Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• oude lenzen.

hoi, heb hier volgende lenzen liggen voor mijn oude analoge practica LTL3 spiegelreflex

breedhoek: pentor 35mm 1: 2.8
    tele: unitor 300mm 1: 5.5
    gewoon: pancolar electric jena DDR 50 mm 1: 1.8

evenals ook nog een "auto bellowscope" van hansa

vraag is nu of deze bruikbaar zijn op een canon eos350d??
    en indien niet op welk digitaal toestel ze wel bruikbaar zouden zijn....

groetjes, Bert
    [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Re: oude lenzen.

Als je nog een technisch geïnteresseerd neefje of nichtje hebt, kun je de lenzen het best aan hem/haar cadeau doen. Zo'n kind beleeft dan een prachtige middag aan het slopen van de ooit zo waardevolle objectieven...

Even serieus (hoewel bovenstaand ook serieus is...). Huidige objectieven zijn veel beter van kwaliteit dan die oude spullen. En ook de eisen die een moderne camera aan een objectief stelt zijn een stuk hoger geworden. In de praktijk zijn oude objectieven nagenoeg nutteloos geworden. Sorry...

Groeten, Miriam

Comment

Pentax heeft "backwards compatability" ook naar deze vermoedelijke M42 schroefdraad objectieven. Lichtmeting blijft behouden, en scherpstelindicatie.
      PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Heel aardig allemaal maar als je er 25 euro voor krijgt heb je een hele goede zaak gedaan.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Mijn mooiste foto's (kleurkwaliteit, zachtheid, achtergrondwaas) met een 40 jaar oude SMC 50mm f/1.2
          PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chip
            Mijn mooiste foto's (kleurkwaliteit, zachtheid, achtergrondwaas) met een 40 jaar oude SMC 50mm f/1.2
            jamaar, da's dan ook een toplens, en geen oostblokrommel zoals de bovengenoemde lenzen

bepaalde pentax SMC lenzen behoren tot de beste lenzen ooit gemaakt

ook ouwe olympuslenzen gaan op dit moment een fortuin omdat ze beter zijn dan de canon eos lenzen

Comment

Aangezien er in deze topic toch precies mensen zijn die er wat van kennen: leica is toch ook een van die topmerken, niet? ik heb nog nooit zo'n mooie foto's (analoog) gezien als die van een leica van al meer dan pakweg 40 jaar oud...
              EOS 350D; kitlens, Sigma 55-200mm, 50mm 1.8, Tokina 12-24mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Timmermans
                Aangezien er in deze topic toch precies mensen zijn die er wat van kennen: leica is toch ook een van die topmerken, niet? ik heb nog nooit zo'n mooie foto's (analoog) gezien als die van een leica van al meer dan pakweg 40 jaar oud...
                er zijn twee merken die iets 'extra' hebben in hun glas, een soort dimensie die het allemaal net wat levendiger maakt: zeiss en ... Leica!

sommige lenzen van andere merken komen in de buurt, maar nooit even consistent als bij deze merken

als je weet dat topfotografen als Cartier-Bresson en Erwitt al hun foto's maakten met 1 leicatje met 35mm of 50mm-lens, dan lach je eens goed met alle discussies die gevoerd worden over 10x of 20x zooms, of al dan niet ED-IF-G-AFs-EF-ASP-weet-ik-nog-wat-allemaal glas

Comment

weeha

Comment

Tja, nu je het zegt... de objectieven moeten vroeger wel beter zijn geweest want anders hadden al die beroemde fotografen nooit zulke mooie foto's kunnen maken. En dat moet dan ook gelden voor de kwasten en de olieverf die ze tegenwoordig maken. Want zoals Rembrandt vroeger schilderde....

Is er iemand die werkelijk dat soort onzin gelooft?

Groeten, Miriam

Comment

Er is vooruitgang geboekt op het gebied van de kwaliteit van zoomlenzen. Maar een goed objectief met vaste brandpuntsafstand van 40jaar geleden is nog steeds even goed als vergelijkbare objectieven die nu verkocht worden.

Op gebied van duurzaamheid en lichtsterkte zijn ze in vele gevallen trouwens beter dan wat je nu koopt.

Comment

Ik geloof dat soort onzin. Als je de foto's ziet die gemaakt worden met het apparaat waar ik het over heb, geloof je het misschien zelf. Kijk, je kan natuurlijk vanalles zeggen over de fantastische evolutie in optische kwaliteiten van lenzen, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ze scherper en over de hele lijn beter zijn? het gaat hier ook niet over een zoomlens, voor alle duidelijkheid.

Nog een kleine vergelijking: vroeger kocht je een grasmachien (misschien een zeer vreemde vergelijking maar komt wel op hetzelfde neer ) dat NOOIT kapot kon. hetzelfde voor andere apparaten, zeker die duitse dingen. ze hadden natuurlijk grote nadelen, maar wel OER en OER stevig. die lenzen en camera's van 't zelfde. nooit iets aangeweest, god weet hoeveel foto's genomen, en prachtige resultaten, iets wat je niet veel ziet tegenwoordig. misschien wel bij de topklasse- objecitieven... maar ach.
                        tot zover mijn betoog

Comment

zoek iemand met zo'n oude praktica en probeer der nog een beetje voor te krijgen. Of koop ergens zone oude praktica en pruts zelf met de lenzen, ge kunt nog t meeste leren met van da oud gerief. Zo'n oud ding kost 2 keer nieks en - als alles nog werkt- leert ge na nen tijd veel beter foto's maken. Allez, da make ze mij toch wijs
                          aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...

doe ik dat lekker niet!

Comment

die practika heb ik ook nog liggen hoor!

nu lees ik hier net dat er convertors bestaan om deze lensen op een EOS 350d te zetten, klopt dit en zoja, waar vind ik die??
                            [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

Op internet heb ik de volgende site gevonden die mogelijkheden heeft om objectieven met verouderde lensvattingen nog te kunnen gebruiken op hedendaagse camera's: www.srbfilm.co.uk/pdffulllist.pdf

Comment

Working...
                              X