Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d70 - gezocht macrolens en tele-lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d70 - gezocht macrolens en tele-lens

Help,

Als leek heb ik hulp nodig bij de volgende vragen :

1: ik zoek een lens voor macro-opnames met mijn d70.
    Macro-opnames van in het aquarium en van miniatuurwagens, schaal 1/43
    Welke is hier voor geschikt?

2: ik zoek een lens voor fotografie langsheen het circuit.
    Rekening houdend met de soms grote afstanden dus minsten een 400mm
    Tot 300mm heb ik de standaard meegeleverde maar wil nu wel een kwalitatieve minstens 400mm. Meestal zonder statief te trekken.
    Welke is hier voor geschikt?

3. Waar kopen?
    Het toestel zelf d70 heb ik gekocht bij een promotie in een PC-winkel.
    Ken geen shops voor dit specifieker materiaal. Online of regio Brabant// Oost-vlaanderen

Wie kan mij helpen??

Re: d70 - gezocht macrolens en tele-lens

ten eerste als je iets wil kopen is Corné vaniperen (www.cornevaniperen.nl) de beste referentie online denk ik, als je de vele mensen (en mezelf) hier op het forum mag geloven. maar:

-400mm uit de hand? heeft een D70 niet nog eens een cropfactor van 1,6? dan ben je wel met 640mm uit de hand bezig he ! alle ja als je een heel vaste hand hebt

-doorzoek het forum voordat je een post zet.... die vraag is een tijdje geleden ongeveer letterlijk voorgekomen...

-wat is je budget? ik hoop dat je diepe zakken hebt, want voor zo'n zoom ben je wel vertrokken voor minstens 1000 euro voor een lichtsterk objectief...

- over macrolenzen staat er ook heeeel veel op het forum, inclusief massa's voorbeelden van die autootjes
    EOS 350D; kitlens, Sigma 55-200mm, 50mm 1.8, Tokina 12-24mm

Comment

Joris,

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik vond mijn gading niet bij zoeken, heb niet echt een antwoord op de vraag gevonden , maar zal dan wel aan mij liggen.
      D70+circuit / d70 + telelens...nuja..zal nog wel wat zoeken.
      Ook wat betreft het fotograferen van aquaria zijn er weinig mensen die hier ervaring mee hebben, ofwel reageren ze niet...

Misschien moeten er dan maar eens sticky's gezet worden, dan hoeft niemand zich moe te maken aan het beantwoorden van deze vragen...

Comment

Hallo Pioux,
        Wat je aquarium betreft zou ik een macrolens nemen met een korte minimale afstand om te focussen. Ik denk dan aan de Nikon 60mm of de sigma 50mm macrolenzen.
        Wat je circuit betreft, velen hebben aan 300mm genoeg. Uit ervaring zeg je dat je liever 400mm zou willen en om niet gelijk een nikon 400/2.8 aan te raden zou je bv kunnen kijken naar de sigma 120-300mm/2.8 of de sigma 100-300mm/F4. Beiden zullen het prima doen in combinatie met een sigma 1.4 converter wat je een 420mm geeft. Bij beide heb je een HSM erop wat het focussen wat sneller maakt...
        Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

Comment

Micro Nikkor 60mm 2.8 lijkt me een goede keuze voor je aquariumfoto's
          (zelf heel tevreden over - superscherp)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik zou voor een macro lens toch eerder naar de Sigma 105mm macro uitzien.
            Stelt ook vrij kort scherp en je kan deze lens ook perfect gebruiken als portretlens, maar ook voor macro'tjes in de vrije natuur. Wordt ze iets functioneler, kwestie van iets meer aan je centen te hebben
            Als je echt noodzaak hebt aan meer tele moet je toch ook eens de 50-500 van Sigma bekijken. Laat zich mits wat oefenen best uit de hand gebruiken.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Ik zou voor een macro lens toch eerder naar de Sigma 105mm macro uitzien.
              Stelt ook vrij kort scherp en je kan deze lens ook perfect gebruiken als portretlens, maar ook voor macro'tjes in de vrije natuur. Wordt ze iets functioneler, kwestie van iets meer aan je centen te hebben
              Als je echt noodzaak hebt aan meer tele moet je toch ook eens de 50-500 van Sigma bekijken. Laat zich mits wat oefenen best uit de hand gebruiken.
              Wat de Sigma betreft weet ik het niet, maar bij vergelijking tussen de Nikon 60 en 105 mm kreeg de eerste toch mijn voorkeur omwille van de snellere AF in het niet-macro gedeelte en natuurlijk ook het feit dat ik daarnaast ook de 28-105 gebruik (met beperkte macro-mogelijkheden)
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
                Wat de Sigma betreft weet ik het niet, maar bij vergelijking tussen de Nikon 60 en 105 mm kreeg de eerste toch mijn voorkeur omwille van de snellere AF in het niet-macro gedeelte en natuurlijk ook het feit dat ik daarnaast ook de 28-105 gebruik (met beperkte macro-mogelijkheden)
                De Sigma 105 is ook niet van de snelste maar het leek me in het geval van TS gewoon handiger een lens te hebben die wat multifuncioneler is zonder in te boeten op de functie waarvoor ze gekocht wordt. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat een 50 of 60 mm niet functioneel zou zijn.
                fotosite

