hetzelfde als de brandpuntsverlenging die ze ons op school leerden. en die geldt dus ook als je de tokina lens op de nikkon D100 zet???
                          Neen. De cropfactor is de verhouding van de grootte van de sensor t.o.v. die van een klassiek kleinbeeldformaat. En dat geeft geen "brandpuntsverleging", wel "beeldhoekversmalling", dat voor het gemak wordt aangeduid door het brandpunt op te geven van een lens met vergelijkbare beeldhoek, maar in wezen blijft (blijven) het (de) opgegeven brandpunt(en) altijd hetzelfde, gelijk op welke camera je het objectief zet.

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                            Misschien werd 'Nikkor' bedoeld.
                            Ik denk het ook. Dat is de enige manier om "Nikon met één N" te schrijven.

seppuku.

Comment

In haar 1e vraag had ze het over de D100 Nikkor.
                              D100 is bij mij toch echt een camera hoor en géén lens

Comment

Working...
                              X