Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens voor voetbalmatchen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telelens voor voetbalmatchen

Hello,

Ondertussen reeds veel gelezen omtrent veel lenzen, m'n enige probleem en dit kon ik nergens terugvinden is. Hoe ver reik ik met een bepaald aantal mm objectief.

Vb, lens wordt wordt primair gebruikt voor voetbalmatchen (vooral bij dag). Ik sta op 4m van de zijlijn, eventueel zelf iets dichter. Hoe krijg ik vanop de cornervlag de keeper die midden van z'n doel staat volledig op m'n viewer? Dezek keeper zal ongeveer 30-35m van de zijlijn/cornervlag staan.

Is er een formule om dit berekenen of iemand die uit ervaring kan spreken?

alvast bedankt

dro
    Tevreden Canonist

Re: Telelens voor voetbalmatchen

Oorspronkelijk geplaatst door stilldro
    Ik sta op 4m van de zijlijn, eventueel zelf iets dichter. Hoe krijg ik vanop de cornervlag de keeper die midden van z'n doel staat volledig op m'n viewer? Dezek keeper zal ongeveer 30-35m van de zijlijn/cornervlag staan.

Is er een formule om dit berekenen of iemand die uit ervaring kan spreken?
    In principe * geldt dat de vergotingsfactor van een objectief gelijk is aan de objectsafstand / brandpuntsafstand. Dus als je 30 meter (30000mm) van het object af staat is de vergrotingsfactor van een 300mm objectief 30000 / 300 = 100. De sensor van de 350D is 22,2 x 14.8mm groot meen ik. Met een vergrotingsfactor van 100 betekent dat dus dat een object van 2,22 x 1,48 meter precies beeldvullend past op 30 meter afstand met een 300mm objectief.

Noot *: in principe (maar ook elders op deze wereld ). Even zonder gekheid, sommige fabrikanten maken hun objectieven soms net iets breder of net iets minder breed qua beeldhoek. Met als extreem een fisheye: die heeft per definitie een beeldhoek van 180 graden, daar kun je dus eigenlijk geen vergrotingsmaatstaf meer van berekenen (want die is theoretisch oneindig groot).
    Last edited by Joost; 28 januari 2006, 19:30.

Comment

Amai, prachtige technische uitleg. Hier weet ik meteen dat een 300mm moet volstaan dus.

grtz
      Tevreden Canonist

Comment

Collega van mij doet voetbalreportages in eerste klasse met 300 mm.
        Hij heeft er voor close ups wel een converter bij maar zijn normaal verslag is
        met een Sigma 120-300 op een Canon 20D. Vermits hij veel avondmatchen heeft is hij voor de lichtsterke 120-300 2.8 EX gegaan.
        fotosite

Comment

Er is bij mij nog geen enkele verplichting of druk om zeker mooie foto's te hebben en het zullen meestal wedstrijden worden bij daglicht (hopelijk veel helder weer). Dus een 2.8 wordt misschien iets voor later. Nu ga ik het houden bij een goedkopere versie om mee te leren..

Canon EF 100-300/4.5-5.6 USM ø 58mm (298eur bij konijn)
          Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM 58mm (199eur konijn)

Waar zit het verschil tussen deze twee lenzen? 100eur verschil, even groot bereik, beiden USM..

Cosina AF 100-400/4.5-5.6 Canon (245eur)
          Sigma 100-300mm F4.5-6.7 DL Canon AF (115eur, wat is het addertje? )
          Tamron AF 70-300 LD 4-5,6 1:2 Canon 62 (129eur)
          Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di Canon 62 (319eur)

Budget ligt op max 350. Alle lenzen hierboven zijn ongeveer even lichtsterk, behalve die laatste Tamron. Waar liggen de verschillen? Focussnelheid?

alvast bedankt

stijn
          Tevreden Canonist

Comment

Op fred Miranda zonet gelezen dat de tamron 70-300 optisch beter resultaat geeft, dan de canon lenzen die ik hier vermeldde.

Nadeel van die lens gegeven door veel personen, is dat de autofocus traag is.