Comment

Wat het tele-gedeelte van je vraag betreft : van dit topic heb ik veel geleerd !!!
                  Vriendelijke groet, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Over nuttige antwoorden gesproken...

Grote dank heren voor jullie bijdrage.

Deze "nikon 400/2.8" zou wel eens dé keuze kunnen worden...wat opzoekingen daarrond , gaven nogal positieve resultaten ..maar die link van kariboe=>nog even lezen....

macro blijft dus een tweestrijd....

de 1/43 autootjes bewegen niet.
                    Maar in het aquarium beweegt dus alles, 12000l stroming/uur.
                    Het staat daar nooit in stil, misschien moet ik hier maar kiezen voor een snelle autofocus...

Nog tips?
                    Last edited by pioux; 31 januari 2006, 12:55.

Comment

Ik ken geen macro lenzen met echt snelle autofocus. Misschien ben je heel goed af met een tussenring op je standaardzoom.

Voor tele zou ik zeker kijke naar de 80-400VR.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Timmermans
                        -400mm uit de hand? heeft een D70 niet nog eens een cropfactor van 1,6? dan ben je wel met 640mm uit de hand bezig he ! alle ja als je een heel vaste hand hebt

Correctie, Nikon heeft een 1.5 cropfactor dus 400mm lijkt 600mm
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Om het kort te houden, uit ervaring kan ik je een tamron 90mm 2.8f aanraden voor het macro gedeelte.
                          Om beeldjes te schieten langs het circuit zou een Sigma 100-300 f4 hsm ex de job moeten aankunnen, deze kost om en bij 900 €, heb je meer centjes te besteden kijk dan eens naar de Sigma 120-300 f2.8 hsm ex. Super beeldkwaliteit en bijzonder snel.
                          Succes nog met je zoektocht en toekomstige aankoop.
                          Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Daarstraks niet bij machte om de reeds gemaakte foto's te overlopen en gezien de moeilijkheid om een betaalbare/kwalitatieve 400mm te vinden...ben ik hoe langer hoe meer aan het overwegen idd om een goeie/snelle/klare 300mm aan te schaffen en dit met tussenring.

Ik heb de indruk dat veel van de mislukkingen in de huidige foto's eerder te wijten zijn aan de bedenkelijke kwaliteit van de huidige standaardlens dan aan het feit dat het geen 400 is...

Waar een forum met zinnige posts en een schat aan info en bewijzen al niet goed voor is...

Jullie horen het wel als de knoop doorgehakt is.
                            Ga nog wat fotootjes/prijsjes opzoeken en vergelijken en rekenen....

Mocht iemand dan nog in vlaamsbrabant/oostvlaanderen een goeie digicam shop kennen dan hoor ik het graag!

Corne is idd een leuk site maar gaat die ook met toestel onderhouden?
                            Last edited by pioux; 31 januari 2006, 21:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pioux
                              Daarstraks niet bij machte om de reeds gemaakte foto's te overlopen en gezien de moeilijkheid om een betaalbare/kwalitatieve 400mm te vinden...ben ik hoe langer hoe meer aan het overwegen idd om een goeie/snelle/klare 300mm aan te schaffen en dit met tussenring.

Ik heb de indruk dat veel van de mislukkingen in de huidige foto's eerder te wijten zijn aan de bedenkelijke kwaliteit van de huidige standaardlens dan aan het feit dat het geen 400 is...

Waar een forum met zinnige postenen een schat aan info en bewijzen al niet goed voor is...

Jullie horen het wel als de knoop doorgehakt is.
                              Ga nog wat fotootjes/prijsjes opzoeken en vergelijken en rekenen....

Mocht iemand dan nog in vlaamsbrabant/oostvlaanderen een goeie digicam shop kennen dan hoor ik het graag!

Corne is idd een leuk site maar gaat die ook met toestel onderhouden?

Zoek eens op
                              Nikkor 80-400 VR
                              Nikkor AF-S 300mm F/4 (+1.4 TC)

Allebei uitstekende prijs/kwaliteit.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X