Hoe traag is dat dan? Is het mogelijk voetbalfoto's mee te trekken, eventueel vogeltjes?

grtz
            Tevreden Canonist

Comment

Ik zou in ieder geval geen 28-300 nemen. Met een vergroting van 10X kan die moeilijk nog scherp zijn.
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                Ik zou in ieder geval geen 28-300 nemen. Met een vergroting van 10X kan die moeilijk nog scherp zijn.
                Oké, was die al niet van plan in feite. Wordt overal bijna afgeraden.

Tamron 70-300 heeft momenteel m'n voorkeur, scherpe prijs en wordt op vele plaatsen al zeer goeie lens beschreven. Hopelijk voldoende voor vogeltjes, voetbal en mss macrofototje

grtz
                Tevreden Canonist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stilldro
                  Nu ga ik het houden bij een goedkopere versie om mee te leren..

Canon EF 100-300/4.5-5.6 USM ø 58mm (298eur bij konijn)
                  Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM 58mm (199eur konijn)
                  Ik vrees dat je voor echte actiefotografie - wat voetbal uiteindelijk toch is - met deze objectieven heel wat autofocussnelheid tekort zal komen...

Groetjes,

Tim
                  Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

http://www.timdebacker.be

Comment

Ja, dit vreesde ik ook reeds.

Vanaf welk budget kan een lens dan wel aan m'n behoeften vol doen? Dus mss beter nu nog eventjes doorsparen en meteen een sterkere lens...

pff, twijfel twijfel

grtz
                    Tevreden Canonist

Comment

Als lichtsterkte geen punt is kan je eens een Sigma 50-500 overwegen. Kost net onder de 1000 €. Ga je voor lichtsterkte met het oog op avondmatchen voldoet deze niet. En anders toch maar sparen : de 120-300 zit wel boven de 2000 €.
                      Met de 50-500 zit je natuurlijk uitstekend qua bereik : van overzichtsfoto's op 50mm tot het gezicht van de doelman in close-up op 500mm. Ondanks de vergrotingsfactor is de 50-500 wel scherp tot het einde en ze is behoorlijk snel.
                      fotosite

Comment

Ja ok. Ongetwijfeld zeer goeie lens, maar damn 1000eur voor een lens (dat is voor mij als student 3-4 weken werken ).

Ik ga er nog eens over nadenken, het kan zeker en vast niet voor de zomervakantie. Eventueel koop ik me toch die goedkopere Tamron 70-300, voldoet hij niet aan m'n eisen. Dan verkoop ik die terug om verder te sparen.

Meteen zo lang sparen voor een bijna toplens, zie ik niet direct goed zitten..
                        M'n body wordt vandaag verstuurd, jeeej :d:d

grtz
                        Tevreden Canonist

Comment

En anders toch maar sparen : de 120-300 zit wel boven de 2000 €.
                          Zoek het in de primes... een 300mm f/4, luxe uitvoering met stabilisatie kost €1219,- bij Corné (zonder de Canon cashback want die loopt vandaag af).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                            Zoek het in de primes... een 300mm f/4, luxe uitvoering met stabilisatie kost €1219,- bij Corné (zonder de Canon cashback want die loopt vandaag af).
                            Een vast brandpunt om voetbalwedstrijden mee te doen is nu niet bepaald een voorbeeld van flexibiliteit. Wat ga je doen als het spel zich vlak voor je neus aan de zijlijn afspeelt ? Achteruitlopen ?
                            fotosite

Comment

Een vast brandpunt om voetbalwedstrijden mee te doen is nu niet bepaald een voorbeeld van flexibiliteit. Wat ga je doen als het spel zich vlak voor je neus aan de zijlijn afspeelt ? Achteruitlopen ?
                              Hehe, dat zou wel wat zijn he... maar eh... gewoon de andere body pakken misschien? . Zonder gekheid, een voetjebalwedstrijd duurt maar 2 x 45 minuten. Dat geeft je ruim de tijd om tussendoor af en toe van objectief te wisselen. Ga je dan wat actie missen? Wellicht, maar ja, gaat het nou om de plaatjes of ben je een film aan het maken?

Comment

Working...
                              X